ارزهای دیجیتال جایگزینی برای ارزهای حقیقی

دکتر مرتضی ملا محمدی: کار افرین و مدرس مارکتینگ و برندینگ

سپهر اقتصاد: مرتضی ملامحمدی از فعالان اقتصادی جوان استان است که دارای مدرک دکتری حرفه ای مدیریت کسب و کار می باشد و در کارنامه خود مشاوره کسب و کار و فروش شرکت های مختلف صنعتی و بازرگانی را دارد. وی که دارای مدرک فروشنده حرفه ای از ای جی پی انگلستان است در گفتگویی با سپهر اقتصاد به موضوع ارزهای دیجتال پرداخته است. در این گفتگو سعی کرده ایم به اختصار جوانب مختلف ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم.  

مفهوم ارز دیجتال و تفاوت آن با ارزهای دیگر چیست؟

ارز دیجیتال نوعی از ارزهاست که پایه آن ریاضیات و نرم افزار است. در واقع مفهوم اصلی اش این است که دیسنترلایز است، یعنی هیچ حکومت و ارگان خاصی به آن دسترسی و کنترل به مفهوم کننترل صفر تا صد ندارد و در اختیار یک نفر نیست.  در عوض، بررسی و تایید تراکنش ها توسط یک انجمن آنلاین انجام می شود که آن را غیرمتمرکز می سازد. در اصل ارزهای فعلی هم بیشتر دیجیتال هستند؛ تومان، دلار و... هم 92درصدشان دیجیتال است وفقط 8درصد آنها به صورت نقدی وجود دارند که اگر آنچه در بانک ها و ساکس مارکت ها وجود دارند را در نظر نگیریم دقیقا فقط 8درصد آن چاپی است که البته دنیا به سمت حذف همین 8 درصد نیز خواهد رفت؛ چون تا زمانی که پول چاپی باشد، در آن تقلب هم وجود دارد. مثل تومان و دلار تقلبی. کریپتو کارنسی یا همان ارز دیجیتال بسیار امن تر از ارزهای دیجیتال کنونی است (مدیریت پول جهانی). از آنجایی که ارز دیجیتال با تکنولوژی بسیار امن بنا شده مورد اقبال جهانی قرار دارد و مبنای اول بلاک چین است و کسی نمی تواند آن را هک کند. به شکل ساده می توان گفت فناوری بلاک چین فناوری اصلی ارز دیجیتال است و این امکان را به افراد می دهد که ارزهای رمزنگاری خود مانند بیت کوین را ارسال و دریافت کنند. با این حال فناوری بلاک چین بسیار بیشتر از یک سیستم پرداخت ساده است.

چه موافقت ها و مخالف هایی با این ارز در دنیا مطرح است؟

ظاهرا فقط آمریکا مخالف است به علت خطر از بین رفتن قدرت و برتری دلار و بقیه کشورهای دنیا موافق هستند. امریکا می گوید که این ارز برای کلاه برداری افرادی است که می خواهند پول شویی کنند؛ در صورتیکه در صرافی های معتبر دقیقا تا نفر اخری که پول را بر میدارد همه افراد باید احراز هویت شوند. همانطور که با بانکداری اینترنتی یا کارت پلاستیکی خیلی ها مخالف بودند، اما چون مردم این سیستم را می خواستند، پیروز شد. فدرال رزرو که نقش بانک مرکزی امریکا را دارد مخالف است ولی چین و روسیه و اروپا از این جریان بسیار خوشحال هستند تا برتری دلار امریکا کاهش یابد و تحت سیطره ی یک دولت نباشد. یک ارز دیجیتال دولتی را دولت چین معرفی کرد به نام نئو که از زمانی که آمده حدود 5هزار برابر شده است و بلاک چین آن عینا مثل اتریوم(بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین پلتفرم ارز دیجیتال در دنیا بعد از بیت کوین) با هدف قراردادهای هوشمند نوشته شده است. یعنی پس از انجام و اتمام قرارداد بلافاصله واریز مبلغ به صورت ارز دیجیتال با همان نام و از همان جنس صورت می گیرد. البته هر ارزی با یک هدفی نوشته شده و در آینده نزدیک فقط چند ارز دیجیتال باقی می مانند و بقیه حذف می شوند چون تکراری هستند و ضعف دارند. جلوی این بحث را هم نمیتوان گرفت مگر با بستن اینترنت! خیلی از مردم دنیا شاید به یک حساب بانکی دسترسی نداشته باشند اما به یک گوشی موبایل و اینترنت دسترسی دارند؛ پس آنها میتوانند در این فضا فعالیت کنند.  

این ارز هم اکنون در چه کشورهایی داد و ستد می شود و آیا اصلا می توان با آن خرید و فروش کرد؟

ارز دیجیتال یا همون کریپتو کرنسی مرز ندارد و متعلق به کشور خاصی نیست. مثلا خود ما چند ارز دیجیتال مثل پیمان برنا و... برای کشورمان معرفی کردیم. صرافی ها در دنیا باید به ثبت برسند ولی ارز دیجیتال بدون مرز هست و در هر صرافی به ثبت رسیده در جهان میتوانند خرید و فروش شود و. اخیرا برخی شرکت ها یا سازمان های خاص دنیا جهت فروش اجناس خود به جز ارزهای دیجیتال دولتی، ارزهای دیجیتال هم قبول می کنند. به طور مثال آمازون هم فرایند دریافت ارز دیجیتال را فراهم کرده است یا فیس بوک در حال تلاش برای رو نمایی ارز دیجیتال خودش به نام لیبرا است اما دولت امریکا با ان مخالفت کرده است. با توجه به اینکه فیسبوک، واتس اپ را به مبلغ 19 میلیارد دلار خرید و بیش از یک میلیارد نفر را پوشش داد میتوانست آن را تبدیل به بزرگترین کیف پول برای ارز دیجیتال خودش یا همان لیبرا کند اما دولت امریکا با آن مخالفت کرد.

چگونه می توان این ارزها را خرید و آیا می توان به عنوان سرمایه گذاری به آن نگاه کرد؟

برای سرمایه گذاری باید توانایی پیش بینی بازار را داشته باشید و پتانسیل تبدیل شدن ارز مورد نظر به ارز گرانتر و رشد کننده را بررسی کنید. اگر بخواهید ارز دیجیتال بخرید کافی است در صرافی های آنلاین و ثبت شده احراز هویت بشوید. کارت بانکی، پاسپورت به انضمام کیف پول مخصوص به آن ارز خاص که به راحتی می توانید آن را بخرید. انواع کیف پول داریم 1. دسکتاپی تحت وب 2. اپلیکیشن 3. فیزیکی (شبیه فلش)

چه مزایا و معایبی برای ان می توان متصور شد؟

در حال حاضر در کوین مارکت کپ (وبسایت/پلتفرم بررسی حجم بازار رمزارز) که سختگیرترین شاخص ارزهای دیجیتال است، 2500 مدل ارز داریم. مزایا و معایب هر کدام مجزاست و طبیعی است که ارزهای شبیه به هم حذف می شوند و فقط چند نوع از ارزهای ارزان تر با بلاک چین بهتر و سریعتر که تعداد افراد بیشتری از آنها استفاده می کنند، می مانند. مثلا تعداد تراکنش بیت کوین در ثانیه فقط 7 عدد است که بسیار پایین محسوب می شود. چون ساتوشی ناکاموتو که در سال 2009 بیت کوین را ایجاد کرد، پیش بینی این همه اقبال و گسترش را نداشت. مثلا ریپل 15000تراکشن در ثانیه دارد باز هم مقدار کم است در واقع بیت کوین به دلیل اشکالاتی در بلاک چین اش دارد از نظر تکنیکی در رنکینگ مارکت کپ ارز سیزدهم است. در واقع هیچوقت اولین بهترین نیست مثلا تلفنی که گراهام بل استفاده کرد با اینکه اولین بود ولی الان استفاده نمی شود و این تکنولوزژی است و نرم افزار است که روز به روز پیشرفته تر می شود. در حال حاضر برای نقل و انتقال مالی در حوزه ارز دیجیتال بسیار گران است؛ البته اقداماتی مثل ایجاد شبکه لایتنینگ را با هدف بهبود مقیاس پذیری، تسریع و ارزان سازی نقل و انتقال مالی انجام شده است که بررسی آن در این مقال نمی گنجد. در مجموع وجود کریپتوکارنسی حسن محسوب می شود چون پولی است که در دست مردم است و قدرت مرکزی بر ان حاکم نیست و چون آنلاین جابجا میشود. در سایت coinmarketcap.com رنکینگ ارزهای مختلف برحسب قیمتشان است یعنی قیمت هر واحد از آن ارزها ضربدر میزانی که در سیرکولیشن قراردارد.

در مقایسه با سایر بسترهای سرمایه گذاری چون بورس و طلا این بازار چگونه است؟

بازار بورس به طور کل رو به افول و نشانه های سقوط دارد ولی حالا تقریبا ثابت است. ولی به نظر بنده در حوزه ارز دیجیتال اگر بتوانید ارز خود را طوری انتخاب کنید که قیمتش رشد کند، سرمایه گذاری بسیار امنی است.
خبرنگار:
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر