جاذبه‌های طبیعی استان قم که شگفت‌زده‌تان می‌کند

سپهر اقتصاد-شهر قم اگرچه به‌عنوان یک شهر مقدس و زیارتی شناخته می‌شود اما در کنار جاذبه‌های زیارتی، این شهر دارای طبیعت زیبا و بکر نیز است.

به گزارش میراث‌آریا برخوداری قم از جاذبه‌های زیبای طبیعی و گردشگری در حالی است که این شهر بیشتر به‌عنوان یک شهر کویری شناخته می‌شود؛ اما شاید برای شما هم جالب باشد که این شهر کویری در دل خود جاذبه‌های طبیعی و بکری را دارد که چشم هر بیینده‌ای را خیره می‌کند.

یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی قم، رودخانه زیبای قره چای است. این رودخانه از سراب‌های هفت عمارت، بلاغ جک، عباس‌آباد و پنجه علی در منطقه سربند اراک سرچشمه می‌گیرد و سپس وارد شهرستان اراک می‌شود. قره‌چای پس از آبیاری نمودن اراضی کشاورزی شهرستان اراک، در مسیر شرقی – غربی وارد شهرستان تفرش شده و سپس از دریافت آب رودخانه‌های گدار، هزلفان و با عبور از جنوب ساوه، در ناحیه‌ای به نام پل دلاک به قمرود پیوسته و به دریاچه قم می‌ریزد.

نواحی کوهستانی قم نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی این شهر است. استان قم کوه‌های متعددی دارد که معروف‌ترین آن‌ها کوه ولیجا با ارتفاع ۳۳۳۰ متر و تحت سرحوض به ارتفاع ۳۱۹۳ متر در جنوب قم است. حدود ۲۵ درصد مساحت استان قم کوهستانی و کوهپایه‌ای و بقیه دشت است. با توجه به اختلاف ارتفاع زیاد (از ۶۰۰ تا ۳۳۳۰ متر)، این استان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت کوهستانی، نیمه بیابانی و گرم و خشک بیابانی است.

پدیده شگفت‌انگیزی به نام دریاچه نمک

دریاچه نمک اما شاید معروف ترین جاذبه گردشگری طبیعی در قم باشد. این دریاچه، که در واقع بخشی از کویر نمک ایران است، در شرق قم قرار دارد. دریاچه نمک تنها در فصل زمستان دارای آب است و در فصل تابستان به جای آب، ورقه‌های نمک در آن جلب نظر می‌کند. شکل هندسی نمک‌های پف کرده در این دریاچه به خصوص به هنگام طلوع و غروب خورشید، مناظر دیدنی و زیبایی را برای بازدیدکنندگان به تصویر می‌کشد.

غار وشنوه را خیلی از علاقه‌مندان به غار می‌شناسند. غار وشنوه که در نزدیکی روستای وشنوه قرار دارد در فاصله ۶۰ کیلومتری از قم قرار گرفته است. این غار در کوهستان اردهال و بخش جنوبی روستای وشنوه واقع شده و لازم به ذکر است که کوهستان اردهال دارای ۴ غار یا چاله است که یکی از این غارها (غار وشنوه) دارای منابع غنی آب است. آب این غار نیز از طریق شیارهای کوهستان جمع می‌شود و به صورت چشمه خارج می‌شوند و به این منبع آبی می‌ریزند.

آب و هوای این منطقه نیز همانند سایر بخش‌های استان قم، گرم و نسبتا خشک است. میانگین بارش سالانه در این منطقه ۱۲۵ تا ۲۱۵ میلی‌متر است و دمای متوسط آن نیز ۱۸ درجه سانتی‌گراد برآورد می‌شود. غار مذکور در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده که بسیار بکر و جالب است. این بخش که منطقه‌ای ییلاقی است مورد توجه شهروندان قم قرار دارد و به همین دلیل افراد زیادی در تابستان‌ها برای لذت بردن از هوا و منظره خوب به این منطقه سفر می‌کنند.

جاذبه‌های طبیعی استان قم که شگفت‌زده‌تان می‌کند/ از دریاچه نمک تا غار وشنوه و منطقه ییلاقی خلجستان

دهکده‌ای به نام سلامت

دهکده تفریحی سلامت صبا نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این استان است. دهکده سلامت صبا در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر قم در مجاورت شهر دستجرد مرکز بخش خلجستان قرار دارد؛ شهر دستجرد تنها شهر ییلاقی استان قم و دارای آب و هوای کوهپایه‌ای و اختلاف دمایی بین ۸ الی ۱۲ درجه با شهر قم است. همچنین از امتیازات ویژه‌ای نظیر آب و هوای خنک و مطبوع با اکسیژن فراوان به دور از آلاینده‌های زیست محیطی شهرهایِ بزرگ و صنعتی و چشمه‌ها و قنات‌هایِ آب‌معدنی منحصر به فرد برخوردار است.

از دیگر ویژگی‌های بخش خلجستان نزدیک بودن به چهارراه اقتصادی سلفچگان و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان است که از موقعیت سوق‌الجیشیِ خاصی برخوردار است و نزدیکیِ آن به شهر مقدس قم، دومین شهر زوار گذر ایران که در آن بقاع متبرکه‌ای چون آستان مقدس بانو حضرت معصومه‌(س) و مسجد مقدس جمکران قرار دارد.

منطقه ییلاقی خلجستان قم را می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی قم دانست. بخش خلجستان با آب و هوای ییلاقی عروس دشت بهشت گردشگری محسوب می‌شود و حضور در این منطقه برای گردشگران تداعی کننده حضور در منطقه شمال کشور است.

منطقه ییلاقی خلجستان قم به‌عنوان یکی از بهترین روستاهای قم و بهشت گم شده قم، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و از مناطق ییلاقی  از جاهای دیدنی قم به شمار می‌رود.

منطقه کوهستانی خلجستان، در غرب شهر قم، بهشت زیبا و سرسبز این استان کویری است. بخش خلجستان دارای دو دهستان به نام‌های دستجرد و قاهان و یک مرکز شهری به نام دستجرد است و 64 آبادی در این بخش واقع شده است.

این بخش خوش آب و هوا دارای دره‌های بسیاری همچون دره قاهان، دره کهندان و دره دستجرد است و درون هر دره روستاهای بسیاری با باغ‌ها و مزارع کشاورزی زییا و دل‌انگیز وجود دارد. مردم این بخش علاوه بر کشاورزی به دامداری نیز مشغول هستند.

بازار قدیم جاذبه تاریخی قم

البته در کنار جاذبه‌های طبیعی قم نباید از آثار تاریخی آن چشم‌پوشی کرد. بازار قدیم قم به طور حتم یک جاذبه گردشگری و یک اثر تاریخی ماندگار است. بازار قدیم قم از شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌رود و متشکل از راسته، چهارسوق، سرا و تیمچه بزرگ است. این مجموعه در بافت قدیمی این شهرستان قرار دارد.

تیمچه بزرگ بازار قدیمی قم بزرگ‌ترین سقف ضربی را در سراسر کشور دارد و هر کدام از بخش‌های بازار، برخوردار از معماری ناب و مثال‌زدنی ایران است که اصول معماری سنتی ایرانی را با توجه به کویری بودن منطقه به خوبی در ساخت آن به‌کار برده‌اند.

هر بخش از بازار قدیمی قم در دوران مختلفی ساخته و به مرور بر وسعت آن افزوده شده است. به طور کلی قدمت بازار قم متعلق به دوران سلجوقیان، ایلخانیان، صفویان، قاجاریان و پهلوی است. این مجموعه با دو قسمت بازار کهنه و بازار نو، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶، با شماره ثبت ۱۹۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی قم، میزبان گردشگران است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر