انتقاد از رهاسازی 2 خانه تاریخی در پروژه بسط شرقی حرم مطهر

سپهر اقتصاد-شهردار قم با انتقاد از رهاسازی 2 خانه تاریخی در پروژه بسط شرقی حرم مطهر گفت: وجود 2 خانه تاریخی در این پروژه سبب وقفه طولانی‌مدت برای اجرا و حتی تغییرات در روند اجرایی پروژه داشته است.

به گزارش شهرنیوز، دکتر سیدمرتضی سقائیان نژاد در بازدید از پروژه‌های عمرانی هسته مرکزی شهر قم اظهار داشت: پروژه پارکینگ شرقی حرم مطهر ازجمله طرح‌های بلاتکلیف چندساله شهر بود که مشارکت بخش خصوصی، عملیات عمرانی این پروژه مهم و راهبردی آغازشده است

وی با بیان اینکه وجود 2 خانه تاریخی در این پروژه سبب وقفه طولانی‌مدت برای اجرا و حتی تغییرات در روند اجرایی پروژه داشته است، ابراز کرد: قرار بود این پروژه در مساحتی بیش از 4.5 هکتار اجرایی شود که به دلیل وجود چالش‌های فراوان، نهایتاً 2.4 هکتار مبنا قرار گرفت.

شهردار قم با اشاره ثبت میراثی برخی املاک در این محدوده مطرح کرد: متأسفانه یکی از این منازل به‌طورکلی مخروبه است و حتی مشکلاتی در تردد زائران و مسافران ایجاد کرده که لازم است دستگاه متولی دقت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشد.

وی با اشاره به عدم همراهی برخی مالکان در این محدوده گفت: قطعاً کوچک شدن مساحت پروژه، یک خسارت برای شهر و بهسازی محیط اطراف حرم مطهر محسوب می‌شود.

سقائیان نژاد در ادامه اجرای تونل غدیر و فاز 5 عمار یاسر را مورد توجه قرار داد و افزود: با بازگشایی این محور، ترافیک به خیابان شهید فاطمی، بلوار جمهوری و میدان سپاه گسیل خواهد شد که در این شرایط اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه غیرقابل‌چشم‌پوشی است؛ پیش‌بینی می‌شود اضافه شدن بار ترافیکی محور عمار یاسر به محدوده خیابان سپاه در ابتدا موجب نارضایتی شهروندان شود.

شهردار قم در ادامه به پروژه زیرگذر امام موسی صدر اشاره کرد که پروژه‌ای حساس در محدوده مرکزی شهر قم محسوب می‌شود. 

وی با بیان اینکه شهرداری موافق اجرای پروژه زیرگذر امام موسی صدر است اما چالش‌های آن را نیز باید در نظر گرفت، یادآور شد: 11 سناریو برای این پروژه در دست بررسی است و ما به دنبال بهترین انتخاب در این زمینه هستیم، ولی باید به سختی‌های پروژه ازجمله تأسیسات و ترافیک آن توجه ویژه شود.

وی هزینه پیش‌بینی‌شده برای اجرای این پروژه را 1000 میلیارد تومان دانست و گفت: این رقم ابتدایی است و با تعدیل‌ها این رقم ممکن است به بیش از 2000 میلیارد تومان برسد.

سقائیان نژاد با تأکید بر اینکه اجرای زیرگذر امام موسی صدر موقعیت حساس پروژه و نبود محورهای پشتیبان با نارضایتی‌هایی و اختلال در عملکرد هسته مرکزی شهر همراه خواهد بود، تصریح کرد: وجود تأسیسات شهری وقفه‌های زیادی در روند پروژه ایجاد خواهد کرد که در این زمان نیاز به تدابیری ترافیکی ویژه در هسته مرکزی شهر قم داریم.

وی در ادامه بازدید، تملکات فاز 5 عمار یاسر را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: تخریب برخی املاک در این پروژه به دلیل مراعات حال مالکان قبلی با تأخیر مواجه شده اما سرعت اجرای پروژه موضوع مورد تأکید شهرداری است.  

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر