تامین پایدار آب در قم نیازمند رعایت الگوی مصرف است

تامین پایدار آب در قم نیازمند رعایت الگوی مصرف است

سپهر اقتصاد - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: با توجه به کاهش حدود ۵۰ درصدی حجم ذخیره آب در سدهای استان، تامین پایدار آب در قم نیازمند رعایت الگوی مصرف تعیین شده‌ توسط مردم است.

به گزارش ایرنا، علی اصغری افزود: امیدواریم با همراهی مردم و صرفه‌جویی هرچه بیشتر در مصرف بتوانیم این دوره آبی را بدون مشکل تا انتهای شهریورماه سال‌ آینده با تامین پایدار آب برای همه بخش‌ها به خصوص در حوزه شرب پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به این که بیش‌از ۹۰ درصد آب مورد نیاز مردم قم از طریق سدهای کوچری و ۱۵ خرداد که در خارج از استان قرار دارد تامین می‌شود، افزود: هر زمان مصرف آب در استان از میزان مورد نظر فراتر رود و آب تامین شده از طریق‌ سدها جوابگوی این حد از مصرف نباشد،‌ از آب چاه‌های موجود در قم برای جبران این کمبود استفاده می‌شود که این مساله کاهش کیفیت آب را درپی دارد.

وی ادامه داد: اقدام‌های خوبی برای مدیریت مصرف آب دربخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب استان در دست اجراست و امیدواریم با فرهنگ‌سازی هرچه بیشتر دراین زمینه و اجرای طرح‌های مورد نظر به خصوص دربخش کشاورزی، شاهد استفاده مطلوب از منابع آبی در قم باشیم.

اصغری گفت: بر اساس آخرین رصد صورت گرفته از وضعیت سدهای استان تا ابتدا هفته جاری،‌ حجم مخزن سد کوچری ۸۲.۶۶۷ میلیون‌متر مکعب برآورد شده در حالی که حجم مخزن این سد در مدت مشابه سال‌قبل ۱۴۹ میلیون‌متر مکعب بوده‌است.

وی بیان کرد: همچنین حجم سد ۱۵ خرداد در طی زمان یاد شده ۸۳.۵۲۴ میلیون متر مکعب برآورده شد،‌ این درحالی است که حجم مخزن این سد در مدت زمان مشابه سال قبل ۱۰۲ میلیون متر مکعب بود.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ با هدف تأمین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیم‌ور، سلفچگان به طور رسمی به بهره برداری رسید. سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد توسط آب‌های حوزه قمرود تغذیه می‌شود.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر