تخصیص ۲۲۰ میلیارد ریال برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در قم

سپهر اقتصاد-سال گذشته بیش از ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم با تخصیص ۲۲۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض دولت، تحت پوشش نوع آبیاری نوین قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، محمد باقر زاده کارشناس مسئول آبیاری تحت فشار سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه یکی از مسائلی که سازمان جهاد کشاورزی به جد پیگیر آن است بهینه سازی مصرف آب و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است گفت: در این موضوع حمایت‌های خوبی از کشاورزان صورت گرفته است به طوری که در سال گذشته حدود ۲۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان داده شد و کشاورزان نیز به نسبت میزان زمین زیر کشت و امکانات در اختیار، همکاری‌های خود را به صورت نقدی و غیر نقدی انجام دادند و توانستیم ۲۸ طرح آبیاری تحت فشار و کم فشار را در شهرستان قم، جعفرآباد و کهک را در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسانیم و بیش از ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی را تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار دهیم.

وی درباره شیوه عملکرد آبیاری تحت فشار گفت: این روش به این ترتیب است آب از مبدا به وسیله لوله‌های اتصال مستقیم به مقصد که همان پای گیاه یا درخت است می‌رسد؛ بدون اینکه تماسی با زمین یا هوا داشته باشد.

باقرزاده جلوگیری از تبخیر آب را از مزیت‌های این روش عنوان کرد و افزود: همچنین با استفاده از این روش رشد علف هرز را در مسیر آبیاری نخواهیم داشت و کشاورز می‌تواند هزینه‌های بهره وری خود را کاهش دهد.

این کارشناس مسئول با اشاره به راندمان مثبت ۹۰ درصدی این روش گفت: در شیوه‌های سنتی تا ۳۵ درصد از همین میزان آب پای گیاه می‌رسید، اما با این روش تا ۹۰ درصد آب به گیاه می‌رسد و از طرفی نیز کود و مواد مغذی به صورت برابر به تمام درختان و گیاهان یک مزرعه می‌رسد.

همچنین محمد حسین عسگری کارشناس آب و خاک منطقه قمرود با اشاره به استقبال کشاورزان به استفاده از روش‌های آبیاری نوین؛ از تجهیز ۸۴ حلقه چاه از ۱۷۴ حلقه چاه منطقه قمرود به روش آبیاری کم فشار از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۸ حلقه چاه را به این روش تجهیز کنیم.

وی در خصوص روش آبیاری کم فشار و تفاوت آن با آبیاری تحت فشار گفت: در روش آبیاری تحت فشار آب به صورت روزنه‌ای و قطره قطره مستقیم پای درخت یا گیاه می‌رود که راندمان بهتر و بیشتری دارد، اما در روش آبیاری کم فشار که بیشتر در مناطقی که آب شور دارند استفاده می‌شود، آب از منبع اصلی به سر هر کرت کشاورزی هدایت می‌شود که در این روش تا ۸۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب صورت می‌گیرد.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر