خام فروشی، بلای جان محصولات کشاورزی

سپهر اقتصاد-با وجود استقبال کشاورزان قمی از کاشت گل محمدی، اما این محصول خام فروشی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قم؛ هم اکنون ۳۷۳ هکتار مزرعه کشت گل محمدی در قم وجود دارد که ۳۵۳ هکتار آن بار ده است.
کشاورزان قمی می‌گویند با وجود اینکه این محصول با شرایط آب و هوایی قم سازگار و کم آب بر است، اما به دلیل نبود حمایت سازمان جهادکشاورزی همچنان بخش زیادی از آن به صورت خام به فروش می‌رسد. هم اکنون تنها دو مرکز فرآوری گل محمدی در قم وجود دارد.

پیش‌بینی برداشت ۸۳۰ تن گل محمدی از باغات قم

 مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قم عنوان کرد: پیش بینی می‌شود امسال بالغ بر ۸۳۰ تن گل محمدی تر از مجموعه باغات استان برداشت شود.

مسلم ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: ۳۷۵  هکتار از باغات استان زیر کشت گل محمدی قرار دارد که از این میزان ۳۵۰ هکتار از باغات گل محمدی بارور هستند و ۲۳ هکتار به صورت نهال است. مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قم با اشاره به اینکه سه کارگاه فرآوری صنعتی و دو کارگاه نیمه صنعتی را در استان داریم، اظهار کرد: از این میزان دو کارگاه فرآوری صنعتی فعال است، به همین جهت با توجه به کمبود ظرفیت‌ این کارگاه‌ها گل محمدی تولید شده در استان قم به کاشان منتقل می شود. ابراهیمی با بیان اینکه از ده روز گذشته برداشت گل محمدی در باغات آغاز شده و تا ۲۰ روز دیگر روند برداشت محصول ادامه خواهد داشت، ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال بالغ بر ۸۳۰ تن گل محمدی تر از مجموعه باغات استان برداشت شود. مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قم بیان کرد: با توجه به اینکه کاشان در زمینه تولید و فرآوری گل محمدی پیشتاز بوده، متاسفانه گل محمدی تولیدی در استان قم به کاشان منتقل می شود البته امیدواریم که تجار در حوزه فرآوری و صادرات این محصول وارد شوند. ابراهیمی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ‌سیاست‌های ما در سازمان جهاد کشاورزی استفاده بهینه از منابع آبی است، گفت: گل محمدی جز گیاهان بسیار کم آب بر و زود بازدهی است که سریع به مرحله باردهی می‌رسد؛ اما با توجه به این که بخش صنعت نتوانسته همگام با توسعه باغات حرکت کند با هدف جلوگیری از صدمه به تولیدکنندگان سیاست توسعه باغات گل محمدی را در حال حاضر متوقف کردیم و امیدواریم با ورود و فعالیت کارخانجات فرآوری سطح توسعه باغات گل محمدی افزایش پیدا کند. مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قم با اشاره به اینکه از گل محمدی در ۱۲۰ فرآورده غذایی و بهداشتی استفاده می شود، یادآور شد: متاسفانه به دلیل اینکه در حوزه تولید اسانس فعال نیستیم و خام فروشی می‌کنیم صادرات مستقیم از استان قم نداریم؛ امیدواریم که با ورود تجار به این عرصه به ویژه تولید اسانس، صادارت نیز امکان پذیر شود.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

Comments are closed.