نقش راهنمایان گردشگری در حفاظت از میراث

سپهر اقتصاد-

نرجس السادات فقیه: دبیر کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور ومدرس یونسکو و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

میراث فرهنگی بیان خلاقانه موجودیت بشر است که دارای ارزش های فراوانی است. میراث فرهنگی در نیل به کسب دانش بشری سهم مهمی دارد. میراث فرهنگی از قیبل سایت های باستان شناسی، مراکز شهری تاریخی، سازه های مذهبی، آیین ها، جشنواره ها و ... با بیان گذشته ما درباره تاریخ، ارزش ها و تعالی هنری و فناورانه سرزمینمان به ما اطلاعات می دهند. از نگاه یونسکو میراث فرهنگی و طبیعی نه تنها برای کشورهای دارنده آنها مهم است بلکه برای کل بشریت، در زمره دارایی های فراتر از قیمت گذاری و بی بدیل قرار دارد.
 از دست رفتن هر یک از این سرمایه های فوق العاده ارزشمند، خواه از طریق مستهلک شدن یا از طریق محو شدن، سبب محرومیت همه ملت های جهان از چنین میراثی می شود.
حفاظت از میراث یک وظیفه ملی محسوب می شود. توسعه گردشگری از یک سو و از سویی دیگر گسترش مناطق مسکونی، صنعت و کشاورزی و نیز توسعه شبکه های ارتباطی و مواردی نظیر آن فشار زیادی را به مجموعه میراث یک کشور وارد می کند.
راهنمایان گردشگری در این بین نقش قابل توجهی را در حفاظت از میراث دارند. دقت در رعایت کدهای اخلاقی حین اجرای تور متناسب با هر سایت، ابتدایی ترین کاری است که یک راهنما می تواند انجام دهد. نحوه رفتار یک گردشگر در یک سایت طبیعی با حساسیت های فراوان مانند یک گنبد نمکی و یا ملاحظات رفتاری خاص در بازدید از بناهای تاریخی از جمله نکات اخلاقی مهمی است که توسط راهنما بطور مستقیم به گردشگران منتقل می شود.
اما آنچه در این بین نقش راهنما را در حفاظت از میراث پررنگ می کند صرفا بیان نکات و ملاحظات هر سایت نیست! یک راهنمای گردشگری با تجربه و حرفه ای همواره در تلاش است که با ارائه تفسیری دقیق و گوش نواز از یک اثر، نه تنها بر آشکار شدن حقایق ژرف تر آن اثر کمک کند بلکه به خوبی می تواند حفاظت و مفاهیم آن را بر ذهن هر گردشگری القا کند.
تفسیر میراث بخش جدایی ناپذیر از گردشگری میراث است.
 تفسیر کنندگان با انتقال معنای سایت میراث، درک و فهم عامه مردم را از سایت تسهیل می کند. درعین حال، آنها اطلاعات مردم را درباره اهمیت میراث و محافظت از آن افزایش می دهد. در میان شکل های مختلف تفسیر، تورهایی که راهنمای میراث دارند، بیشترین تاثیر را بر تجربه بازدید کنندگان، درک آنها و لذتشان از میراث برجا می گذارند.!
انتخاب هوشمندانه مضامین تفسیر با توجه به جنس مخاطب و بیان اهمیت آن اثر، هنری است که یک راهنمای گردشگری با تجربه و آگاه از آن بهرمند است. زمانی که مخاطب از شنیدن تفسیر راهنما برانگیخته شود، بهترین زمان برای بیان تلاش شکل گرفته در حفظ از آن اثر می باشد.
 بکارگیری جوامع محلی در تفسیر از دیگر مواردی است که می تواند ارائه یک راهنما را قوی تر کند همچنین بر لزوم حفاظت از آن اثر چه برای گردشگر و چه برای جوامع محلی تاکید کند.
تفسیر اصولی مهارتی است که با آن می توان به خوبی راهنمایان گردشگری مجرب و حرفه ای را از سایر راهنمایان تمیز داد. سیستم آموزشی کشور می تواند با توجه بیشتر نسبت به این موضوع، در مهارت افزایی راهنمایان گردشگری کشور و حفاظت از میراث گام های موثری بردارد.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر