نهضت ملی مسکن، گامی مهم در جهت خانه دار شدن اقشار کم درآمد

سپهر اقتصاد-اولین جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاههای تابعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در استان، در محل دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و با حضور آیت الله حسینی بوشهری برگزار شد.




به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان قم، وحید وزیری راد، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان، در این دیدار ضمن ارائه گزارش عملکرد شورای هماهنگی و اداره کل با اشاره به نامگذاری سال به عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" گفت: این اداره کل در راستای تحقق فرمان مقام معظم رهبری ،توسعه مشاغل خانگی را به صورت جدی همانند سنوات گذشته در برنامه خود قرار داده و به آن اهتمام کامل دارد.
وی افزود: پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به متقاضیان در قم طی سال‌ گذشته توسط هشت بانک صادرات،‌ مهر ایران،‌ ملت، ملی، تجارت،‌ توسعه تعاون، رفاه کارگران و پست بانک جریان دارد و ما امیدواریم با همکاری خوب مدیران بانک‌های استان شاهد پرداخت هرچه سریعتر تسهیلات مورد نظر به متقاضیان معرفی شده باشیم.
وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در ایجاد و حفظ مشاغل خانگی، داشتن امکان مناسب برای فروش محصولات تولید شده‌ که در این بخش ایجاد بازارچه‌های فروش مناسبتی و فصلی در کنار راه اندازی مراکز عرضه مستقیم و دایمی محصولات فعالان این بخش در دستور کار است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم گفت: برای اشتغالزایی هرچه بیشتر در قم با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌ همه بخش‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی همچون صنعت، خدمات، گردشگری،‌ کشاورزی و تعاون در کنار توجه به حوزه مشاغل خانگی، استفاده می‌کنیم.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: یکی از تکالیفی که دولت سیزدهم بر عهده ما گذاشت ورود به بحث نهضت ملی مسکن و تامین مسکن کارگری طلاب و اقشار کم درآمد بوده و تعاونی‌های این استان ۲۰ درصد از واحدهای مسکونی را برای ۸۳ هزار متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن این استان احداث می‌کنند و این برنامه با محوریت احداث خانه مسکونی برای کارگران در دست اجراست.
وی گفت: شهرک پرنیان یکی از مهم‌ترین سایت‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن است که هم اینک تعاونی‌های قم پنج‌هزار واحد مسکونی را در آن اجرا می‌کنند که بیشتر این واحدها به مرحله دیوار چینی و نازک کاری رسیده‌است.
وی ضمن تأکید مجدد بر فرمان رهبری معظم انقلاب مبنی بر "جهش تولید با مشارکت مردم" ادامه داد: طرحی در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم در دست پیگیری است که ۱۰۰ مترمربع از مجموع متراژ ۳۰۰ متری خانه‌های این سایت به موضوع کارگاه‌های کوچک و اشتغال خانگی اختصاص می‌یابد.
وزیری راد همچنین ابراز کرد: ۴۴۸ واحد مسکونی نیز در شهر سلفچگان توسط تعاونی‌های قم در دست احداث است که هم اینک از پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰ درصدی برخوردار می‌باشد.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی قم با بیان اینکه سایت نهضت ملی سلفچگان از نظر دسترسی و تامین زیرساخت‌های آب، برق، گاز و دسترسی به خطوط ریلی تامین شده‌است، اظهار داشت: طرح نهضت ملی مسکن قم در سایت سلفچگان با هدف مردمی‌سازی اقتصاد به‌صورت تعاونی در دست احداث است که از 3 ماه گذشته به‌صورت رسمی آغاز شده و هم اینک برخی از پروژه‌های آن به مرحله سقف رسیده‌ و فاز نخست این سایت بهمن‌ماه سال جاری تحویل متقاضیان می‌شود.
وزیری راد گفت: تاکنون قرارداد افزون بر ۶ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در قالب قرارداد ۹۹ساله با تعاونی‌های دارای صلاحیت قم منعقد شده‌است.
وزیری راد اظهار کرد: تعاونی‌های این استان ۲۰ درصد از واحدهای مسکونی ۸۳ هزار متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن این استان را احداث می‌کنند.
وی گفت: اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف استان، سبب بازآفرینی و رونق اقتصادی و اجتماعی بیشتر این مناطق خواهد شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم اظهار داشت: با موافقت استاندار قم، کارفرمایان واحدهای صنعتی می‌توانند با دریافت زمین از اداره کل راه و شهرسازی در قالب خود مالکی، برای کارگران خود واحد مسکونی احداث کنند.
وزیری راد همچنین با اشاره به طرح "کارگر مالکی" نیز خاطرنشان کرد: هدف از این طرح ایجاد بستر مناسب برای نقش‌آفرینی کارگران در تکمیل واحدهای مسکونی متعلق به خود و یا سایر پروژه‌ها در راستای کاهش هزینه‌های احداث و همچنین درآمدزایی است.
وی عنوان کرد: در قالب طرح کارگر مالکی که در واقع تکمیل واحد مسکونی کارگران توسط خودشان است شاهد به حداقل رسیدن مصالح و سایر تجهیزات در طرح نهضت ملی قم هستیم.
علاوه بر منطقه پردیسان که به‌صورت آپارتمانی در طرح نهضت ملی مسکن در حال احداث است، خانه‌های مسکونی در سایت‌های طایقان و پرنیان، قنوات و برخی از شهرهای اقماری به‌صورت یک‌طبقه حیاط دار آماده‌سازی خواهد شد.

وزیری راد، ضمن اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌ها، بحث یارانه‌های تشویقی و بسته فجرانه برای دهک‌های ۱ تا ۷ می‌باشد که تاثیر بسیار خوب و مثبتی در زندگی افراد و اقشار کم درآمد داشته است و سفره آنها نه تنها کوچک نشده که از این یارانه تشویقی و اعتباری به صورت مکمل نیز استفاده کرده و بزرگترین خرید قرن طرح ملی کالابرگ در کشور انجام شده است.
وی افزود: اکنون در ماه سوم بسته فجرانه هستیم و دولت محترم سیزدهم این سه بسته را به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به مردم عزیز کشورمان هدیه داده است.

وزیری راد همچنین تصریح کرد: این طرح در استان قم با مشارکت و استقبال بسیار گسترده مردم قم، 251311خانوار مشمول 304612تراکنش انجام داده‌اند و موفق شدند به مبلغ 657/799/349/147ریال از اعتبار حمایتی و یارانه تشویقی دولت محترم بهره مند شوند و از مبلغ هر نفر ۲۲۰ هزار تومان استفاده کنند که این موضوع باعث افزایش سهمیه استان قم نیز شده است.

وی اضافه کرد: این طرح ارتباطی با دریافت یارانه ماهانه ندارد و یارانه هیچ فردی به‌خاطر استفاده از این طرح حمایتی دولت قطع نخواهد شد. وزیری راد با تاکید بر اینکه هیچ مشکل و کمبودی در عرضه محصولات و اقلام مصرفی طرح کالابرگ در قم وجود ندارد، افزود: در این طرح هر نفر می‌تواند ۱۱ قلم کالای اساسی را با قیمت ۵۲۳ هزار تومان بخرد و ۲۲۰ هزار تومان هم یارانه تشویقی دولت است. وی با اشاره به آغاز روند کاهشی تورم در قم، بیان داشت: استان قم هم اینک جزء پنج استان ارزان کشور است و اجرای این طرح می‌تواند روند نزولی تورم در قم را سرعت ببخشد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تصریح کرد: مرحله جدید و بزرگ طرح ملی کالابرگ الکترونیکی که آن را به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی طرح «فجرانه» نامیده‌اند، در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه از ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وزیری راد تأکید کرد: دریافت این یارانه تشویقی که به صورت اعتبار در حساب افراد شارژ می‌شود، هیچ پیش‌شرطی ندارد و به قیمت ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان در دسترس است و افراد می‌توانند آن را به قیمت حدود ۵۲۰ هزار تومان خریداری کنند و برای شناسایی این فروشگاه‌ها می‌توانند به نرم افزار کاربردی «شما» مراجعه و فروشگاه‌های اطراف خود را مشاهده نمایند، برای دریافت این نرم افزار می‌توانند به سکوهای بازار، مایکت مراجعه نمایند یا از طریق کد دستوری #۱۴۶۳ ۵۰۰ نسبت به دریافت لینک نصب این نرم افزار اقدام نمایند.
وزیری راد همچنین افزود: مجدداً یادآوری می‌شود که یارانه بگیران عزیز حتماً باید قیمت مبنای کالایی که قصد خرید آن را دارند قیمت ۱۴۰۱ را از حساب خود پرداخت نموده و صرفاً دولت افزایش قیمت‌های صورت گرفته را جبران خواهد نمود که این قیمت‌ها برای کالاهای مبنا با وزن معین شده حدود ۵۲۳ هزار تومان می‌باشد
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: تمامی محاسبات به صورت دقیق در سوئیچ شرکت فارا انجام می‌گیرد و فقط یارانه بگیران دهک‌های اول تا هفتم موقع خرید از فروشگاه با اشاره به اینکه قصد خرید از اعتبار خود را دارند می‌توانند از اعتبار خود استفاده نموده و کالا را به قیمت پارسال خریداری نمایند و این قیمت‌ها احصا شده برای کالاهای مبنا بوده و اگر فردی از کالاهای ویژه و یا گرانتر خریداری کند مابه التفاوت آن را از حساب خود پرداخت خواهد نمود.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر