جذب 18 میلیارد از اعتبارات سفر رئیس جمهور برای منابع طبیعی استان قم

سپهر  اقتصاد-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از اختصاص 41 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به قم به پروژه‌های آبخیزداری، بیابان و جنگل یاد کرد و گفت: تا به امروز بیش از 18 میلیارد تومان از این اعتبارات جذب و هزینه شده و کارهای قابل توجهی انجام شده است

محمد شعاعی  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ، با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور به قم برکات مختلفی را برای این استان به دنبال داشته است، اظهار کرد: در حوزه آبخیزداری و منابع طبیعی اقدامات و پیشرفت‌های مطلوبی حاصل شده که این دستاوردها را مدیون حمایت‌های ویژه رئیس جمهور از قم هستیم.

وی اضافه کرد: اختصاص مبلغ 6 میلیارد تومان برای حفاظت و حمایت از جنگل‌ها و مراتع و جنگل کاری توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در سال‌های 1401 و 1402 از جمله مهم‌ترین مصوبات سفر رئیس جمهور به قم است  که در این مصوبه تا به امروز یک میلیارد و 200 میلیون تومان جذب و پیشرفت پروژه‌ها در این زمینه از 60 درصد به 90 درصد رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم عنوان کرد: این پروژه 6 میلیاردی با هفت هزار و 578 هکتار مساحت دنبال و شامل 791 هکتار مراقبت و آبیاری پارک‌های جنگلی و نهالستان و 6 هزار و 787 هکتار حفاظت و قرق عرصه‌های بیابانی می‌شود که تا به امروز مراقبت و آبیاری پارک‌های جنگلی و نهالستانی در سطح 791 هکتار و حفاظت و قرق عرصه‌های بیابانی در سطح 6 هزار و 787 هکتار انجام شده است.

وی ادامه داد: اختصاص مبلغ 15 میلیارد تومان برای اجرای طرح تثبیت شن‌های روان و مدیریت مناطق بیابانی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های 1401 و 1402 یکی دیگر از پروژه‌های سفر رئیس جمهور به قم است که تا به امروز هفت میلیارد تومان جذب شده و پروژه به 80 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

 

شعاعی خاطرنشان کرد: این پروژه در حوزه بیابان با سه هزار و 600 هکتار مساحت شامل دو هزار و 250 هکتار آبیاری و حفاظت نهال‌کاری و همچنین هزار و 350 هکتار مدیریت هرزآب دنبال می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از اجرای موفق عملیات مدیریت هرز آب با محوریت چاله‌های فلسی اراضی شیبدار در عرصه‌های بیابانی در سطح هزار و 350 هکتار یاد کرد و ادامه داد: آبیاری و مراقبت عرصه‌های بیابانی نهالکاری شده در سطح دو هزار و 250 هکتار انجام شده است و بقیه مساحت باقیمانده این پروژه با تامین اعتبار دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: اختصاص مبلغ 20 میلیارد تومان برای اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری در استان توسط سازمان برنامه وبوده در سنوات 1401و 1402 یکی دیگر از پروژه‌های سفر رئیس جمهور به قم است که در این مصوبه قرار است 21 هزار و 815 متر مکعب شامل 16 هزار و 400 متر مکعب عملیات خاکی و بتنی و 5 هزار و 415 مترمکعب سنگ ملات کار آبخیزداری انجام شود.

شعاعی گفت: تا به امروز در حوزه پروژه‌های آبخیزداری با استفاده از سفر رئیس جمهور به قم، 10 میلیارد تومان جذب و کارهای مورد نظر به پیشرفت 80 درصدی رسیده است.

شعاعی خاطرنشان کرد: اقدامات آبخیزداری انجام شده با استفاده از اعتبارات سفر رئیس جمهور به قم شامل اجرای 8 بند سنگی و ملاتی در حوزه آبخیز خورآباد بخش کهک و تکمیل عملیات اجرایی پخش سیلاب رودخانه شور با محوریت عملیات خاکی به حجم 27 هزار و 575 متر مکعب، عملیات سنگی و ملاتی به حجم چهار هزار و 450 مترمکعب، بتن ریزی به حجم 300 متر مکعب، شفته ریزی به حجم هزار و 250 متر مکعب و خشکه چین به حجم 100 مترمکعب می‌شود.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

Comments are closed.