خبرهای خوش شهردار قم در حوزه حمل‌ونقل عمومی

 
سپهر اقتصاد-شهردار قم از ابلاغ قرارداد قطعی تحویل 55 واگن به شهر قم بااعتباری بالغ‌بر 30 هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: قرارداد 100 هزار موتورسیکلت برقی با بانک مهر در کشور نیز به امضا رسیده که قطعاً برای شهرداری قم نیز سهمیه‌ای در نظر گرفته می شود
به گزارش شهرنیوز، دکتر سیدمرتضی سقاییان نژاد در شصت و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم ضمن تبریک روز ملی حمل‌ونقل اظهار داشت: قرارداد قطعی تحویل ۵۵ واگن به شهر قم ابلاغ‌شده است و رقم قرارداد نزدیک به ۷۰ میلیون یورو یعنی معادل ۳۰ هزار میلیارد ریال است. وی افزود: هیچ هزینه‌ای مدیریت شهر قم بابت خرید واگن‌ها نمی‌دهد و هزینه آن را دولت پرداخت می‌کند که می‌تواند برای شهر قم بسیار خوب و گره‌گشا باشد. شهردار قم تصریح کرد: قرارداد ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی با بانک مهر در کشور نیز به امضا رسیده که قطعاً برای شهرداری قم نیز سهمیه‌ای در نظر گرفته می‌شود که در کنترل آلودگی هوا می‌تواند به مدیریت شهری کمک کند. وی خرید ۹۹ دستگاه اتوبوس را نیز مطرح کرد و گفت: روز چهارشنبه هفته گذشته ۱۵ دستگاه از این ۹۹ دستگاه وارد ناوگان اتوبوس‌رانی شد و تا پایان سال ۳۵ دستگاه دیگر تحویل گرفته و وارد ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری قم می‌شود. دکتر سقاییان نژاد، خرید ۵۰ دستگاه ون را نیز عنوان و خاطرنشان کرد: مجموع این اتفاقات به شهرداری قم کمک می‌کند تا حمل‌ونقل عمومی کارآمد و به‌روزتری را داشته باشیم و خوشبختانه سایت نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز بعد از مدت‌ها باز شد و در این رابطه نیز شهرداری برنامه‌های جامعی دارد. وی سپس به حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما در بخش پژوهش ضعیف عمل کرده‌ایم و از سال ۱۴۰۰ آیین‌نامه تیپ پژوهش‌های شهرداری ابلاغ‌شده است و با توجه به ابلاغ، شروع به کار مرکز پژوهش‌های شوراها از سال ۹۷ و همکاری این دو بخش امیدواریم بتوانیم راه پژوهش در مدیریت شهری را باز کنیم و ۱۰ درصد ردیف بودجه مطالعات را به پژوهش اختصاص بدهیم. شهردار قم خاطرنشان کرد: حوزه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری قم اقدام خوبی انجام داده و در حدود ۱۰۰ پروژه که اکثراً هم کاربردی است را احصا کرده و اگر بتوانیم به کمک شورا تعدادی از آن‌ها را به دانشگاه‌های سراسر کشور معرفی کنیم تا در قالب پژوهش‌های سه ماه، ۶ ماه و یک ساله انجام شود. وی در پایان به اهمیت پژوهش در کاهش معضلات شهر و مدیریت علمی و کارآمد اشاره کرد و گفت: با این کار می‌توانیم چالش‌ها و مشکلات مدیریت شهری را موردبررسی قرار داده و گام خوبی در جهت رفع مشکلات و معضلات برداریم و تصمیماتمان علمی‌تر و شفاف‌تر از گذشته اتخاذ شود.  

لزوم بازنگری در هزینه‌های خدمات شهری برای کاهش هزینه‌های نگهداری شهر

رئیس شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر بازنگری ساختار خدمات شهری گفت: روند افزایشی هزینه خدمات شهری زیاد بوده و بیشتر هزینه‌ها در بخش نیروی انسانی است که به نظر می‌رسد نیاز به بازنگری دارد.
 دکتر حسین اسلامی در شصت و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به روز ۲۶ آذرماه روز ملی حمل‌ونقل اظهار داشت: معضل آلودگی هوا به‌عنوان یکی از معضلات کلان‌شهرها ارتباط مستقیمی با کیفیت و کمیت حمل‌ونقل عمومی دارد. وی با ابراز امیدواری از تغییر رفتارها و فرهنگ ترافیک در شهر افزود: برای افزایش استفاده مردم از حمل‌ونقل عمومی و کاهش تردد خودروهای شخصی، باید افزایش کیفیت و کمیت حمل‌ونقل عمومی در کنار کار فرهنگی در دستور کار معاونت حمل‌ونقل شهرداری و کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قرار گرفته و به آن توجه شود و از رانندگان نمونه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تشکر و قدردانی می‌کنیم. رئیس شورای اسلامی شهر قم  در ادامه به لایحه ۳۰ درصد کاهش بهای خدمات بازدید سازمان آتش‌نشانی از بیمارستان امام رضا(ع) متعلق به سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: این بیمارستان به قشر خاصی خدمات‌رسانی می‌کند و در دوران کرونا نیز بسیار فعال و در خدمت مردم بوده و شایسته این تخفیف است. وی تأکید کرد: تبعیض ناروا اشکال دارد اما این تبعیض اشکال نداشته و این بیمارستان از سایر بیمارستان‌ها متفاوت است و نیاز به این مساعدت دارد. اسلامی در پایان به افزایش هزینه خدمات شهری مانند رفت‌وروب اشاره کرد و گفت: روند افزایشی هزینه خدمات شهری زیاد بوده و بیشتر هزینه‌ها در بخش نیروی انسانی است، اما سؤال اصلی این است که با این روش می‌توانیم ادامه بدهیم یا خیر، که به نظر می‌رسد نیاز به بازنگری دارد.

فعالیت بیش از ۲۷ هزار راننده در حوزه جابجایی مسافر و بار در قم

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ا بیان اینکه امروز بیش از 8 هزار و 250  راننده در ناوگان تاکسیرانی، 350 راننده در ناوگان اتوبوس‌رانی و 7 هزار و 200 راننده نیز در ناوگان بار در محدوده شهری فعالیت می‌کنند، گفت: همچنین 9 هزار راننده در سرویس مدارس و 2 هزار و 500 راننده تاکسی اینترنتی در سطح شهر فعال هستند. سید محمدحسین دهناد در شصت و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به روز ۲۶ آذرماه و روز ملی حمل‌ونقل اظهار داشت: این روز یادآور روز ۲۶ آذرماه سال ۶۱ است که کالاهای اساسی کشور علیرغم اعتصابات با فرمان امام خمینی(ره) از بنادر جنوبی به تمام کشور فرستاده شد.
وی فرمان بسیج عمومی امام خمینی(ره) را یادآور شد و افزود: این روز بهانه است برای تقدیر از قشر زحمت‌کش رانندگان به‌خصوص رانندگانی که در شبکه حمل‌ونقل عمومی خدمت می‌کنند. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه امروز بیش از ۸ هزار و ۲۵۰  راننده در ناوگان تاکسیرانی، ۳۵۰ راننده در ناوگان اتوبوس‌رانی و ۷ هزار و ۲۰۰ راننده نیز در ناوگان بار در محدوده شهری فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: همچنین ۹ هزار راننده در سرویس مدارس و ۲ هزار و ۵۰۰ راننده تاکسی اینترنتی در سطح شهر فعال هستند. وی معیارهای انتخاب رانندگان نمونه را مورد توجه قرار داد و گفت: در ناوگان اتوبوس‌رانی علاوه بر توسعه کمی ناوگان و بهبود کیفی و توزیع منظم ناوگان بر اساس زمان‌بندی که رانندگان رعایت کردند و همچنین نظافت خودرو و برخورد مناسب با شهروندان، رانندگان نمونه انتخاب‌شده‌اند. دهناد معیار انتخاب در ناوگان تاکسیرانی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: تعدادی از معیار انتخاب در بخش تاکسیرانی، سرویس مدارس و تاکسی بی‌سیم نیز برخورد مناسب با شهروندان، حضور منظم و رعایت قوانین و مقررات بوده و افراد انتخاب‌شده نماینده تعداد زیادی از رانندگان نمونه در شهر قم هستند. وی سپس در آیین رونمایی از کتابچه بودجه تصریح کرد: به مناسبت هفته پژوهش از چهار طرح پژوهشی رونمایی می‌شود که یکی از مه‌ترین طرح‌های با توجه به اهمیت شفافیت برای شهروندان که از دغدغه‌های شورای اسلامی شهر بوده، کتابچه بودجه است که بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری به زبان ساده برای شهروندان تهیه‌شده است و در سایت شهرداری و شورای شهر بارگذاری می‌شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: از دیگر طرح‌های پژوهشی بررسی و تحلیل توسعه فیزیکی و مخاطرات شهرک پردیسان با تأکید بر مخاطرات سیلاب است، گردشگری مذهبی فرصت پنهان و حلقه مفقوده در درآمدزایی پایدار شهرداری‌ها، بررسی و کارشناسی قانون درامدهای پایدار شهرداری‌ها و طرح آخر شناسایی و تحلیل منابع درآمدی و هزینه‌های توسعه افقی شهر است.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

Comments are closed.