سالانه ۳۸۰ تن عسل در قم تولید می‌شود

سپهر اقتصاد - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با تلاش زنبورداران استان سالانه ۳۸۰ تن عسل در قم تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی‌اصغر همت ضمن اشاره به این که کندوهای زنبور عسل در مناطق محتلف استان مستقر است، بیان کرد: سطح تولید سالانه عسل درقم به طور میانگین ۳۸۰ تن است که در این میان ۱۰ تن از کندوهای سنتی و ۳۷۰ تن از کندوهای مدرن به‌دست می‌آید.

وی با تاکید بر کیفیت بالای عسل تولید شده درقم، افزود: قم دارای ۳۷۹ زنبورستان‌ است و ۴۶۷تَن در این رابطه مشغول به‌کار هستند، همچنین یکهزار و ۲۴۷ کندوی سنتی و ۴۱هزار و ۸۴۴ کندوی مدرن در آن فعال است، تعداد کلونی‌های زنبور عسل استان نیز به بیش از ۴۳ هزار مورد می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به این که سالانه ۴۳۹ کیلوگرم ژل رویال در قم استحصال می‌شود،‌ ادامه داد: ژل رویال که به نام‌های ژل سلطنتی یا ژل ملکه زنبور عسل در میان مردم شناخته شده یک ماده شیری رنگ است که صرفا برای غذای اختصاصی ملکه زنبورها مورد استفاده قرار می‌گیرد، این ماده بسیار پر انرژی و مقوی بوده و دارای خواص درمانی و فواید زیادی است.

همت با بیان این که استحصال محصولات متنوع از زنبور عسل به دلیل بالابردن فرصت‌های اشتغال و درآمدزایی مورد استقبال زنبورداران استان قرار گرفته است، گفت: استحصال هر کیلو ژل رویال برای ۲ تن فرصت اشتغال ایجاد می‌کند که همین موضوع اهمیت استحصال هرچه بیشتر این ماده را در میان زنبورداران نشان می‌دهد.

وی افزود: استحصال زهر نیز با تنوع بخشی به محصولات مرتبط با زنبور عسل، اقتصاد زنبورداران استان را از تک محصولی خارج می‌کند و به همین دلیل ترویج آن در دستورکار معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم قرار گرفته است.

وی با اشاره به ارزش‌ بالای اقتصادی این محصول، ادامه داد:‌ زهر زنبور عسل برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و نتایج آن در بهبود افراد بیمار به اثبات رسیده‌است، به همین دلیل این محصول بازار فروش مناسبی دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در همین رابطه سالانه به طور میانگین حدود ۵۰ گرم زهر نیز در کنار سایر محصولات مرتبط با زنبور عسل در قم استحصال و برای مصرف در موارد مورد نظر عرضه می‌شود.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر