مديريت يکپارچه، لازمه رفع کلاف سردرگمي خانواده‌ها در تأمین سرويس مدارس قم

سپهر اقتصاد-با توجه به مشکلاتي که در تردد و جابه‌جايي دانش‌آموزان وجود دارد، مديريت يکپارچه متوليان، لازمه رفع کلاف پيچيده سردرگميِ خانواده‌ها در تأمین سرويس‌ مدارس قم است.

به گزارش شهرنیوز، رشد و توسعه شهرها، هرچند داراي مزيت‌هايي براي شهرنشيني و کيفيت زندگي شهروندي است، اما نيازها و چالش‌هايي را نيز به دنبال دارد، به‌ویژه اينکه توسعه ديگر زیرساخت‌ها چه در حوزه آموزش و يا بهداشت و ديگر شاخص‌هاي رفاهي، همپاي اين رشد و توسعه شهري نباشد.

رشد، توسعه و تغييرات کالبدي و دگرگوني‌هاي شهري در يکي دو دهه اخير، قم را به کلان‌شهري تبديل کرده که با نيازهاي جديدتري دست‌به‌گریبان شود. يکي از نيازهاي مهم اين شهر به دليل تداوم رشد و توسعه در سال‌های اخير، موضوع زیرساخت‌های آموزشي بوده که خود نيازهاي ديگري همچون تردد و جابه‌جایی دانش‌آموزان و سرويس مدارس را به وجود آورده است.

بنا به گفته احمدرضا اجتهادي مديرکل نوسازي و تجهيز مدارس قم، کلان‌شهر قم 295 هزار مترمربع کمبود سرانه آموزشي دارد و به‌ازاي هر دانش‌آموز يک مترمربع در عقب‌ماندگي و محروميت هستيم.

وي با بيان رشد جمعيت و مهاجرپذيري به همراه عدم توسعه فضاهاي آموزشي در طول اين سال‌ها را از جمله عوامل اين کمبود برشمرد و عنوان کرد: در حال حاضر 700 فضاي آموزشي با در برداشتن 6 هزار و 300 کلاس درس در قم فعال است که براي حدود 300 هزار دانش‌آموز مشغول خدمات‌رساني است و هم‌اکنون به يک‌هزار و 500 کلاس درس در قالب 125 مدرسه 12 کلاسي جديد نياز دارد تا عقب‌ماندگي يک مترمربعي جبران و به سرانه متوسط کشور نزديک شود.

با توجه به آمار و ارقام مبني بر افزايش 15 هزار نفري دانش‌آموزان در سال گذشته به جمعيت در حال تحصيل و پيش‌بيني چنين رشدي در سال جاري، بدون ترديد، تأمین سرويس مدارس يکي از الزامات مهم در حوزه تعليم و تربيت و تحصيل دانش‌آموزان است.

دغدغه‌اي که تعداد زيادي از والدين در طول سال تحصيلي با آن دست‌به‌گریبان هستند و گاه اما و اگرهاي سرويس مدارس، خيالي ناآسوده براي آنان به همراه دارد.

با توجه به اينکه براساس همين آمار، 56 درصد دانش‌آموزان استان قم در مقطع ابتدايي، 22درصد متوسطه اول، 11 درصد متوسطه دوم، 3 درصد فني حرفه‌اي، 4 درصد کاردانش، 4 درصد پيش‌دبستاني و يک درصد در مدارس استثنايي مشغول به تحصيل هستند، ساماندهي سرويس مدارس طبق رده سني فرزندان نيز از جمله دغدغه‌هايي به شمار مي‌رود که نيازمند يک تعامل و همگرايي در مديريت شهري و حوزه تعليم و تربيت است.

لزوم ایجاد مدیریت یکپارچه

مديريت يکپارچه ميان آموزش و پرورش و شهرداري و پليس راهور، در ساماندهي سرويس مدارس، مي‌تواند ره‌آورد خوبي در رفع مشکلات و موانعي باشد که والدين و قشر در حال تحصيل با آن مواجه‌اند.

با توجه به اهميت سرويس مدارس و ساماندهي آن، سامانه سپند  به اين امر اختصاص‌یافته تا دانش‌آموزان، شرکت‌هاي متقاضي و رانندگان در اين سامانه ثبت‌نام کنند، سامانه‌اي که در جهت امنيت دانش‌آموزان و آرامش خانواده‌ها و رصد سرويس‌ مدارس راه‌اندازي شده است، اين سامانه که زير نظر وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش و انجمن اوليا و مربيان و اتحاديه تاکسيراني‌راني‌هاي شهري کشور فعال است، مي‌تواند گزينه‌خوبي در نظارت بر فعاليت رانندگان و رسيدن وضعيت مدارس به يک حالت پايدار در تأمین سرويس حمل‌ونقل باشد.

هرچند متأسفانه بسياري از مدارس و خانواده‌ها از اين سامانه استفاده نمي‌کنند و ترجيح مي‌دهند راننده و خودرو را با شاخص‌هاي مدنظر خود به‌خصوص از نظر تعرفه انتخاب نمايند و خانواده‌ها نيز در هنگام ثبت‌نام سرويس‌هاي حمل‌ونقلي که از طرف مدرسه انتخاب‌شده را برمي‌گزينند و اين امر مي‌تواند سرآغاز بروز مشکلاتي در انتخاب يک سرويس مناسب در جهت تردد دانش‌آموزان در مسير مدرسه و خانه باشد.

کمرنگ شدن شيوع کرونا در يکي دو سال گذشته و حضوري شدن مدارس و ضرورت استفاده از سرويس‌هاي حمل‌ونقل مناسب را ضروري کرده است، سرویس‌های مدارس از ضروريات تحمیل‌شده جامعه شهري به شمار مي‌رود که نيازمند ساماندهي و نظارت بر عملکرد مطلوب است.

به‌خصوص والدين شاغل به‌واسطه تداخلاتي که در تردد خود و فرزندان به محل کار و مدارس وجود دارد، با معضلات بيشتري روبرو هستند، در مجموع بهره‌مندي از خدمات يك سرويس خوب و مناسب، انتخاب رانندگان سرويس مدارس از مجاري قانوني و ارائه آموزش‌هاي تخصصي و رعايت كردن اصول مربوط به آن، جا نماندن از سرويس و پيشگيري از آسيب‌هاي احتمالي با توجه به فاصله‌اي که ميان خانه تا مدرسه وجود دارد از جمله مطالبات والدين در حيطه فعاليت سرويس مدارس است.

در اين ميان وجود سرويس‌هاي آزادبر که بدون هيچ نظارتي و تنها به انتخاب خانواده‌ها ممکن است به ارائه خدمات بپردازد مي‌تواند معضلاتي را به همراهي داشته باشد.

به گفته روح‌اله امرالهي عضو شوراي اسلامي شهر قم، ورود سرویس‌های آزادبر به شبکه سرويس مدارس آسیب‌زاست و براي داشتن سرويس مدارس امن و سالم بايد همه ارگان‌ها به شهرداري کمک کرده و به ميدان بيايند.

عليرغم افزايش 70 درصدي نرخ سرويس مدارس هنوز فاصله معناداري با ساير شهرها داريم

وي دراین‌باره متذکر شد: نرخ پايين سرويس مدارس در شهر قم نسبت به شهرهاي پيراموني موجب شده شاهد ورود سرويس‌هاي آزادبر به شبکه سرويس مدارس باشيم.

عضو شوراي اسلامي شهر قم با تأکید بر ضرورت حمايت شورا از مردم و رانندگان سرويس مدارس نيز بيان کرد:علي‌رغم افزايش 70 درصدي نرخ سرويس مدارس هنوز فاصله معناداري با ساير شهرها داريم و دراین‌باره بايد شهرداري و همه ارگان‌ها از سرويس مدارس حمايت لازم را داشته باشند.

وي تأکید کرد: ما بايد براي جبران خلأ 38 درصدي نرخ سرويس مدارس در استان قم تلاش کنيم تا بتوانيم شبکه سرويس مدارس سالم و امني را براي دانش‌آموزان ايجاد کنيم، همچنين تا قبل از شروع سال جديد بايد سرويس مدارس ساماندهي شود تا مردم در ابتداي سال تحصيلي مشکلي نداشته باشند.

ضرورت آگاهي شهروندان با قوانين سرويس مدارس و لزوم تبعيت رانندگان از اين قوانين

بدون ترديد آگاهي شهروندان با قوانين سرويس مدارس و لزوم تبعيت رانندگان از اين قوانين، نقش مهمي در پيشگيري از ورود سرويس‌هاي آزادبر به حيطه خدمت‌رساني در اين عرصه دارد. در اين راستا کليه سرويس‌ مدارس در سراسر کشور از قوانين يکساني تبعيت می‌کنند که شامل داشتن اساسنامه و شماره ثبت، معرفي خودروها و رانندگان واجد شرايط به مراجع صدور مجوز تأسيس، دارا بودن اجازه‌نامه تأسيس از مراجع مربوط، دارا بودن حداقل 23 سال تمام، دارا بودن گواهينامه معتبر براي رانندگي با وسيله نقليه مربوط و نداشتن سوءپیشینه مؤثر کيفري و همچنين عدم محکوميت به محروميت يا محدودیت‌های رانندگي است.

تعيين تعرفه يکپارچه براي سرويس‌ مدارس براساس شاخص‌هاي موجود نيز يکي ديگر از مطالباتي است که شهروندان از متوليان امر انتظار دارند.

به گفته رضا شاهسواري رئيس اداره انجمن اوليا و مربيان آموزش و پرورش قم در خصوص افزايش 70 درصدي هزينه سرويس مدارس در سال تحصيلي پيش رو، تعرفه نرخ کرايه سرويس‌ مدارس بر مبناي متغير‌هايي همچون مسافت منزل تا مدرسه، نوع وسيله نقليه و هزينه‌هاي جاري خودرو تعیین‌شده که هم به نفع والدين و هم رانندگان سرويس‌ها باشد.

وي در مورد برخي از تعرفه‌ها با توجه به افزايش صورت گرفته نيز عنوان کرد: براي سال تحصيلي جديد در خودرو‌هاي پرايد و تيبا با 4 سرنشين براي هر دانش‌آموز با پنجشنبه‌هاي تعطيل ماهيانه 532 هزار تومان و پنجشنبه‌هاي داير 622 هزار تومان، اين ميزان براي خودرو‌هاي سمند، پژو و خودرو‌هاي مشابه ماهيانه 576 هزار تومان با پنج‌شنبه‌های تعطيل و براي پنجشنبه‌هاي داير 675 هزار تومان و براي خودرو‌هاي ون 353 هزار تومان با پنجشنبه‌هاي تعطيل و براي پنجشنبه‌هاي داير 411 هزار و 500 تومان تعیین‌شده است.

وي با بيان اينکه نرخ پايه بر مبناي هر سه کيلومتر محاسبه‌شده خاطرنشان کرد: در صورت افزايش سه کيلومتر به ازاي هر کيلومتر 10 درصد تا سقف 10 کيلومتر پیش‌بینی‌شده است.

رئيس اداره انجمن اوليا و مربيان آموزش و پرورش قم همچنين بيان کرد: تائيد صلاحيت اخلاقي، انتظامي و برگزاري دوره‌هاي آموزشي و تخصصي براي رانندگان از سوي سازمان تاکسيراني نيز از جمله موضوعاتي است که دنبال مي‌شود.

وي دراین‌باره توضيح داد:با وجود اعلام آمادگي 8 شرکت حمل‌ونقل و قرار گرفتن 10 هزار سرويس در اختيار مدارس همچنان کمبود در اين زمينه وجود دارد که سازمان تاکسيراني قول پوشش کامل را داده است.

با توجه به نقش مديريت شهري در ساماندهي شرکت‌هاي حمل‌ونقل تاکسيراني، قاسم طالبي مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني شهرداري قم نيز دراین‌باره مي‌گويد: شرايط کرونا باعث شد بسياري از رانندگان سرويس مدارس وارد شغل‌هاي ديگر شوند، بااین‌وجود سال قبل 12 هزار دانش‌آموز تحت پوشش شرکت‌هاي حمل‌ونقل تاکسيراني سرویس‌دهی شدند.

وي دراین‌باره بيان کرد: براي سال تحصيلي جديد تلاش داريم 90 درصد پوشش سرویس‌دهی دانش‌آموزان در قالب 30 هزار دانش‌آموز را عهده‌دار شويم.

طالبي از صدور مجوز به 8 شرکت حمل‌ونقل تحت پوشش اين سازمان براي ارائه سرويس حمل‌ونقل دانش‌آموزان خبر داد و گفت:نظارت بيشتر و بهتر بر ايمني و سلامت رانندگان و خودرو‌ها از مهم‌ترین اهداف ما براي سرویس‌دهی به دانش‌آموزان است.

وي همچنين به احراز صلاحيت‌هاي اخلاقي و حرفه‌اي، رانندگان در سرويس‌ها به کار گرفته شده اشاره کرد و افزود: با توجه به بررسي‌ها و نظارت‌ها، از واگذاري سرويس مدارس به‌صورت آزادبر خودداري کنند.

مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني شهرداري قم با اشاره به يکي از دغدغه‌ها در ارتقای با سرويس مدارس اظهار داشت: مدارس غيرانتفاعي با پرداخت نرخ بسيار بالا، اغلب سرويس مدارس را به سمت خود هدايت کرده و در عمل مدارس دولتي با مشکل روبه‌رو شده است.

پايين بودن نرخهاي مصوب، گاه، پاي سرويسهاي غيرمجاز را به مدارس باز ميکند

در آئين‌نامه اجرايي سرويس مدارس، مسئوليت جابه‌جايي دانش‌آموزان بر عهده شهرداري نهاده و سازوکارهايي براي استفاده از تاکسي‌هاي شهري معین‌شده است، ايجاد جذابيت و انگيزه در ميان تاکسيرانان با متعادل کردن تعرفه‌ها مي‌تواند نقش مهمي در ساماندهي سرويس مدارس داشته باشد، چراکه بي‌ميلي رانندگان به علت پايين بودن نرخ‌هاي مصوب، گاه، پاي سرويس‌هاي غيرمجاز را به مدارس باز مي‌کند و اين امر، ضريب نظارت را کاهش مي‌دهد.

براساس تاکيدات مسئولان استانداري در جلساتي که پيرو ساماندهي سرويس مدارس شکل گرفته است، همه دستگاه‌ها بايد با آموزش و پرورش در اين زمينه همکاري داشته باشند، همچنين با تأکید معاونت استانداري در يکي از اين جلسات، با استناد به ضوابط قانوني بايد به دنبال راهکاري براي حل چالش‌هاي سرويس اياب و ذهاب دانش‌آموزان به‌ویژه کمک به افراد بي‌بضاعت بود.

در اين راستا شهرداري و سازمان تاکسي‌راني داراي ظرفيت‌هاي مهمي در حوزه تأمین سرويس مدارس جهت رفع نياز فعلي و از ميان بردن نگراني خانواده‌ها با توجه به چارچوب‌هاي قانوني هستند و شوراي اسلامي شهر قم نيز مي‌تواند با ابزارهاي نظارتي و پيگيري مطالبات، در اين عرصه گام‌هاي مؤثری بردارد.

بايد ثبت‌نام در سامانه سپند سازمان تاکسيراني قم و احراز صلاحيتهاي اخلاقي و حرفه‌ای رانندگان نيز مورد تأکید قرار بگيرد

بنابر تأکيد شوراي اسلامي شهر، نظارت بيشتر و بهتر بر ايمني و سلامت خودروهايي است که براي سرويس‌ مدارس به ارائه خدمات مي‌پردازند، اما بايد ثبت‌نام در سامانه سپند سازمان تاکسيراني قم و احراز صلاحيت‌هاي اخلاقي و حرفه‌ای رانندگان نيز مورد تأکید قرار بگيرد.

به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضي استقامت عضو شوراي اسلامي شهر مقدس قم، بدون ترديد تأمين سرويس مدارس نيازمند طراحي جديد است و از شهرداري انتظار مي‌رود با وجود مشکلات هر ساله اين موضوع، با ورود علمي و تحليلي راه‌حل جديدي براي رفع اين دغدغه خانواده‌ها ارائه دهد.

وي هزينه بالاي خودرو را مورد توجه قرار داد و افزود: سرانه فضاي آموزشي مناسب در شهر قم پايين بوده و اين امر باعث افزايش تقاضاي سرويس مدارس شده و بايد براي تأمين سرويس مدارس تدبيري مناسب انديشيده شود.

بايد اجازه ورود آزادبرها به سرویس مدارس را نداد

اين عضو شوراي اسلامي شهر قم همچنين پيشنهاد داد: بايد از ون‌هاي خريداري‌شده در شهرداري براي تأمين سرويس مدارس استفاده شود تا اجازه ورود آزادبرها را به سرويس مدارس ندهند زيرا آن‌ها آسيب‌هاي جدي به بچه‌ها و خانواده‌ها وارد مي‌کنند.

در ارتباط با موضوع سرويس مدارس نيز گفتگويي با آقاي فتحي يکي از شهروندان در زمينه مشکلات فعلي داشته‌ايم وي دراین‌باره عنوان کرد: در هنگام ثبت‌نام در تيرماه، موضوع سرويس مدارس براي دانش‌آموزان در دوران تحصيل پیش‌بینی‌نشده و وقتي مدارس بازگشايي مي‌شود برخي از اين مدارس در رفع معضلات به وجود آمده تلاش مي‌کنند.

وي تصريح کرد: افراد شاغل به‌خوبی با تنظيم فرصت براي تردد فرزندان و تداخل با شغل خود مطلع هستند و گاهي مجبور مي‌شويم فرزندان را دقايقي جلوي درب منزل معطل نگاه داريم و خود به محل کار برويم و اين باره نگراني‌هاي زيادي تا رسيدن سرويس مدارس وجود دارد و راه ارتباطي نيز با فرزندان در جهت آگاهي از وضعيت نداريم.

وي عنوان کرد: برخي از سرويس‌هايي که مدارس خودشان از طريق فراخوان ميان والدين انتخاب کرده‌اند نظم خاصي ندارند و دير و زودآمدن‌ها نيز مشکلاتي را براي ما به وجود مي‌آورد.

برخي از دغدغهها و مشکلات در ارتباط با سرويس مدارس، تمام‌شدنی نيست

با توجه به بيان دیدگاه‌های لازم، به نظر مي‌رسد تا زماني که نتوان یکپارچگی لازم را براي تأمین سرويس مدارس ميان متوليان ايجاد کرد و تا هنگامي که مديريت شهري در تأمین سرويس مدارس، بدون حمايت‌هاي لازم به تحقق مسئوليت خود بپردازد، برخي از دغدغه‌ها و مشکلات در ارتباط با سرويس مدارس، تمام‌شدنی نيست!!

انتهای پیام/103

خبرنگار: نجمه وفایی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر