توسعه خوشه‌های کسب‌وکار در اولویت طرح‌های صنعتی قم است

سپهر اقتصاد- سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی قم گفت: از سیاست‌های اصلی و مهم این شرکت توجه به مزیت‌های منطقه‌ای و توسعه خوشه‌های کسب‌وکار در استان است.

وحید آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: خوشه به مجموعه فعال در یک گرایش از کسب‌وکار گفته می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی تمرکزیافته و با فرصت‌ها و چالش‌های مشترکی مواجه هستند. این شرکت‌ها مجموعه‌ای از محصولات مرتبط و مکمل را تولید کرده و به فروش می‌رسانند.

وی اضافه کرد: چنین تمرکزی باعث ایجاد کسب‌وکارهای مرتبط می‌شود و منجر به پیدایش نهادها و خدمات تخصصی در زمینه‌های فنی، مدیریتی و مالی خواهد شد.

آشتیانی گفت: در استان قم ۱۳ خوشه کسب‌وکار شناسایی شده‌ ، از جمله کفش ماشینی، فرش دستباف، چوب و مبلمان، سوهان، سنگ، انگشتر و زیورآلات سنتی، پوشاک، چاپ و بسته‌بندی، فناوری اطلاعات که برنامه توسعه ۹ خوشه به اجرا درآمده‌است.

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی قم ادامه داد: یکی از مزیت‌ها و توانمندی‌های استان، خوشه چوب و مبلمان است که چهارهزار واحد صنفی، تولیدی و خدماتی با اشتغالی بالغ بر ۲۰ هزار نفر در آن فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مدل خوشه بر شناسایی نقاط ضعف و گلوگاه‌های زنجیره ارزش محصول است، گفت: یکی از مشکلات اصلی صنعت چوب استان، نبود فضای کافی برای تولید و استیجاری بودن بسیاری از واحدها بود به همین سبب شهرک صنعتی تخصصی چوب و مبلمان ثامن در فضایی به مساحت ۲۱۰ هکتار و ۸۶ هکتار زمین صنعتی در ابتدای جاده قم گرمسار و در کمترین فاصله نسبت به شهر قم ایجاد شد.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر