اهدای ۶۰۰ اثر به موزه فاطمی از فروردین تا مهر ۱۴۰۲

سپهر اقتصاد-از ابتدای سال جاری تا کنون ۶۰۰ اثر موزه‌ای توسط ۳۲ نفر به موزه فاطمی اهدا شده و به طور میانگین هر هفته یک مورد اهدای آثار از شهرهای مختلف کشور به موزه آستان مقدس قم اتفاق افتاده که رشد ۴ برابری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

 به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان مهرماه ۳۲ مورد اهدای آثار تاریخی و هنری شامل ۶۰۰ شیء موزه‌ای یا اثر نمایشگاهی به موزه فاطمی اهدا شده است.

 اهدای این آثار به لحاظ تعداد اهداکنندگان، تعداد و کمیت آثار اهدایی و تنوع و نفاست آثار اهدایی رشد ۴ برابری را نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

امسال به طور میانگین هر هفته یک مورد اهدای آثار از شهرهای مختلف کشور به موزه آستان اتفاق افتاده و این در حالی است که هنوز به طور رسمی فراخوان جذب آثار به موزه منتشر نشده است.

 اطلاع‌رسانی مستمر و معرفی این موزه در صداوسیمای استانی و ملی، خبرگزاری‌ها و فضای مجازی در چندساله اخیر موجب افزایش آگاهی مردم نسبت به این موزه شده است و مجموع این عوامل باعث شده روزبه‌روز بر تعداد واقفان و اهدا گران آثار به این موزه از سراسر ایران اسلامی و حتی دیگر کشورها افزوده شود.

امسال در مجموع ۶۰۰ قلم اثر موزه‌ای و نمایشگاهی به موزه فاطمی وقف یا اهدا شده که به لحاظ تعداد از یک‌قلم اثر اهدایی از سوی یک فرد تا تعداد بالای اهدایی وجود داشته و بیشترین مجموعه اهدا شده شامل ۳۸۰ قلم اثر متنوع است که از جهرم کرمان به موزه فاطمی اهدا شد.

 گونه‌های آثار اهدایی شامل سکه‌ها، ظروف چینی و سفالی، انواع مدال‌های ورزشی اهدا شده توسط قهرمانان ورزشی اعم از بانوان و آقایان، نشان‌های فرهنگی و علمی، تمبرهای ایرانی و خارجی، شمشیر و تبر، گلدان بلورین، قرآن‌های خطی، کتب خطی، پارچه، بقچه و لباس‌های تاریخی، زیورآلات و ابزارآلات، سنگ‌های نیمه قیمتی و کمیاب، ظروف قدیمی، تابلوهای خوشنویسی و نقاشی و انواع آثار مفرغی می‌شود.

 آثار موزه‌ای اهداشده به لحاظ قدمت و دیرینگی از اشیای باستانی متعلق به هزاره‌های قبل از میلاد، تا آثار تاریخی متعلق به دوره‌های حکومتی اسلامی از قبل و بعد صفویه را شامل می‌شود و آثاری نیز به‌عنوان آثار هنری و نمایشگاهی اهدا شده مربوط دوره معاصر و قبل و بعد انقلاب اسلامی ایران است.

 بلافاصله بعد از اهدای آثار قدمت و دیرینگی آن بررسی می‌شود و در صورت محرز شده موزه‌ای یا نمایشگاهی بودن آثار به واقفان “وقف‌نامه” داده می‌شود و به اهدا گران آثار نمایشگاهی یا معاصر “هبه نامه” تقدیم می‌شود.

تمام مراحل وقف و اهدای آثار به موزه مستندسازی می‌شود و در قالب برگزاری آیین اهدا یا رونمایی آثار از اهداکنندگان تجلیل می‌شود و متناسب با نوع آثار اهدایی در مناسبت‌های مذهبی و ملی معرفی می‌شوند.

پس از دریافت آثار اهدایی به موزه، فرایند تخصصی ثبت و کدگذاری، کارشناسی و شناسنامه‌نویسی، نگهداری و مرمت و مراحل دیگری بر روی آثار پیگیری می‌شود و برخی از آثار فاخر که تناسب با سناریو و روند چیدمان موزه داشته باشند در اولین فرصت به نمایش در می‌آیند.

 برخی آثار اهدایی به‌صورت نوبتی و برخی نیز در “گنج‌واره آثار نو اهدایی” به‌صورت فصلی به نمایش عموم گذاشته می‌شود؛ برخی از آثار شاخص اهدایی نیز در مناسبت‌های مذهبی و ملی، رونمایی شده و به‌صورت ویژه به نمایش در می‌آید.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر