بازار تب دار شب عید قم؛ از مجازی فروشی تا اولویت بندی خرید

بازار تب دار شب عید قم؛ از مجازی فروشی تا اولویت بندی خرید

سپهر اقتصاد-  افزایش قیمت اجناس و شرایط خاص کرونایی وضعیت بازار تب دار قم را در آستانه سال جدید به شکلی درآورده است که بسیاری از کسبه به سمت مجازی فروشی رفته اند و مردم نیز در اولویت های خرید خود دچار تردید شده اند.

به گزارش اینا، در گذشته‌ای نه چندان دور حمل خریدهای شب عید کمرشکن بود حال دیدن قیمت‌ها. بار سنگین تحریم های ظالمانه دشمن و کرونای عالم گیر بر گرده مردم ما فزونی بیشتری کرده است. اسفند برای ایرانیان هیچگاه یک ماه معمولی نبوده است. اسفند یادآور خانه‌ تکانی، شلوغی مغازه‌ها، بوی عید و عیدی و هزار و یک حال خوب دیگر است؛ امسال اما با گشت و گذاری در بازار و دیدن قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز متوجه می‌شویم در حال و احوال بسیاری از مردم رنگ و بویی از شادی سال جدید دیده نمی‌شود. با این وضعیت عده ای، به جای خانه تکانی، جیب تکانی دارند تا بلکه کمی از بار شرمندگی روی شانه‌هایشان سبک شود با این حال باز تلاش می کنند که زورشان به سبزی‌پلو با ماهی شب عید برسد با توجه به تحریم های ظالمانه چند ساله اخیر و بار سنگین کرونا توقع ارزان تر شدن کالاها گران است ولی بد نیست که چرتکه ای بیاندازیم و قدرت قیمت ها و جیب مردم را از سال پیش تا امروز را وزن کنیم. ستاد تنظیم بازار استان قم قیمت مصوب مرغ در حال حاضر را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان، شکر ۸ هزار و ۷۰۰ تومان، قند ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و تخم مرغ ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است. بقیه اقلام خوراکی قیمت مصوب نداشته و با همان قیمت موجود در بازار عرضه می‌شوند. ستاد تنظیم بازار استان قم همچینین اعلام کرد که قیمت مصوب میوه عید نیز ده روز قبل از شروع سال جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ باقی اقلام خوراکی، قیمت مخصوصی برای عید ندارد و امیدواریم تا پایان سال دیگر رشد قیمت نداشته باشیم. با مشاهده قیمت مصوب اجناس ذکرشده در اسفند سال ۹۸ و حساب و کتابی سرانگشتی می‌توان متوجه رشد نابه‌جای آن‌ها در این یک سال شد. قیمت مرغ ۵۹ درصد، شکر ۳۳ درصد، قند ۳۲ درصد، برنج هندی ۴۷ درصد و تخم مرغ ۵۷ درصد نسبت به اسفند سال گذشته افزایش داشته است. مرغداران امسال به بهانه اینکه نهاده های دامی دولتی کفاف خوراک جوجه هایشان را نمی دهد، از جوجه ریزی سرباز می زنند و همین جوجه ها را نیز کمتر از ۴۵ روز در مرغداری نگه می دارند و به همین دلیل بود که چندی پیش بازار را گرسنگی دادند که خیالشان از بابت شب عید راحت باشد. در بهترین حالت حتی اگر قیمت‌ها در بازار فروش براساس نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار تنظیم شود باز هم برای تعداد زیادی، بسیار گران تمام شده و توانایی خرید را از آن‌ها سلب میکند. هرچند اضافه حقوق های بازنشستگان کشوری و لشکری و وعده ۲۵ درصد اضافه حقوق تنه ای به تنه قیمت مرغ و گوشت زد ولی بازهم گزیده چینی مردم بر سر جای خودش باقی است. علی امینی کارمند در گفت و گو با ما بیان کرد: امروز شرایطی در کشور حاکم است که باید بیش از پیش به دنبال حفظ منابع موجود باشیم و از بریز و به پاش های قبلی هم خبری نیست. خرید برخی از اقلام در بازار کاهش یافته است و با توجه به افزایش حقوق ها بازهم مشکلات زیادی برای خرید کالا داریم. وی گفت: خوشبختانه بازار از کالا پراست ولی متاسفانه قیمت ها هم بالا است. مغازه ها جای چیدن میوه را به دلیل پر وپیمان بودن محصولات ندارند ولی بازهم قیمت ها به حدی است که مردم به گزیده چینی روی آورده اند و خبری از خریدهای چند کیلویی میوه نیست. حجت الاسلام اکرمی طلبه و معلم مدرسه در گفت و گو با ما بیان کرد: مقام معظم رهبری در برنامه کاشت درخت در تهران گفتند که مسئولان باید بیش از پیش به بحث قیمت های شب عید توجه داشته باشند. اینکه محصولات بسیار زیاد هستند ولی قیمت آنها هم زیاد است جای تعجب دارد که مسئولان دقت بیشتری کنند و دست دلالان را قطع کنند. حسین کریمی یکی از اعضای کادر درمان استان نیز در گفت وگو با ما اظهارکرد: مهمترین مساله ای که در این بین وجود دارد آن است که کشور ما در شرایط بسیار حساسی قرار دارد و باید در این روزها هوای هم را داشته باشیم. به نظر من اصلا مردم بهتر است این یکی دو سال را از زندگی خود حذف کنند و فکر کنند عیدی وجود ندارد و بی دلیل به بازارها نیایند. وی گفت: وقتی مردمی را که در این بیمارستان ها حضور می یابند را می بینم بیش از پیش نگران می شوم که نکند وضعیت همینگونه بماند. به نظر من اگر مردم ما کمتر خرید کنند و میهمانی ها را کم کنند هم در مخارج خود صرفه جویی می کنند و هم کمک می کنند که دورهمی ها کمتر شود و در این کمتر شدن دورهمی ها مشکلات مرتبط به کرونا هم کمتر می شود. روح الله مقدسی یکی از کسبه اطراف حرم هم در گفت وگو با ما بیان کرد: برخی مشتریان از مشاهده قیمت ها به ما اعتراض می کنند. گویی ما قیمت ها را بالا می بریم. واقعا هیچ کاسبی نیست که از افزایش قیمت ها خوشحال باشد چون بالافاصله باید جنس را با قیمت بالاتر بخرد و به دلیل همین افزایش قیمت هم مردم دیگر رغبتی برای خرید کالا نخواهند داشت. وی گفت: بازار مثل هرسال در این موقع شلوغ است. بسیاری از همکاران من هم برای جلوگیری از مشکلات رفت و آمد مردم و همچنین صرفه جویی در قیمت تمام شده کالا به عرضه دیجیتال کالاهای خود روی آورده اند که برخی از آنها بسیار موفق بوده اند. در صنف کیف و کفش که فعالیت ما در این صنف است خوشبختانه بسیاری از اشکال فروش به سمت مجازی رفته و امیدواریم بیشتر هم شود. زیرا اگر این افزایش فروش ادامه یابد می تواند به عنوان یک مدل موفق و با حذف بسیاری از هزینه های دیگر مثل کرایه مغازه و حذف حداقل یک دست واسطه قیمت ها را هم کاهش دهد.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر