راه‌اندازی دپارتمان تخصصی هوش مصنوعی از برنامه‌های میان مدت فنی و حرفه‌ای قم است

سپهر اقتصاد-مدیرکل فنی و حرفه‌ای قم با بیان این که به دنبال این هستیم که برنامه‌ها را در سه بخش کوتاه مدت، میان  مدت و بلند ارائه دهیم گفت: در برنامه‌های کوتاه مدت ارائه آموزش‌های تخصصی را در دستور کار داریم.

حجت‌الاسلام سید محمود عرب  ندر شورای اداری استان قم ، گروه‌های هدف فنی و حرفه‌ای استان را ۱۹ مورد ذکر کرد و افزود: متقاضیان فنی و حرفه‌ای استان را عمدتا شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، دانش‌آموزان، دانشجویان، زندانیان، سربازان، ساکنان مناطق روستایی، زنان سرپرست خانوار، معتادان و کودکان خیابانی تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه از گروه‌های هدف خاص این اداره‌کل، دانشجویان هستند گفت: برای دانشجویان این زمینه وجود دارد تا در قالب طرحی موسوم به کهاد در کنار رشته تحصیلی خود، یک رشته مهارتی را نیز داشته باشند، در حقیقت آموزش ترکیبی ببینند.

وی ادامه داد: در خصوص فارغ‌التحصیلان هم طرحی را با کمک پارک علم و فن‌آوری در دست اقدام داریم، که بر اساس آن برای آن دسته از افراد فارغ تحصیلی که موفق به یافتن شغل نشدند، دوره‌های آموزش را در رشته‌های فن‌آوری اطلاعات برگزار، و اشتغال آنها را  تضمین می‌کنیم.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای قم گفت: برای آموزش‌های کوتاه مدت سه میلیون و ۹۳۲ هزار نفر ساعت هدف‌گذاری کردیم.

وی همچنین اجرای طرح تابستانه توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت‌آموزی برای دانش آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال را از جمله برنامه‌های کوتاه مدت دانست و گفت: این طرح را با کمک هفت دستگاه انجام می‌دهیم و اوقات فراغت را غنی‌سازی می‌کنیم.

این مسئول در ادامه افزود: ۴۱ حرفه را در مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای استان، همچنین ۲۵ حرفه را نیز در آموزشگاه‌های آزاد برنامه‌ریزی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی همچنین برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دپارتمان آموزش‌های هوش مصنوعی را از جمله برنامه‌های میان مدت برشمرد و گفت: امروز اندازه آموزش‌های تخصصی در دنیا، ۶۶۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار است، اگر یک درصد جمعیت را داشته باشیم باید ۶ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم.

عرب با اشاره به تهیه پیش‌نویس سند توسعه مهارت استان به عنوان برنامه بلند مدت فنی و حرفه‌ای گفت: در مسیر مهارت آموزی با چالش‌هایی مواجه هستیم، از جمله آنکه برای نیاز سنجی در این زمینه متولی خاصی وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: باید با توجه به سند اشتغال استان، نیازهای فنی و حرفه‌ای را احصا کنیم.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر