۷۰ درصد از اراضی کشاورزی استان قم سند دار شدند

سپهر اقتصاد-مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی قم بیان کرد: از زمان آغاز اقدامات کارگروه رفع تداخلات در استان تا سال ۱۴۰۰ حدودا ۶۰ پرونده تعیین تکلیف گردیده بود که این آمار طی دوسال اخیر به۴۲۰ پرونده رسید که نشان‌دهنده جهش رشد در حوزه حدنگاری و صدور اسناد اراضی کشاورزی است.


سعید فرشادمهر در گفت‌وگو با ایسنا، بیان‌ کرد: چهار اداره حقوقی، حفظ کاربری اراضی، واگذاری و توسعه‌ی اراضی و حد نگاری به عنوان ادارات زیر مجموعه مدیریت امور اراضی در حال فعالیت هستند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی قم در خصوص عملکرد مدیریت امور اراضی در دو سال فعالیت دولت سیزدهم، تصریح کرد: در طی دو سال گذشته با برگزاری ۲۴ جلسه‌ی حفظ کاربری، ۶۳۰ پرونده تعیین تکلیف شد و از این میزان ۵۷۷ پرونده منجر به صدور مجوز شد.

 فرشادمهر ادامه داد: عملکرد ما طی دوسال فعالیت دولت سیزدهم در حوزه حفظ کاربری و صدور مجوز رشد ۴۶ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد. 

وی در رابطه با واگذاری و توسعه‌ی اراضی، بیان کرد: طبق مواد ۲ و ۲۱ دستورالعمل ضوابط واگذاری اراضی طی دو سال گذشته، ۱۷ جلسه برگزار و حدود ۹۹۰ هکتار از اراضی ملی را در قالب طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کردیم؛ از این میزان ۵۱۱ هکتار از اراضی در مرحله بهره‌برداری و مشمول انتقال قطعی، منتقل و از مالکیت دولت خارج شده است.

فرشادمهر با اشاره به اهمیت واگذاری اراضی در حوزه اشتغال و تولید یادآور شد: نظارت دقیقی بر اجرای طرح‌های واگذاری داریم و این نظارت‌ها سالانه دوبار انجام می‌شود؛ در دو سال گذشته ۱۷ مورد از اراضی واگذاری، طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی که در سنوات گذشته معطل مانده بود و بیش از ۱۰ سال از وضعیت واگذاری آن‌ها می‌گذشت و متاسفانه اقدامی برآن انجام نشده بود باز پس‌گیری شد.

وی با اشاره به کمیسیون رفع تداخلات در اداره‌ی حدنگاری و مهندسی، اظهار کرد: توانستیم پرونده‌های بسیاری را از سنوات گذشته در حوزه رفع تداخلات با هدف صدور اسناد کشاورزی تعیین تکلیف کنیم.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: از زمان آغاز اقدامات کارگروه رفع تداخلات در استان تا سال ۱۴۰۰ حدودا ۶۰  پرونده تعیین تکلیف گردیده بود که این آمار طی دوسال اخیر به۴۲۰ پرونده رسید که نشان‌دهنده جهش رشد در حوزه حدنگاری و صدور اسناد اراضی کشاورزی است.

فرشادمهر اضافه کرد: در گذشته صدور سند برای اراضی کشاورزی از جمله تعهدات ما بود اما به موجب مصوبه قرارگاه ملی صدور اسناد اراضی کشاورزی، صدور سند به اداره کل ثبت اسناد محول شده است؛ در این راستا تاکنون حدود ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک استان سند دار شده است‌.

وی تاکید کرد: همکاران ما در یگان حفاظت همواره در راستای شناسایی و مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی با جدیت تلاش می‌کنند؛ در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۶۵ مورد شناسایی، ۲۲۹ مورد تخریب و ۱۲ مورد اجرای احکام داشتیم لذا نسبت به سنوات گذشته رشد جهشی را در این حوزه شاهد بودیم.

فرشادمهر ادامه داد: در حوزه تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سال ۱۴۰۱؛ حدود یک هزار و ۱۷۰ مورد شناسایی انجام شده است و از این میزان ۷۵۹ مورد تبصره یک و ۱۴۳ مورد تبصره دو ماده ۱۰ حفظ کاربری اراضی و ۵۶ مورد اجرای احکام داشتیم.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر