رفع ضعف ولتاژ و كمبود برق در قم با بهره برداری از پست 400 كیلو ولت

سپهر اقتصاد-مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم از راه‌اندازی و بهره‌برداری پست 400 قم به منظور رفع مشکلات ضعف ولتاژ و کمبود برق در قم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق قم، مهندس یوسف صادقی در افتتاحیه نظارت عالیه بهره‌برداری که با حضور ارزیابان توانیر در شرکت توزیع نیروی برق قم برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: امیدواریم از نظرات کارشناسی و تجربیات ارزیابان توانیر به منظور بهبود فرایندهای بهره‌برداری به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.
وی فرایند بهره‌برداری را از ارکان اصلی شرکت‌های توزیع برق دانست و خاطرنشان کرد: در کنار تمام فعالیت‌ها و فرایندها، آنچه مردم از شرکت‌های توزیع انتظار دارند برق بادوام، باکیفیت و مستمر است که بخش اعظمی از آن در سایه فرایندهای بهره‌برداری محقق می‌شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم بر ضرورت ارتقا عملکرد فرایند بهره‌برداری شرکت‌های توزیع تأکید کرد و ابراز داشت: قطعاً نظرات کارشناسی و اشتراک‌گذاری تجربیات ارتقا سطح فرایندها را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به شروع زودهنگام گرما در قم و پیک مصرف برق، گفت: با پیگیری‌های مدیران ارشد توانیر، پست 400 کیلو ولت قم وارد مدار شد که امیدواریم با راه‌اندازی این پست مشکلات ضعف ولتاژ برق و کمبود برق تا حدود زیادی برطرف شود.
معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم نیز در این نشست در سخنانی اظهار داشت: ارزیابی‌ها در شناسایی نقاط قوت و ضعف و پیشبرد اهداف سازمان مطمئناً مثمر ثمر خواهد بود.
وی به ارائه گزارشی از وضعیت توزیع و بهره‌برداری شرکت توزیع برق استان قم پرداخت و گفت: دمای بالای قم در تابستان و بافت فرسوده به ویژه در هسته مرکزی قم از جمله مباحثی است که مسائل و مشکلاتی را در حوزه بهره‌برداری به دنبال دارد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.
سید محمد ارجمند زاده با بیان اینکه در استان قم حدود ۶۱۸ هزار مشترک از طریق ۸۳۳۸ دستگاه ترانسفورماتور توزیع با قدرتی نزدیک به ۲ هزار مگاولت آمپر از انرژی برق بهره‌مند می‌شوند، یادآور شد: برق‌رسانی در استان قم با حدود 8 هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه عمده شبکه توزیع برق استان قم به علت پراکندگی و طول شبکه‌ها تقریباً هوایی است، ابراز داشت: سال گذشته پیک مصرف برق در استان قم حدود ۹۰۴ مگاوات بود که ۱۲۳ مگاوات نیز مدیریت پیک‌بار شد.
معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم با بیان اینکه شبکه برق استان قم از طریق شش پست ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت با ظرفیت ۱۵۳۰ مگاولت آمپر تغذیه شده است، گفت: در مجموع شبکه برق استان از طریق ۲۲ دستگاه پست ۶۳ به ۲۰ کیلو ولت با ظرفیتی حدود ۱۵۰۵ مگاولت آمپر، تأمین می‌شود.
وی در ادامه 80 درصد مشترکین برق استان قم را خانگی اعلام کرد و اظهار داشت: 1.2 درصد مشترکین صنعتی و 7 دهم درصد نیز کشاورزی است که بخش خانگی 40 درصد مصرف برق استان را به خود اختصاص داده است.
ارجمند زاده با بیان اینکه بخش‌های کشاورزی و صنعتی 38درصد مصرف استان را به خود اختصاص داده‌اند، ابراز داشت: حدود 10درصد از مصرف برق استان در حوزه عمومی و حدود 10 درصد نیز در حوزه تجاری است.
وی با تأکید بر اینکه طی 10 سال گذشته پیک‌بار برق در استان قم دو برابر شده است، تصریح کرد: از سال 99 ، اعمال سیاست‌های مدیریت بار در دستور کار قرار گرفت به گونه‌ای که در سال گذشته 124 مگاوات مدیریت بار انجام شد.
معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم با اشاره به اینکه در یکی دو سال گذشته رشد سالانه مصرف برق از 5 درصد به حدود 8 درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: این مهم هم در حوزه بهره‌برداری و هم توسعه شبکه، مسائل و مشکلات خاصی را به دنبال خواهند داشت.
وی از کاهش تلفات 6.7 درصدی تلفات شبکه طی 10 سال گذشته خبر داد و گفت: با تلاش‌های زیادی که انجام شد تلفات شبکه در 10 سال گذشته از 15.5 به 8.8 درصد رسیده است.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر