الزام ثبت اطلاعات محل اقامت در سامانه ملی املاک و اسکان 

سپهر اقتصاد-راهبر استان قم در سامانه املاک و اسکان کشور از الزام ثبت اطلاعات املاک تحت مالکیت و محل اقامت هم استانی های قمی در سامانه املاک و اسکان کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، کریم دلفانی اظهار کرد: براساس قانون مالیات بر خانه‌های خالی، مالکان واحدهای مسکونی در تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی موظفند اطلاعات املاک مسکونی تحت تملک خود را در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.

وی افزود: واحدهای مسکونی که اطلاعات اقامت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب و مشمول مالیات می‌شوند.

دلفانی گفت: مالکان واحدهای مسکونی مکلف به تأیید اقامت اعلام شده توسط خود یا بهره‌برداران واحد در سامانه مذکور هستند.

وی در خصوص تبعات عدم ثبت اطلاعات محل اقامت و سکونت در سامانه املاک و اسکان کشور مطابق با قانون مالیات مستقیم بر خانه‌های خالی توضیح داد: دستگاه‌های اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته‌چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه‌ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهی نامه را صرفاً با اخذ کد ملی و براساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه نمایند. در نتیجه برای اشخاصی که اطلاعات محل اقامت اصلی خودشان را در سامانه ثبت نکرده باشند اخذ خدمات از دستگاه‌های مختلف با مشکل مواجه خواهد شد.

راهبر استان قم در سامانه املاک و اسکان کشور تصریح‌کرد: ثبت اطلاعات اشخاص به‌عنوان مالک در سامانه املاک و اسکان کشور، حق مالکیت برای اشخاص ایجاد نمی‌کند و مبنای مالکیت جهت استفاده در دستگاه‌های اجرایی یا محاکم قضائی نیست.

دلفانی گفت: برای افراد دارای مالکیت بیش از یک واحد، در مرحله اول پیامک اخطار ثبت اطلاعات در سامانه اسکان و املاک ارسال می‌شود.در صورت عدم ثبت اطلاعات در سامانه مشمول مالیات خانه‌های خالی می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم استانی‌های قمی برای ثبت اطلاعات مربوط به محل اقامت به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی https://amlak.mrud.ir/ مراجعه و نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام کنند.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر