سرنوشت نامعلوم پروژه جایگزین ریل های متروکه در قم

سپهر اقتصاد-پروژه جمع‌آوری ریل‌های متروکه که سالیانی مردم انتظار ساماندهی و جمع‌آوری آن را داشتند با وجودی که در ردیف مصوبات سفر دولت سیزدهم بود و به رغم وجود طرح‌های مطالعاتی برای تغییر کاربری آن، اکنون کلافی سردرگم بی تکلیف رها شده است.

به گزارش شهرنیوز، در شهر قم پروژه‌هایی وجود دارد که سالیانی بدون تکلیف رها مانده و با آمدن و رفتن دولت‌های مختلفی هنوز که هنوز است مانند سوهانی بر اعصاب مردم قم به یادگار مانده است.

از پروژه فرودگاه قم، منوریل و مترو گرفته تا پروژه جمع‌آوری ریل‌های متروکه، همه و همه با توجه به اینکه در ردیف مصوبات سفر رئیس‌جمهور است به دلیل برنامه‌ریزی جزیره‌ای مسئولان و عدم انسجام در پیگیری‌ها بدون تکلیف رها شده‌اند.

ریل‌های متروکه‌ای که ۷ کیلومتر آن کنار بلوار امام رضا(علیه‌السلام ) بی استفاده رها شده و ۸ کیلومتر دیگر هم از ایستگاه مرکزی تا ایستگاه جمکران هیچ قطاری از این ریل‌ها عبور نمی‌کند و مردم قم سالیانی است چشم‌انتظار همت و اراده مسئولان اجرایی هستند تا این ریل‌های متروکه ساماندهی شوند.

در جریان سفر دولت سیزدهم مسئولان اراده کردند و این مشکل را مطرح تا به‌عنوان مصوبه در سفر رئیس‌جمهور به قم در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ پیگیری شود و مجموعه مدیریت استان پیگیر ماجرا شد و شهرداری و مدیریت شهری هم برای تعیین تکلیف آن با طرح و مطالعات ورود و پای‌کار آمدند .

اما این تنها جزئی از این ماجرا بود و پروژه جمع‌آوری ریل‌های متروکه که طی دو مرحله در دولت سیزدهم بررسی شد و مشکل جدید دیگری برای این پروژه ایجاد و اجرای این مطالعات متوقف شد.

چراکه وسط راه آستانه مقدسه بحث مالکیت را مطرح و اکنون طرفین برای اجرای عملیات و مطالعات که می‌توانست برای افزایش امید، نشاط و رضایت مردم آن‌هم در شرایط کنونی که رسانه‌های معاند از سویی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی نشاط مردم را نشانه رفته است نسخه شفابخشی باشد. اکنون باید منتظر مذاکره طرفین آستانه و شهرداری برای بحث مالکیت باشیم و با آنکه این پروژه که جزئی از مصوبات استانی است مانند کلاف سردرگم بین شهرداری، آستانه و استانداری که روزه سکوت اختیار کردند بی تکلیف رها و آن‌طرف ماجرا هم مردمی که منتظر درمان خود با اجرای این پروژه بودند اکنون سوهانی بر اعصاب آن‌ها تبدیل شده است.

جمع‌آوری ریل‌های متروکه نوش دارویی که درد مردم را درمان نکرد

یک بانوی شهروند قمی که در کنار ریل‌های متروکه زندگی می‌کند می‌گوید: زمانی که قطاری از این ریل‌ها سالیانی بوده که گذری نکرده است چرا نباید این ریل‌های متروکه‌ای که آینه دق ما شده ساماندهی شود و هر روز باید با کلی دردسر این مسیر را پشت سر بگذاریم، مسئولان چرا از درد مردم غافل هستند مگر جمع‌آوری این ریل‌ها معجزه نیاز دارد؟
سیده طاهره میر حسینی می‌افزاید: مسئولان اطلاع دارند قم مشکل ریزگرد دارد حال شما تصور کنید ریزگرد با وجود این فضای اطراف ریل‌های متروکه چه بر سر زندگی ما می‌آورد؛ چه گناهی کردیم که باید در کنار این ریل‌های متروکه روزگار سپری کنیم، همه زندگی ما گردوغبار می‌گیرد.

یکی دیگر از ساکنان این منطقه می‌گوید: به خدا این بلاتکلیفی زندگی ما را مشکل کرده و مسئولان از اردیبهشت‌ماه قرار بود مرحله دوم جمع‌آوری را اجرا کنند و وقتی پیگیری می‌کنیم از مسئولان ‌همیشه کلمه به‌زودی عملیات اجرایی شروع می‌شود را می‌شنویم ولی در عمل هنوز کاری انجام‌نشده شهرداری قرار بود برای این ریل‌ها طرحی را آماده کند ولی هنوز ما چیزی جز مشکلات از وجود این ریل‌های متروکه ندیده‌ایم.

وقتی مسئولان توانایی جمع‌کردن ریل‌های متروکه ندارند برای منوریل چه خواهند کرد؟

اما یک شهروند دیگری که این ریل‌ها برای او آیینه دقی شده و سوهانی بر اعصابش شده در گفت‌وگویی بیان می‌کند: جمع‌آوری ریل‌هایی که از مصوبات سفر رئیس‌جمهور بود و شهرداری هم برای آن طرح و برنامه داشته هنوز به سرانجام نرسیده و برای من شهروند قمی سئوال است وقتی مسئولان از حل مشکل این ریل‌ها عاجز هستند و مانند توپ فوتبال بین یکدیگر این پروژه پاس می‌شود، چگونه می‌خواهند پروژه‌ای مانند منوریل و مترو و فرودگاه را حل کنند؛ مگر ما چه انتظاری از مسئولان داریم ؟ یعنی شهروند قمی چه گناهی کرده است که باید سالیانی منتظر سرانجام پروژه‌هایی باشد که می‌تواند مرهمی برای درمانش باشد.

گذری بر سرنوشت ریل‌های متروکه قم

ریل‌های متروکه قم که سالیانی مردم چشم‌انتظار اجرای آن را مانند پروژه‌های بی تکلیف دیگر قم مثل فرودگاه، منوریل و مترو دارند اکنون در سراشیبی نامعلومی قرار گرفته است، چراکه میان مطالعات و اعتباراتی که مدیریت شهری برای جمع‌آوری و ساماندهی آن هزینه کرده، بحث مالکیت آن به میان آمده است.

روزه سکوت استانداری و آستانه

با توجه به پیگیری‌هایی که خبرنگار پردیسان آنلاین از معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و آستانه مقدسه برای ارائه تکلیف و نظر خود برای آینده این پروژه انجام داده معاونت عمرانی استانداری گویا روزه سکوت اختیار کرده و ماجرا را به آستانه واگذار می‌کند.

اما وقتی که از آستانه بعد از چند روز پیگیری خواهان تعیین تکلیف و نظر اجمالی می‌شویم سربسته می‌گویند مصاحبه نمی‌کنیم و فعلاً هیچ نظری نداریم و از استانداری پیگیری کنید. استانداری هم مثل همیشه به‌ویژه معاونت عمرانی راضی به مصاحبه رسانه‌ای نیست و این میان مردم مانند کلاف سردرگم باید منتظر ماجرای سرنوشت ریل‌های متروکه باشند.

درحالی‌که سید صولت مرتضوی معاون سابق اجرایی رئیس‌جمهور در سفر خود به قم در تیرماه سال گذشته و در دیدار با آیت‌الله سعیدی نظر داشت که ریل‌های متروکه قم که سال‌ها مغفول مانده به‌زودی توسط شهرداری قم به بلوار سبز مفرح شهری تبدیل شود ولی حال با بحث مالکیت، نه‌تنها فضایی مفرح و پرنشاطی برای مردم ایجاد نشد که هیچ ، درد مردم را بیشتر کرد.

مصوبه سفر هیئت دولت که بلاتکلیف مانده است

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم درباره این پروژه در گفت‌وگویی با خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به قم، جمع‌آوری ریل‌های متروکه از سطح شهر بود که سال گذشته با انجام دو قرارداد در یک مرحله جمع‌آوری ریل‌ها و پابندها در مرحله بعد خاک‌برداری‌ها صورت گرفت. برای این پروژه طراحی فاز یک و دو انجام‌شده است و در بودجه سال جاری حدود ۵۰ میلیارد تومان برای روسازی و بهسازی این مسیر در نظر گرفته شده است.

عباس حلوایی زاده در ادامه می‌افزاید:  مطالعات اولیه ترافیکی این محور در سال گذشته انجام و مقرر شد که محور به صورت فضای سبز شهری با مسیرهای ویژه پیاده و دوچرخه طراحی و اجرا شود تا فضای شهر مناسبی برای شهروندان صورت گیرد و با توجه به اینکه قم یک شهر زیارتی است و در مناسبت‌های مذهبی با بار ترافیکی روبرو می‌شویم این مطالعات اولیه هم می‌تواند در بحث ترافیک و هم فضایی مفرح و هم‌چنین حلقه اتصالی به بلوار پیامبر اعظم (ص) باشد.

به گفته وی؛ طبق این طرح با اخذ مصوبات و ارائه اسناد مناقصه پیمانکار این پروژه مشخص و مقرر شد مسیری مفرح و فضای سبز اجرا شود و به پل مصلی برای راحتی نمازگزاران وصل شود تا دسترسی آسانی برای مردم در مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی ایجاد شود.

بحث مالکیتی که بر سر راه پروژه سنگ‌اندازی کرد

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در ادامه با اشاره به اینکه طراحی و مناقصه احداث فضای سبز شهری حدفاصل مصلی تا تقاطع عمار یاسر با اعتبار ۱۷۷ میلیارد ریال انجام شده، عنوان می‌کند: طبق مصوبه سفر رئیس‌جمهور و هیات دولت، جمع‌آوری کل مصالح و برنامه‌ریزی لازم برای جمع‌آوری، زیرسازی و تسطیح کامل مسیر بر عهده شهرداری است و نهادهایی مانند سپاه، راهداری و بنیاد مسکن در جمع‌آوری مصالح و زیرسازی و برآورد انجام کار با شهرداری همکاری کنند.

حلوایی اظهار داشت: طراحی و مناقصه احداث فضای سبز شهری حدفاصل مصلی تا تقاطع عمار یاسر بااعتبار ۱۷۷ میلیارد ریال انجام شده، اما پروژه به علت مباحث مالکیت متوقف شده است و در حال مذاکره برای توافق هستیم.

به گفته وی، سازمان توسعه و عمران اجراکننده عملیات جمع‌آوری ریل انتخاب و مبلغ پیمان با این سازمان عددی بالغ‌بر ۱۷ میلیارد تومان بوده و عملیات تکمیلی خاک‌برداری تحت پیمان شرکت پاسیان سازان نیز با مبلغی برابر ۲۰ میلیارد تومان انجام شده است.

وی در ادامه می‌گوید: نقشه‌های اجرایی فاز ۲ بخش دوم از تقاطع عمار یاسر تا تقاطع عطاران طراحی شد و  قرارداد طراحی جدید برای بهسازی پل تاریخی راه‌آهن به‌عنوان پیاده‌راه شهری بین مناطق ۲ و ۴ شهری نیز منعقدشده و در صورت حل مشکل معارض کار آغاز خواهد شد.

وی اظهار می‌کند: این طرح آماده اجرایی شدن است و تمام مراحل قانونی و برنامه‌ریزی آن انجام‌شده و در صورت رفع مشکلات پروژه در کمترین زمان عملیات عمرانی پروژه آغاز می‌شود تا این مسیر به‌عنوان یکی از مسیرهای پیاده‌روی به سمت جمکران مورد استفاده شهروندان و زائران قرار گیرد و از سویی در حال حاضر در مساحت ۲.‏۳ هکتاری معارض ملکی برای ریل‌های جمع‌آوری‌شده راه‌آهن وجود دارد که دولت قول اختصاص ۸۰ هکتار از اراضی پردیسان برای حل این معضل را داده بود.

حال این تمام ماجرای سرنوشت جمع‌آوری ریل‌های متروکه‌ای است که باعث مشکلاتی برای مردم شده حال با توجه به اینکه رهبری تأکید مضاعفی بر امیدآفرینی از سوی مسئولان برای مردم دارند تا روحیه یاس و ناامیدی که محصول تبلیغات دشمنان است کم‌رنگ شود.

ساماندهی و عملیات اجرای مطالعات ریل‌های متروکه می‌تواند امید،نشاط و فضایی شادی‌آور را برای مردم به‌ویژه ساکنان نزدیک این راه‌آهن را تزریق کند. باید از استانداری و آستانه پرسید آیا مایل نیستید که فرمایشات رهبری را برای تزریق امیدآفرینی با سرانجام رسیدن این پروژه محقق کنید؟ یا اینکه مردم قم این پروژه را در کنار دیگر پروژه‌های ناتمام شهر مانند آینه دق و سوهان اعصاب هر روز تحمل کنند؟

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر