صادرات ۱۲۸ میلیون دلاری قم طی شش ماهه نخست امسال

سپهر اقتصاد-رییس اداره بازرگانی خارجی صمت استان قم از صادرات ۱۲۸ میلیون دلاری کالاهای تولید شده در قم طی شش ماهه نخست امسال خبر داد.

سید مجتبی فرهادی در گفت و گو با خبرنگار مهر عنوان داشت: کالاهایی که از گمرکات قم طی شش ماهه نخست امسال صادر شده، بالغ بر ۱۲۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه ۲۵ درصد کاهش داشته است و از نظر قیمت نسبی صادرات رشد ۲۰ درصدی داشته است.

رییس اداره بازرگانی خارجی صمت استان قم با اشاره به علت کاهش صادرات قم بیان داشت: دو گروه کالاهای صادراتی شامل پالایشی و پتروشیمیایی و فلزات بر روی صادرات قم تأثیر گذاشته که این اقلام محدودیت‌هایی در زمینه بازگشت ارز دارند و همین امر منجر شده که آمار کاهشی باشد و اگر نحوه بازگشت ارز تعدیل شود، این منفی بودن جبران خواهد شد.

فرهادی با اشاره به عوامل بازدارنده در عرصه تولید بیان داشت: برخی از تولیدات اعلام می‌شود خام فروشی است که نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات آن نیز تغییر کرده که باید بخشی از آن بر اساس قیمت بانک مرکزی فروخته شود که این امر محدود کننده است چرا که قیمت ارز در بازار آزاد و قیمت مصوب قابل توجه است.

وی با اشاره به نوع محصولات صادراتی استان قم به ترتیب اولویت گفت: مواد پلاستیک، محصولات فلزی، کفش و دمپایی، محصولات لبنی، تخم مرغ، سوخت و روغن‌های معدنی، سیم و مفتول آهنی، الیاف مصنوعی، ماشین آلاتی همانند لباسشویی و آب شیرین کن، محصولات شیمیایی عموماً حشره کش‌ها و مفتول مس از جمله مهمترین کالاهای صادراتی استان قم هستند.

رییس اداره بازرگانی خارجی صمت استان قم با اشاره به مقاصد صادراتی کالاهای تولید شده در قم بیان داشت: کشورهای عراق، پاکستان، امارات، افغانستان، ترکیه، روسیه، سوریه، ازبکستان، ارمنستان و چین از مقاصد اصلی صادرات کالاهای تولید شده در استان قم است.

وی عنوان داشت: امسال دو صادر کننده ملی از استان قم داشتیم و تلاش می‌شود نیازهای بخش تولید برطرف شود که در این صورت صادرات کالاهای تولیدی نیز افزایش خواهد یافت که در این راستا اتاق بازرگانی، وزارت امور خارجه، شهرک شهرک‌های صنعتی و جهاد کشاورزی استان می‌توانند نقش آفرین باشند.

فرهادی گفت: امروز سرمایه گذار برای امر تولید در قم وجود دارد، اما برخی زیرساخت‌های لازم همانند زمین و همچنین آب و برق و گاز آنگونه که باید و شاید فراهم نیست.

خبرنگار: نجمه وفایی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر