ساماندهی مشاغل خانگی با افتتاح “بازارچه های ریحانه” در قم

سپهر اقتصاد-شهرداری قم قصد دارد با همکاری دستگاه‌های اجرایی، برای ارتقای وضعیت اقتصادی محلات مختلف قم و ساماندهی مشاغل خانگی بازارچه‌هایی با نام ریحانه در سطح شهر قم افتتاح کند.

به گزارش شهرنیوز، در زمانی که بیشتر خانواده‌ها با توجه به وضعیت اقتصادی و هم‌چنین پایین بودن سرمایه و از سویی مشکلات و موانعی که برای ایجاد یک کسب‌وکار و مشاغل خانگی و خرد وجود دارد، مدیریت شهری در نظر دارد در دل هر محلی بسته به میزان همکاری امام جماعت و بزرگان محله بازارچه‌هایی را برای ساماندهی کسب‌وکار و حمایت از مشاغل خانگی فراهم کند که این ابتکار می‌تواند محلات تاریخی و پایین‌شهر قم را هم توانمند و از سویی در ارتقای اقتصاد مردم محلی به‌ویژه زنان خودسرپرست تأثیر مثبتی به همراه داشته باشد.

بازارچه‌های ریحانه در راستای اجرای آیین‌نامه ماده ۱۶ تحت عنوان قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و حمایت از مشاغل خانگی، تولیدکنندگان کوچک و متوسط و فروشندگان کم سرمایه ایجاد می‌گردد؛ هم‌چنین این نوع بازارچه‌ها برای جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود شهری به منظور راه‌اندازی کسب‌وکار تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایرانی، فروشندگان کم سرمایه و حمایت از مشاغل خانگی در سطح مناطق کلان‌شهر قم قرار است با همکاری دستگاه‌های اجرایی فعالیت کنند.

طبق فراخوان شهرداری متقاضیان بومی و ساکنین استان قم می‌توانند در صورت داشتن شرایط و انجام فرآیند ثبت‌نام، نسبت به دریافت غرفه خود از مدت‌زمان حداقل یک هفته و حداکثر ۲ ماه بهره‌برداری نمایند در حال حاضر به منظور فراهم آوردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط، اتصال فروشندگان کم سرمایه به بازار مصرف برای عرضه کالاهای تولید داخل و نیز حمایت از مشاغل خانگی دارای مجوز فعالیت، بازارچه ریحانه شماره ۱ واقع خیابان نوبهار تأسیس، و به‌زودی آغاز به کار خواهد کرد.

شاید سالیانی است که زنان قمی که برای ارتقای سطح اقتصادی خود به مشاغل خانگی فعالیت دارند و یا افرادی که کسب‌وکارهای خرد و کوچک دارند منتظر ایجاد چنین بازارچه‌های دائمی بودند که جا دارد دستگاه‌هایی مانند اوقاف و دیگر دستگاه‌های اجرایی در ایجاد آن همکاری کنند.

ریحانه، برند سازمان میادین شهرداری قم در حوزه مشاغل خانگی

مدیرعامل میادین میوه و تره‌بار شهرداری قم با اشاره به احداث بازارچه‌هایی به نام «ریحانه» در دل محلات مختلف شهر قم می‌گوید: ریحانه، برند سازمان میادین شهرداری قم در حوزه مشاغل خانگی است که پس از پیگیری‌های فراوان، به فضل الهی نخستین ریحانه در شرف افتتاح رسمی است و ان‌شاءالله برنامه ما در فاز اول، افتتاح ریحانه در هر منطقه است. و در درازمدت هم هدف‌گذاری ما، برای هر محله یک فروشگاه محلی هست که بسته به استقبال ساکنان محله و ابراز تمایل امام محله، تحقق خواهد یافت. البته نقش رسانه، در این مسیر قابل‌توجه است و ایجاد این مطالبه در بین اهالی هر محله می‌تواند به این هدف کمک کند.

محسن صادقی امینی در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می‌افزاید: در حال حاضر، مشاغل هدف ما مشاغلی است که از وام‌های خود اشتغالی خانگی بهره‌مند شده‌اند و به دلیل نداشتن امکان برای عرضه کالای تولیدی خود، مجبورند آن را با قیمت پایین به‌واسطه بفروشند و واسطه هم با قیمت بسیار بالا، کالا را در بازار عرضه می‌کند.

به گفته این مسئول، ریحانه، در حقیقت حلقه آخر زنجیره‌ی فروش تولیدات مشاغل خانگی است که شهرداری سعی می‌کند آن را تأمین کند و در این راه دست همه دلسوزان را به گرمی می‌فشارد. امیدواریم با اطلاع‌رسانی کامل و ارائه پیشنهادها، در آینده نه‌چندان دور، شاهد به بار نشستن این تلاش‌ها باشیم و الگوی خوبی برای سایر کلان‌شهرها ایجاد نماییم.

وی می‌افزاید: در حال حاضر، مشاغل هدف ما مشاغلی است که از وام‌های خود اشتغالی خانگی بهره‌مند شده‌اند و به دلیل نداشتن امکان برای عرضه کالای تولیدی خود، مجبورند آن را با قیمت پایین به‌واسطه بفروشند و واسطه هم با قیمت بسیار بالا، کالا را در بازار عرضه می‌کند. صنایع‌دستی هم دقیقاً یکی از کالاهای مدنظر ما هستند یکی از اولویت‌های سازمان میادین، راه‌اندازی بازارچه‌های تولیدات مشاغل خانگی در محله است.

بازارچه‌هایی برای خودکفایی و افزایش کارکردهای اقتصادی و اجتماعی محلات

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری قم در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به این سؤال که این نوع بازارچه‌ها چه اهمیتی دارند بیان می‌کند: اولاً شهرسازی اسلامی، بر محله محوری و مرکزیت مسجد در محله با اختلاط کاربری‌ها در اطراف آن، تأکید دارد. محله در اسلام، واحد پایه‌ی برنامه‌ریزی شهری است و باید خودکفا باشد. یکی از کارکردهای بازارچه‌های محله، همین خودکفایی محله است.

صادقی امینی در ادامه عنوان می‌کند: غریبگی، یکی از آسیب‌هایی است که امروزه شهرسازی ما را به‌طورجدی تهدید می‌کند که در مقابل آن، تعریف یا تعارف که قرآن کریم هم بر آن تصریح نموده است (لتعارفوا) مطرح است. با تقویت حضور شهروندان در مساجد مرکز محله و احداث بازارچه‌های محلی که عرصه‌ی حضور فعال همه خانواده‌ها به‌عنوان فروشنده و خریدار است، شناخت بین اهالی محله افزایش‌یافته و بسیاری از آسیب‌های ناشی از غریبگی کاهش می‌یابد.

به گفته وی، سومین کارکرد بازارچه‌های محلی، کمک به اقتصاد خرد و در صورت تعدد آن‌ها در کل شهر، کنترل قیمت‌ها و مبارزه با تورم است. ما در بازارچه‌ها، قیمت تمام‌شده برای هر کالا را تعیین می‌کنیم و فروشنده، سود منطقی خواهد برد، “واسطه” از چرخه‌ی کالا حذف، و بدین ترتیب، تورم نیز تا حدودی مهار می‌شود.

موانع و سنگ‌اندازی‌هایی که جلوی احداث بازارچه‌های ریحانه وجود دارد

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری قم موانع و مشکلات ایجاد بازارچه‌های ریحانه را چنین ارزیابی می‌کند: فقدان نگاه محله محور و ناآشنایی برخی مدیران با آموزه‌های اسلام در این خصوص است. حتی در اندیشه‌های فارابی نیز شاهد هستیم که محله را یکی از ارکان شهر می‌داند ولی متأسفانه، برخی از مدیران، با تکیه‌بر آموزه‌های نظام سرمایه‌داری، احداث مراکز بزرگ تجاری را مهم‌تر از بازارچه‌های محلی می‌دانند و نتیجه‌ی این اندیشه، اضمحلال “محله” در شهرهای بزرگ است؛ شهرداری قم، همواره بر محله‌محوری و پروژه‌های محلی تأکید داشته و یکی از مأموریت‌هایی که شهردار محترم بر عهده ما گذاشته‌اند، تقویت ارائه خدمات در سطح محله است.

صادقی امینی می‌افزاید: پسماندهای ذهنی خود ساکنان محله است که فکر می‌کنند برای رفع نیازهای خانواده باید از محله خارج شوند. این تفکر، علاوه بر تبعات اقتصادی، افزایش ترافیک در شهر و جدایی اعضای خانواده را هم در پی دارد.

وی از فقدان زمین مناسب برای احداث چنین بازارچه‌هایی خبر می‌دهد و می‌گوید: فقدان زمین‌های مناسب برای احداث بازارچه است که ما به‌شدت در حال رایزنی با مدیران دستگاه‌های اجرایی مانند اوقاف، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش و خصوصاً ائمه جماعات هستیم تا بتوانیم است مشکل را حل کنیم. در صورتی که زمین مناسب در مجاورت یا نزدیکی مسجد محله اختصاص یابد، ما هیچ مشکلی برای تجهیز آن نداریم و آمادگی کامل برای راه‌اندازی بازارچه در حال حاضر وجود دارد.

گفتنی است؛ به منظور فراهم آوردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط، اتصال فروشندگان کم سرمایه به بازار مصرف برای عرضه کالاهای تولید داخل و نیز حمایت از مشاغل خانگی دارای مجوز فعالیت؛ بازارچه ریحانه شماره ۱ واقع خیابان نوبهار تأسیس؛ و به‌زودی آغاز به کار خواهد کرد.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر