اشتغال‌زایی بیش از ۱۴ هزار نفر در بخش تعاون استان قم

سپهر اقتصاد-مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم گفت: تعاونی‌های استان در زمینه‌های خدمات، صنعت، کشاورزی و مسکن فعال هستند و برای بیش از ۱۴ هزار نفر در قم اشتغال فعال ایجاد کرده‌اند.



وحید وزیری‌راد به مناسبت روز تعاون در گفت‌وگو با ایسنا، تعداد شرکت‌های تعاونی استان قم را هزار و ۱۴۷ واحد عنوان کرد و گفت: تعاونی‌های استان در زمینه‌های خدمات، صنعت، کشاورزی و مسکن فعال هستند و برای بیش از ۱۴ هزار نفر در قم اشتغال فعال ایجاد کرده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم افزود: در حال حاضر سهم اشتغال تعاون استان قم ۱۰ درصد به صورت مستقیم و ۳۰ درصد نیز اشتغال غیر مستقیم است، بخش تعاون با استقبال مواجه شده و در ۵ ماهه امسال اشتعال‌زایی هزار و ۳۰۲ نفری ایجاد کرده است.

وزیری‌راد، با اشاره به عملکرد ۲ ساله این اداره کل در شاخص «مسجدمحوری» و حضور در مساجد و حسینیه‌ها جهت ارتباط چهره به چهره با مردم، گفت: توانسته‌ایم به ۴۶۰ مسجد مراجعه و آمار خوبی در زمینه تشکیل میز خدمت در مساجد به صورت داوطلبانه و خودجوش داشته‌ باشیم و ۱۴ هفته نیز در نماز جمعه در سطح استان شرکت کرده و پاسخگو بوده‌ایم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم افزود: مزیت رقابتی ما در این دوسال مردمی‌بودن اشتغال، مردمی‌سازی تعاون و حوزه روابط کار و مدیریت اجتماعی بوده که از طریق بسیج، نیروهای مردمی و تعاون‌گران شکل گرفته است.

وی در تشریح مهم‌ترین اقدامات اداره کل بیان کرد: در طول ۲ سال گذشته با تشکیل ۷۹ شرکت تعاونی با تعداد اعضای ۱۸۸۱ نفر، تعداد ۱۳۰۲ نفر اشتغال‌زایی به وجود آمده است.

وزیری‌راد عنوان کرد: در این مدت در خصوص نظارت بر شرکت‌های تعاونی از طریق نظارت بر مجامع و نظارت مالی و موردی تعداد ۳۷۶ نظارت انجام شده و در مورد ارتقای سطح دانش اعضا و مدیران شرکت‌های تعاونی تعداد ۲۸ هزار و ۸۶۰ نفر ساعت دوره‌های آموزشی مدیریتی و تخصصی برگزار شده است.

وی در خصوص مدیریت روابط کار نیز تصریح کرد: این مدیریت شامل ۵ حوزه اداری و بازرسی کار و اداره روابط کار و بیمه بیکاری و تشکلات کارگری و کارفرمایی و بحث طبقه‌بندی مشاغل است که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در بحث بررسی درخواست‌های متقاضیان و اخذ تایید صلاحیت ایمنی ۳۸۰ مورد برای پیمانکاران بوده و توانسته‌اند از ما صلاحیت ایمنی بگیرند، همچنین برای شرکت‌های پیمانکاری نیز ۱۱۳ مورد صلاحیت ایمنی داشته‌ایم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم تصریح کرد: در این مدت ۲۸۲ مورد گواهی‌نامه موقت ایمنی صادر شده و برگزاری دوره‌های آموزشی برای پیمانکاران، کارگران، کارفرمایان و مسئولان ایمنی نیز بیش از ۲۰ هزار ساعت بوده است.

وی با بیان اینکه بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار یکی از وظایف بازرسان کار است، بیان کرد: بازرسان بر اجرای دقیق قانون کار نظارت دارند که در این باره ۱۰ هزار و ۶۴۱ بازدید را ثبت کرده‌ایم، در این مدت، ۱۹۹ حادثه مشمول قانون کار بررسی شده و در واحدهایی که بالای ۲۵ شاغل دارد ۴۰۴ کمیته حفاظت فعال داشته‌ایم.

وزیری‌راد همچنین افزود: تعداد گواهی‌نامه‌هایی که برای مسئولین ایمنی تعیین صلاحیت شده و برای آنها صادر شده ۱۷۳ مورد بوده و در واقع امروز ۱۷۳ مسئول ایمنی فعال و دارای صلاحیت در استان داریم، در بحث ماده ۸۷ که بررسی نقشه‌های ساختمانی برای واحدهای صنعتی را برعهده دارد ۴۵۴ مورد بررسی ثبت شده و این امر نوید بخش آینده خوبی در بحث صنایع استان است.

وی تصریح کرد: در بحث تایید ایمنی‌های پایان کار ۲۱۲ مورد صادر شده و تاییدیه ایمنی مراکز بهداشتی و درمانی و کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها ۴۷ مورد داشته‌ایم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم بیان کرد: در این مدت حدود ۴ هزار و ۸۷ پرونده را همکاران در کمیته‌های بدوی و تجدید نظر بررسی کرده و نتیجه را اعلام کرده‌اند، در خصوص واحد طبقه‌بندی مشاغل نیز از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز مشاغل ۲۲۳ شرکت خدماتی، تولیدی و صنعتی طرح طبقه بندی مورد تائید قرار گرفته که رقمی بسیار عالی است.

وی اظهار کرد: در حوزه اداره بیمه بیکاری نیز اقدامات خوبی در این مقطع اتفاق افتاد؛ پیش‌بینی مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان قم حدود ۴ هزار نفر است که با تلاش‌های صورت گرفته می‌توان گفت جزو نخستین استان‌هایی هستیم که مقرری بگیران بیمه بیکاری ما بسیار کاهش یافته و طبق آمار ۱۱۹۲ نفر در استان مقرری‌بگیر بیمه بیکاری داریم که حتی نسبت به سال گذشته نیز کاهش محسوسی داشته‌ایم.

وزیری‌راد گفت:در حوزه روابط کار بسیار تلاش داریم بر مبنای آیه ۱ سوره انفال اصلاح ذات‌البین اتفاق بیفتد و در هیات‌های حل اختلاف با استفاده از روحانیون به سمت سازش برویم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم همچنین عنوان کرد: تعامل با پایگاه‌های بسیج به ویژه سازمان بسیج کارگری و سازمان بسیج مهندسین باعث شده در احیای واحدهای تعطیل و راکد و نیمه‌راکد بتوانیم در یک مقیاس بزرگ انتقال تجربه به واحدهای تعطیل را داشته باشیم و در زمینه تسهیلات نیز از طریق کارگروه تسهیل و رونق تولید ۶۱ واحد در سطح استان راه اندازی شدند که حدود ۱۰ سال تعطیل بوده‌اند.

وی با اشاره به دیگر تلاش‌ها در حوزه مدیریت روابط کار بیان کرد: در این اداره ۶ هیات تشخیص داریم که در این مدت بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ پرونده بررسی شده و منجر به ۸ هزار و ۶۵۳ دادنامه شده است، همچنین ۳ هیات حل اختلاف در استان داریم و اعتراضاتی که در هیات تشخیص بوده و وارد هیات حل اختلاف شدند بیش از ۲ هزار و ۸۹۷ پرونده بوده که منجر به ۲ هزار و ۶۱ دادنامه شده است.

وزیری‌راد تصریح کرد: در حوزه شرکت‌های خدماتی نیز تعداد شرکت‌های خدماتی و پشتیبانی که از ما تایید صلاحیت گرفته‌اند حدود ۸۰ شرکت بوده است و در این باره بازدیدهایی که از شرکت‌ها انجام شده ۲۳۷ مورد بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم عنوان کرد: در حوزه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی روابط خوبی در حوزه سه جانبه گرایی حاکم است و ۱۲ شورای اسلامی کار در کارخانجات و ۲۳ انجمن صنفی کارگری و ۳۵ انجمن صنفی کارفرمایی و ۲۵ نماینده کارگر و کانون هماهنگی شورای اسلامی کار و کانون انجمن‌های صنفی کارگری و مجمع نمایندگان کارگر و کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی در استان فعال است.

وی در ادامه در خصوص گزارش عملکرد مدیریت اجتماعی این اداره کل عنوان کرد: برگزاری دوره‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جامعه کار و تولید برای ۶۰۰ نفر، کسب رتبه برتر قرآن مجید ویژه جامعه کار و تولید، اعزام ۴ تیم ورزش کارگران به رویداد ورزشی کشور و راه اندازی ۶۶ خانه بهداشت کارگری، برخورداری حدود ۱۷ هزار کارگر استان و برگزاری جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید و پاسخگویی مراجعین یارانه و جداسازی یارانه سرپرستان و کالابرگ در قرارگاه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و آئین تجلیل از خانوارهای دارای ۳ فرزند به بالا ویژه کارگران استان و راه اندازی سامانه دیده بان سلامت برای جامعه کار و تولید بخشی از جمله این فعالیت‌هاست.

وزیری‌راد گفت: جهت اجرای مرحله جدید طرح ملی کالابرگ در استان ۱۶۳۱ پایانه فروشگاهی فعال شده که فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها و همکاران ناظر میدان در فعال کردن این تعداد ترمینال فروشگاهی بسیار تلاش کردند.

وی افزود: یکی از شاخص‌های عملکردی ما در حوزه تعاون ورود به بحث مسکن ملی است که شرکت‌های تعاونی توانستند حدود ۲ هزار واحد را وارد ساخت و ساز کنند که حدود ۱۴۰۰ واحد تخصیص زمین اتفاق افتاده و خبر خوبی برای مردمی‌سازی اقتصاد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم بیان کرد: همچنین در این مدت در حوزه مشاغل خانگی موفق بوده‌ایم و توانستیم زنان فداکار سرپرست خانوار را در منزل شاغل کنیم که ضمن همسرداری و انجام وظیفه مادری و نقش پرمهر در کانون گرم خانواده همچنان به عنوان یک تولیدکننده و فرد مستقل بتوانند شغل داشته و یا بعضا به عنوان پشتیبان ۱۰ تا ۱۵ خانواده دیگر را تحت حمایت داشته باشند و برای انتقال مصادیق شغلی و درآمد شغلی و تشکیل شبکه‌های پشتیبان تلاش نمایند.

وی در ادامه تشریح عملکرد این اداره کل گفت: برنامه دولت جمهوری اسلامی این است که سهم کسب و کارهای خانگی را تا ۱۵ درصد افزایش دهد، این سهم در قم ۳ و نیم تا ۴ درصد است و در پیشرفتی که دولت در پرداخت تسهیلات و تخصیص این عدد به استان‌ها انجام می‌دهد، این امر دور از دسترس نیست.

وزیری‌راد عنوان کرد: سال قبل ۶۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی به استان تخصیص یافت و توانستیم ۹۳ درصد را جذب کنیم؛ مجوزی که بابت این تسیهلات پرداخت شد ۳ هزار مورد بود و در سال جاری این عدد به ۴ هزار و ۵۰۰ مجوز می‌رسد، در این خصوص بانک‌های عامل سال ۱۴۰۱ در قالب ۴ بانک بوده توسعه تعاون و کشاورزی و رفاه و پست بانک بوده که متاسفانه پست بانک نتوانست ۶۰ درصد از منابع تخصیصی خود را جذب کند، امسال نقش بانک‌های ملی و صادرات و تجارت و ملت و کارگران و مهر ایران افزایش یافته که با طرح توزیع بانکی جدید می‌توانیم سهم جذب را افزایش دهیم و به اشتغال بیشتری برسیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت پیگیری امور اشتغال در این اداره کل عنوان کرد: عملکرد حوزه معاونت اشتغال و توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی قم دولت در سال قبل تعهد اشتغال ۱ میلیون فرصت شغلی را برای کشور در نظر گرفت که سهم استان ۱۹ هزار و ۲۴۷ نفر بود و از این عدد با کمک دستگاه‌های اجرایی ۱۷ هزار و ۹۲۲ نفر در سامانه رصد اشتغال ثبت کردیم که ۹۳ درصد این سهم در استان تحقق یافت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم عنوان کرد: در ایجاد خالص اشتغال استان رتبه ۱۳ کشور را داشتیم که ۸ هزار نفر به تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان افزوده شد و در سال جاری عددی که برای استان در نظر گرفته شده ۲۰ هزار و ۲۱۴ نفر است؛ تاکنون ۵ هزار و ۱۰۰ نفر در رصد اشتغال استان ثبت شده که پیشرفت ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود در ۱۰ ماه امسال به این عدد برسیم.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر