«فرش و سوهان» از مهمترین صنایع قم


سپهر اقتصاد-معاون استاندار با اشاره به اینکه «فرش و سوهان» از مهمترین صنایع محسوب می‌شود گفت: لازم است فعالان حوزه فرش تاریخ مکتوب این هنر صنعت مهم را در قم بنویسند.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قم؛ سیدمهدی قریشی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم در مراسم روز ملی فرش و تجلیل از فعالان فرش دستباف با اشاره به اینکه «فرش و سوهان» از مهمترین صنایع محسوب می‌شود گفت: لازم است فعالان حوزه فرش تاریخ مکتوب این هنر صنعت مهم را در قم بنویسند.
وی افزود: مرکز رشد و پارک علم و فناوری در حوزه فرش فعال خواهد شد و لازم است با استفاده از این ظرفیت فعالیت فرش را به سمت سلیقه دنیا پیش ببریم.
احمد رجبیان نایب رئیس اتحادیه فرش دستباف قم نیز دراین مراسم تعیین تکلیف نمایشگاه بین المللی و دائمی فرش را مهمترین دغدغه این اتحادیه عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ و در سفر به قم این نمایشگاه را به تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش در قم به کردند و این نمایشگاه متعلقد به صنف فرش است و می‌تواند آبروی شهر قم باشد و در صورت بهره برداری کل کشور از آن بهره خواهند برد.
وی همچنین در پایان از تعامل شکل گرفته بین اتحادیه و جامعه دانشگاهی ابراز رضایت کرد و از اعضای اتحادیه خواست تا از نیروی دانشجو که در رشته فرش تحصیل می‌کنند استفاده کنند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به سهم ۲۰ درصدی صادرات فرش دستباف از صادرات غیرنفتی گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار بافنده در قم مشغول به کارند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت قم نیز با بیان اینکه نمیتوان آمار دقیقی از میزان تولید و یا صادرات فرش ابریشم قم ارائه داد گفت: صادرات فرش دستباف حدود ۲۰ درصد از صادرات غیر نفتی کشور را شامل می‌شود که عددی حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار در سال است و حتی در مواقعی به نظر می‌رسد این عدد بیشتر هم می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار بافنده در قم مشغول به کارند.
ابدالی در بخش دیگری از سخنانش راهکار بهره برداری از نمایشگاه بین المللی فرش قم را پرداخت هزینه تکمیل نمایشگاه از سوی اتحادیه فرش قم بیان کرد و افزود: در صورت تکمیل نمایشگاه اتحادیه فرش تنها در بازه زمانی ۲۲ ساله می‌تواند نمایشگاه را در اختیار داشته باشد.
وی افزود: این ملک از جمله املاک دولتی است و به دلیل موانع قانونی نمی‌توان این نمایشگاه را به صورت دائمی و کامل در اختیار اتحادیه قرار داد.
گفتنی است تکمیل این نمایشگاه حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد که در صورت تامین آن از سوی اتحادیه فرش دستباف قم به مدت ۲۲ سال می‌تواند از ان بهره برداری کند که این موضوع مورد پذیرش اعضای اتحادیه نیست و موجب بلاتکلیف ماندن موضوع و مستهلک شدن این سازه می‌شود

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: ریشه فرش دستباف ابریشم را متعلق به قم است و آنچه که در نمایشگا‌های معتبر صنایع دستی دنیا می‌درخشد فرش ابریشم قم است.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: قوانینی که برای حمایت از فرش قم تنظیم میشود می‌تواند بسیار موثر باشد.
وی با اشاره به شرایط نامطلوب تولید و صادرات فرش دستباف قم گفت: ما از نقطه مطلوبی که در گذشته در خصوص فرش قم داشتیم فاصله گرفته ایم و این وضعیت روز به روز بدتر می‌شود و رو به بهبودی نیست.
وی افزود: مسئولان دولتی و صنعتی کشور باید به آسیب کنند و تصمیمات کلان در این حوزه قطعا موثر خواهد بود.
امیر آبادی با تاکید بر اینکه باید از افرادی که در این صنف فعال هستند بهره ببریم گفت: باید قدم‌های خوبی در این زمینه بداریم و قم می‌تواند در این زمینه سرآمد باشد که همین امر حتی می‌تواند کمک به کل کشور کند چرا که ریشه فرش دستباف ابریشم متعلق به قم است.
وی با اشاره به حضور تولید کنندگان قمی درنمایشگاه مسکو گفت: فرش دستباف قم در نمایشگاه‌های معتبر دنیا می‌درخشد و ما در برنامه هفتم توسعه که به مجلس آمده است تلاش خواهیم کرد در خصوص مئله فرش احکامی را بیاوریک تا بتوانیم جایگاه واقعی فرش را در آن بگنجانیم.
امیرآبادی همچنین با اشاره به مشکلات پیش روی نمایشگاه بین المللی فرش که سال هاست در قم احداث شده و اکنون با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی بدون استفاده و بلاتکلیف رها شده گفت: این ساختمان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری ساخته شده و گفته شده است که بر اساس قانون نمیتوان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد، اما باید در نهایت برای این مشکل راهکار پیدا کنیم.
وی افزود: بالاخره این نمایشگاه متعلق به این صنف است که اگر تحویل نشود جفا صورت گرفته و باید راهکاری بینابینی در نظر گرفت و کمی از اعتبارات خارج شهر استفاده کرد و مقداری هم خود همکاران اتحادیه کمک کنند تا کار تمام شود و این ظرفیت مهم در اختیار تولید و صادرات استان قرار گیرد.
در پایان این مراسم از ۶ نفر از پیشکسوتان عرصه تولید فرش دستباف ابریشم تجلیل شد که هیچ بافنده‌ای در بین تجلیل شدگان حضور نداشت.
۲۰ خرداد به عنوان روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده که به دلیل اهمیت فرش دستباف ایرانی این روز در کشورمان با عنوان روز ملی فرش شناخته می‌شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، همزمان با روز ملی فرش رییس پارک علم و فناوری استان قم از صدور مجوز تأسیس اولین مرکز رشد فناوری‌های فرش کشور در استان قم خبرداد.
دکتر رهسپار فرد با اعلام این خبر گفت: این مرکز به پشتوانه شهرت جهانی فرش دستباف قم و ظرفیت‌های کم‌نظیری که استان ما در صنایع خلاق و فناوری‌های نرم وعلوم انسانی از آن برخوردار است شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با درخواست تأسیس اولین مرکز رشد واحدهای فناور فرش کشور در استان قم موافقت کرد.
وی افزود: مجوز این مرکز رشد به نام پارک علم و فناوری استان قم به عنوان سازمان مؤسس صادر شده است که به همراه مرکز ملی فرش ایران راهبری و مدیریت آن را بر عهده خواهد داشت…

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر