سازگاری با کم‌آبی، مهمترین اولویت در طراحی الگوی توسعه‌ قم

سپهر اقتصاد - محیط زیست قم طی سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی مواجه بوده که هر کدام از آن‌ها موجب شکننده‌تر شدن طبیعت استان شده‌است، اما در این میان موضوع خشکسالی و کم‌آبی واقعیتی است که باید بیش از عوامل دیگر مورد توجه قرار گیرد و هر طرحی که برای توسعه قم گرفته می‌شود با نگاه به این موضوع باشد.

به گزارش ایرنا، محدودیت منابع آبی در قم به عنوان یک مساله با اهمیت زیست محیطی موضوعی است که همواره در سخنان مسئولان ارشد و کارشناسان برجسته استان شنیده می‌شود و شاید همین تکرار شدن‌ها موجب شده تا به این موضوع آن طور که باید توجه نشود؛ در حالی کمبود منابع آبی در قم و لزوم سازگاری با آن برای امکان پذیر بودن روند توسعه استان، یک مساله جدی و مهم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: استان قم در حوزه مرکزی ایران و در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است و به همین دلیل همواره با چالش کم آبی مواجه است که البته این مشکل در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های پیش‌آمده، تشدید هم شده‌است.

سید رضا موسوی مشکین با اشاره به این که باید در تمام برنامه‌های استان توجه به موضوع آب و نحوه تامین آن در اولویت باشد، بیان داشت: بخشی از مشکل کم آبی قم با انتقال بین‌حوزه‌ای حل شده‌است اما این موضوع خود بحث‌های تخصصی مفصلی دارد و نمی‌توان به عنوان منبعی پایدار به آن نگاه کرد.

وی با تاکید بر این که برای حفظ محیط زیست استان چاره‌ای جز مدیریت منابع آبی و استفاده صحیح از آب موجود در تمامی بخش‌های نداریم، ادامه داد: نیاز است تا طرح‌های توسعه‌ای استان را با موضوع کم آبی سازگار کنیم تا بتوانیم با مدیریت منابع آبی دراختیارمان از چالش‌های موجود عبور کنیم.

سازگاری با کم‌آبی، مهمترین اولویت در طراحی الگوی توسعه‌ قم

مدیریت منابع آبی و لزوم جلوگیری از افزایش عرصه‌های بیابانی در قم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز در این خصوص گفت: استان قم به دلایل مختلف از جمله کاهش منابع آبی در معرض خطر افزایش عرصه‌های بیابانی و ازبین رفتن پوشش‌ گیاهی درمناطق مختلف است.

محمد شعاعی بیان کرد: حفظ منابع طبیعی که منافع آن برای عموم جامعه است وظیفه همگانی به شمار می‌آید و این مسئولیت در استان قم به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و خطر گسترش عرصه‌های بیابانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط زیست محیطی استان و چالش‌هایی که طبیعت قم با آن مواجه است، اجرای هرگونه طرح توسعه‌ای در این استان باید با نگاه به نکات یاد شده باشد.

وی ادامه داد: در این مسیر به طور حتم نیازمند استفاده از ظرفیت‌های مردمی در کنار بهره‌گیری از امکانات دستگاه‌های اجرایی متولی برای حراست از منابع طبیعی استان هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: به طور حتم اجرای طرح‌ها آبخیزداری در تقویت سفره‌های زیرزمینی و مدیریت منابع آبی استان نقش بسزایی دارد که در همین رابطه اقدام‌های لازم را انجام می‌دهیم.

گفتنی‌است اجرای عملیات آبخیزداری با هدف کنترل و گسترش سیلاب و جلوگیری از تخریب ناشی از سیل، افزایش پوشش گیاهی، بهبود کیفیت خاک و افزایش آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود.

سازگاری با کم‌آبی، مهمترین اولویت در طراحی الگوی توسعه‌ قم

توجه به وضعیت منابع آبی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای استان ضروری است

مدیرعامل آب‌ منطقه‌ای قم در این رابطه با تاکید بر این که مسئولان تمام تلاش خود را برای تامین پایدار آب مورد نیاز استان به کار گرفته‌اند،‌ بیان داشت: در همین رابطه برای مدیریت منابع آبی نیازمند کمک و همراهی مردم هستیم و در این خصوص نیاز است تا رسانه‌ها قشرهای مختلف را در جریان آخرین وضعیت منابع آبی و میزان مصرف قرار دهند تا شاهد همکاری بیشتر ایشان باشیم.

محمد احمدی جبلی افزود: کاهش بارندگی و خشکسالی‌های اخیر موجب شده تا مدیریت منابع آبی استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد و ما در همه بخش‌ها به خصوص حوزه کشاورزی که درصد قابل توجهی از منابع آبی را مصرف می‌کند،‌ نیازمند بهره‌گیری از روش‌های جدید برای کاهش میزان مصرف آب هستیم.

وی با اشاره به این که رعایت الگوی مصرف آب در تمامی ایام سال ضروری است، ادامه داد: نباید این تصور را داشت که با چند بارندگی خوب، مشکل کم‌آبی حل می‌شود،‌ بلکه باید در هر صورت در مصرف آب صرفه جویی کرد، به خصوص در شرایط کنونی که با کاهش منابع آبی مواجه هستیم.

جبلی افزود: این تصور که چون بارندگی در سرشاخه‌های منتهی به سد کوچری خوب بوده پس آب بیشتری به قم می‌رسد، صحیح نیست، چون ظرفیت انتقال آب محدود است و در هر شرایط باید به موضوع صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف آب در استان قم توجه لازم را داشت.

وی ادامه داد: اگر در زمینه رعایت سرانه مصرف آب دقت لازم صورت نگیرد، در آینده با روند رو به رشدی که قم در حوزه‌های مختلف طی می‌کند، در تامین آب مورد نیاز با مشکل مواجه می‌شویم و همین طور طبیعت استان از این موضوع دچار آسیب بیشتری خواهد شد.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر