طرح ترویج کشت محصولات راهبردی میان کشاورزان قمی در حال اجراست

سپهر اقتصاد - رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طرح ترویج کشت محصولات راهبردی همچون غلات و دانه‌های روغنی که نقش بسیار مهمی در امنیت غذایی مردم دارد، میان کشاورزان قمی با جدیت در حال پیگیری است.

محمد رضا حاجی رضا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: در همین رابطه کاروان ترویجی بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی پاییزه با حضور محققان، کارشناسان پهنه‌ و شماری از کشاورزان استان طی روزهای گذشته در قم برگزار شد.

وی افزود: هدف از برگزاری این کاروان ترویجی، بسیج گسترده‌ای از محققین، کارشناسان و مروجین پهنه‌ها برای آموزش و تبادل تجربیات با کشاورزان در راستای اجرای الگوی کشت و ترویج کشت محصولات راهبردی در زمین‌های کشاورزی استان بود.

وی ادامه داد: همچنین در همین راستا توسعه کشت‌های قراردادی، افزایش عملکرد در واحد سطح، ارتقای بهره‌وری آب، بیمه محصولات کشاورزی، تاب آوری و مدیریت مخاطرات نیز از جمله برنامه‌های مورد نظر سازمان جهاد کشاورزی قم در سالجاری است.

سال گذشته ۲۳ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان زیر کشت جو و ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم نیز زیر کشت گندم آبی و دیم بود.

همچنین بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی قم،‌ سطح زیر کشت کلزا در استان قم حدود ۵۰۰ هکتار است؛ بیش از ۲ هزار غله کار نیز در مناطق مختلف استان قم مشغول فعالیت و کشت محصولات راهبردی هستند.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

گفتنی‌است به طور کلی هفت درصد ارزش افزوده استان قم متعلق به بخش کشاورزی است که با گسترش سرمایه‌گذاری و ارتقا ظرفیت تولید، این میزان در حال افزایش است.

به طور کلی حدود ۱۴ هزار بهره‌بردار و ۴۰ هزار نفر نیروی کارگری در زمینه تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر