۹ تشکل تخصصی صنعتی در استان قم ایجاد می‌شود

سپهر اقتصاد- رییس خانه صنعت معدن و تجارت استان قم، از ایجاد ۹ تشکل تخصصی صنعتی در قم خبر داد و گفت: تلاش می شود تا تشکل‌های رسمی استان به ۳۰ انجمن تخصصی افزایش یابد.


به گزارش خبرنگار مهر، محمد آقاجانی در آیین آغاز به کار دوره جدید خانه صنعت معدن و تجارت استان قم، با تبریک فرارسیدن سالگرد انقلاب اسلامی و اعیاد شعبانیه، عنوان کرد: میزبان شما طیف وسیعی از صنعتگران و کارآفرینان اقتصادی استان هستند که در همگرایی تخصصی در ۲۱ رشته صنعتی در محورهای فعالیتی استان تحت عنوان انجمن صنایع همگان گرد هم آمده و برای ایجاد و بنیان خانه صنعت معدن و تجارت پیوند ایجاد کرده اند.

رییس هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت استان قم بیان کرد: برابر آمار بانک اطلاعاتی تخصصی، هزار و ۶۱۰ واحد صنعتی استان در این انجمن‌ها ثبت عضویت شدند.

وی اضافه کرد: این انجمن‌ها در صنایع شیمیایی، صنایع حدواسط، گرانون و روغن‌های صنعتی، صنایع پایین دستی پتروشیمی، پلاستیک، لاستیک و پلیمرهای صنعتی، صنایع سلولزی و… با اعضای فعال مشغول فعالیت هستند.

آقاجانی افزود: چاپ و بسته‌بندی، چوب و مصنوعات وابسته، نساجی، کفش و تجهیزات ماشین سازی از دیگر صنایع فعال استان قم هستند که در چند سال اخیر ابعاد ملی پیدا کرده‌اند که برپایی ۷ نمایشگاه ملی کفش در استان نمادی فاخر از آن می‌باشد؛ در این بخش با وجود ۷ انجمن و پوشش بیش از ۷۱۱ واحد در استان، فعالیت قابل توجهی پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: دومین محور در ایجاد تشکل‌ها می‌توان به حوزه صنایع غذایی، تبدیلی کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی اشاره کرد که از تجمع وابسته به آنها، ۲ انجمن با ۴۷ عضو در زمره فعال‌ترین تشکل‌های استانی قرار گرفته اند.

رییس خانه صنعت معدن و تجارت استان قم گفت: محور سوم در حوزه صنایع فلزی، ریخته‌گری، قطعه سازی خودرو و انواع محرکات نظیر موتورسیکلت و ماشین سازی و تجهیزات متصل به خطوط تولید، صنایع الکتریکی و الکترونیکی، لوازم خانگی و صنعت آسانسور و پله برقی است که با جهش ایجاد شده در چند سال اخیر در این قلمرو با ایجاد ۶ انجمن و ۶۰۸ عضو رتبه دوم صنایع استان را پس از صنایع شیمیایی به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: برابر آمار و اطلاعات موجود در اداره‌کل صمت استان و بخش مدیریت و نظارت بر تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی آن اداره‌کل، فعالیت‌های حوزه معادن و صنایع معدنی و کانی‌های فلزی و غیرفلزی نظیر سنگ‌های ساختمانی، بتن، گچ، آهک، نمک، سنگ لاشه و معادن و سنگ‌های نیمه قیمتی موجود در استان نظیر عقیق و منگنز موجبات ایجاد چهارمین انجمن تخصصی با بیش از ۳۴۴ عضو را فراهم کرده است.

آقاجانی عنوان کرد: در برنامه آینده خانه صنعت معدن و تجارت استان قم، مطابق شیوه نامه خانه صنعت معدن و تجارت ایران، این استان برنامه ایجاد ۹ تشکل دیگر که برابر نظر کارشناسان اداره کل صمت، ظرفیت لازم را برای تشکیل انجمن تخصصی دارند، قرار دارد و امید است با مشارکت جدی اعضای تحت پوشش آنها، انتخابات انجام و جمع موجود را استحکام بیشتری بخشند و تشکل‌های رسمی استان قم به ۳۰ انجمن افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: لازم میدانم از همه مدیران، کارگزاران دولتی و مجموعه حاکمیت مستقر در استان درخواست کنم ما را در تحقق اهداف خود که به عنوان یک نهاد متشکل و همسو با اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش تولید، دوران تحول و نوآوری خود را آغاز نموده، یاری کنند.

رییس خانه صنعت معدن و تجارت استان قم تاکید کرد: از مهمترین اهداف تبیین شده در اساسنامه خانه صنعت معدن و تجارت ایران می توان به ایجاد هم افزایی همکاری بین فعالیت‌های انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی در بخش تولید و تجارت، ایفای نقش بازوی مشورتی نمایندگان قوای سه‌گانه در استان، تاثیرگذاری مثبت در نظام صنعتی و معدنی در مدار توسعه پایداری اقتصادی استان اشاره کرد.

آقاجانی مطرح کرد: افزایش نقش و سهم صنعت و معدن استان در تولید، صادرات، اشتغال مولد و درآمد در اقتصاد ملی با هم‌پیوندی بین بنگاه‌ها و گام نهادن در سیستم مشارکت، پذیرش بخشی از اختیارات دولتی در نظام تفویض اختیارات به ویژه در قلمروی کارشناسی و تعیین اولویت‌های تولیدی همسو با اهداف برنامه‌های پنج‌ساله توسعه کشور و تحقق اهداف کاهش تصدی‌گری دولت در بخش خصوصی، فعال‌سازی شورای حل اختلاف و مرکز داوری استان جهت رسیدگی به شکایت‌های صنعتگران استان، همکاری تنگاتنگ جهت برگزاری هرچه بهتر کمیته‌های تخصصی و ستاد تسهیلات، فعال سازی واحد آموزش جهت ارتقای سطح علمی مدیران و واحدهای صنعتی استان با دریافت مجوز از سازمان فنی حرفه‌ای استان از دیگر اهداف خانه صنعت معدن و تجارت می‌باشد.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر