از تور قم گردی تا بیش از یک و نیم میلیون سفر به قم

سپهر اقتصاد-

تورهای رایگان قم‌گردی در ایام نوروز برگزار می‌شود

تورهای رایگان قم‌گردی در ایام نوروز برگزار می‌شود

  رییس اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قم از برگزاری تورهای رایگان قم‌گردی ویژه سالمندان، معلولان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی در ایام نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

حمید نادری  در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به برپایی تورهای قم گردی با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری شهر قم، ادامه داد: این تورها طی ده سال گذشته بصورت رایگان برای شهروندان و زائران برگزار شده تا بتواند در معرفی بخشی از جاذبه های گردشگری قم نقش موثری ایفا کند. وی ابراز کرد: مجموعه فرهنگی تاریخی ملا صدرا در شهر کهک و بقعه متبرکه امام موسی مبرقع(ع) و حضور در باغ پرندگان از مراکز مهمی است که طی این تورها مورد بازدید قرار می گیرد. رییس اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قم همچنین از برگزاری برگزاری برنامه گردشگری مذهبی طی ماه مبارک رمضان با هدف معرفی بقاع متبرکه شهر مقدس قم با جامعه هدف اقشار کم برخودار و محلات حاشیه ای شهر خبر داد. نادری تقویت هویت شهری را از اهداف برگزاری تورهای قم گردی دانست و بر تعریف ۱۵ جاذبه سفر تاکید کرد و گفت: سال گذشته ۱۵ عنوان تور مختلف برگزار شد و تلاش می شود در سال جاری تورهای تخصصی و تفریحی بیشتری برای شهروندان برگزار شود. وی با بیان اینکه به زودی تابلوهای هدایت مسیر ۱۰ جاذبه تاریخی و گردشگری چندزبانه قم در سطح شهر نصب خواهد شد، افزود: به هر میزان که جاذبه های گردشگری بهتر معرفی شود؛ مدت زمان ماندگاری مسافران بیشتر و درآمد و اشتغال زایی استان افزوده می شود. وی با بیان اینکه گردشگری یک صنعت پردرآمد و اشتغال‌زا در دنیای معاصر است، افزود: برغم ظرفیت بالای این شهر در گردشگری و زیارت اما هنوز اقدامات قابل توجهی در این قم برای معرفی جاذبه های گردشگری و افزایش ماندگاری زائران و مسافران صورت نگرفته است. نادری با اشاره به آماده سازی بستر معرفی ۱۰۰ نقطه تاریخی قم از طریق QR کد، تاکید کرد: همچنین معرفی جاذبه های محلات شهری نیز طی سالهای گذشته آغاز شده و تولیدات رسانه ای خوبی برای آن تهیه شده است. رییس اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قم با تاکید بر عدم شکل گیری همکاری لازم جهت اتصال بین مسافران اسکان یافته در مراکز اقامتی و با مراکز و نهادهای فعال در حوزه گردشگری، ابراز داشت: شهرهای شاخص زیارتی و گردشگری با اتصال این دو مساله به یک دیگر روزانه ده ها تور و بازدید از ظرفیت های گردشگری خود برگزار کرده و از منافع گردشگری به نحو شایسته ای بهره می برند. وی در پایان از آغاز بکار فرهنگسرای تخصصی گردشگری قم و ورود جدی تر به عرصه سفالگری، نجوم وغیره تاکید کرد و بیان داشت: روز قم، امسال چهارمین سال فعالیت خود را تجربه خواهد کرد و باید طی این روز اتفاقات کلانی برای معرفی ظرفیت های شهر مقدس قم در ابعاد ملی و بین المللی رقم بخورد. گفتنی است زائران، گردشگران و شهروندان قمی در ایام نوروز می‌توانند با مراجعه به نرم افزار تحت وب www.higasht.ir از خدمات گوناگون آن بهره‌مند شوند.  

استاندار: مراکز اسکان فرهنگیان در قم مورد توجه قرار گیرد

استاندار: مراکز اسکان فرهنگیان در قم مورد توجه قرار گیرد

 استاندار قم در تماس تلفنی با وزیر آموزش‌وپرورش، خواستار اهتمام ویژه این وزارتخانه به امکانات و تجهیزات مراکز اسکان فرهنگیان استان شد.

به گزارش  کمیته اطلاع‌رسانی و راهنمایی ستاد تسهیلات زائرین قم، سید محمدتقی شاهچراغی در بازدید از ستادهای مرکزی اسکان فرهنگیان در استان، از نزدیک در جریان روند خدمت رسانی به زائران و مسافران و فعالیت این مجموعه‌ها قرار گرفت. وی در این بازدید با مسئولان ستادها و مسافران نوروزی در زمینه چگونگی ارائه خدمات و کاستی‌ها و مشکل‌های موجود در این حوزه گفت‌وگو کرد. استاندار قم با تاکید بر ضرورت تکریم هرچه بهتر زائران و مسافران نوروزی، تلاش برای جلب رضایت آنها از خدمات ارائه شده را بسیار مهم و ضروری خواند. ۲۳۶ مدرسه در قم برای اسکان زائران و مسافران نوروزی فعال است.  

۵۵ هزار مسافر نوروزی در مدارس قم اسکان یافتند

 مدیرکل آموزش‌وپرورش قم گفت: تا ششم فروردین‌ماه امسال، ۵۵ هزار و ۴۸۵ تَن از مسافران نوروزی در مدارس استان اسکان داده شدند.

به گزارش ایرنا، علیرضا رحیمی افزود: این تعداد برابر با ۸۶ هزار و ۵۵۶ نفر روز است. وی اسکان صورت گرفته طی این مدت را شامل ۱۲ هزار و ۸۹۰ خانوار ذکر کرد و گفت: ۲۳۶ مدرسه در قم برای اسکان زائران و مسافران نوروزی فعال می‌باشد. مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین با مقایسه ستادهای اسکان در پذیرش میهمان بیان داشت: ناحیه یک با ۱۵ هزار و ۸۵۵ تَن ۳۱ درصد کل اسکان نوروزی را داشته است. وی یادآور شد: ناحیه ۲ با ۱۴ هزار و ۸۰۳ تَن ۲۹ درصد، ناحیه سه با ۲۳ هزار و ۲۷۵ تَن ۲۶ درصد و ناحیه چهار آموزش و پرورش نیز با ۶ هزار و ۹۴۰ تَن ۱۴ درصد اسکان را انجام داده است.  

استاندار: یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفر در قم انجام شد

استاندار: یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفر در قم انجام شد

استاندار قم با بیان اینکه از ۲۵ اسفندماه تا ۵ فروردین ماه جاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفر در قم ثبت شده است گفت: طی این مدت آمار حوادث رانندگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

سیدمحمد تقی شاهچراغی  در بازدید از مرکز کنترل ترافیک شهرداری و اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای قم، در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: ورودی و خروجی خودروها در محورهای مواصلاتی قم از ۲۵ اسفندماه تا ۵ فروردین ماه جاری بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است.

استاندار قم با بیان اینکه تلاش می شود در سال جاری نقاط حادثه خیز باقی مانده در محورهای مواصلاتی استان اصلاح شود، تصریح کرد: در کنار رفع نقاط حادثه خیز باید رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و بستن کمربندی ایمنی و سرعت مطمئنه نیز توسط رانندگان جدی گرفته شود.

وی با اشاره به خدمات ستاد تسهیلات سفر شهرداری قم نیز گفت: بدلیل تقارن مناسبت های مختلف ملی و مذهبی هماهنگی های مطلوبی از چندماه گذشته شکل گرفته و همراهی های بین دستگاهی نسبت به سالهای گذشته بهتر شده است.

استاندار قم با تاکید بر کمبود زیرساخت های گردشگری در قم، یادآور شد: برای جبران بخشی از کمبودهای اقامتی در این استان، فضای تعدادی از مدارس و سالن های ورزشی به این امر اختصاص پیدا کرد.

پلمب ۶ واحد اقامتی متخلف در قم

بازرسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، ۶ واحد اقامتی متخلف شامل ۵ خانه مسافر و یک هتل را پلمب کردند.
پلمب ۶ واحد اقامتی متخلف در قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛  علیرضا ارجمندی،‌ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در جریان بازرسی از واحد‌های اقامتی قم مشکل اصلی این واحد‌های متخلف را نداشتن مجوز به روز، نداشتن نرخ نامه‌های مصوب و دریافت مبالغ بیشتر نرخ‌های مصوب برای پذیرش مسافر عنوان کرد.

وی اضافه کرد: این واحد‌های متخلف در نظارت‌های مستمر گروه‌های نظارتی در نوروز شناسایی شدند و به دلیل دریافت مبلغ بیشتر از مسافران بر خلاف نرخ‌های مصوب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پلمب شدند.

ارجمندی افزود: از این واحد‌های اقامتی تعهدهای لازم اخذ می‌شود تا طی روز‌های آینده مشکلات خود را رفع کنند و به فعالیت ادامه دهند تا در روز‌های تعطیلات نوروزی که همچنان با ورود مسافر روبه رو هستیم دچار مشکل و کمبود تخت اقامتی نشویم.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر