لزوم توجه به آموزشهای فنی و حرفه‌ای برای توسعه اشتغال در کشور

معافیت از قوانین کار با آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای

سپهر اقتصاد-سرپرست اداره کل فنی و حرفه‌ای استان گفت: استفاده از آموزش‌های فنی و موثر و متناسب با نیاز روز جامعه برای جوانان جویای کار و مستعد موجب توانمندسازی و مهارت آموزی آنها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حجت الاسلام سید محمود عرب سرپرست اداره کل فنی و حرفه‌ای استان در برنامه گفتگوی ویژه سیمای نور با بیان اینکه توجه به جایگاه آموزش فنی و حرفه‌ای برای توسعه کارآفرینی و چرخه اشتغال در کشور اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: استفاده از آموزش‌های فنی و موثر و متناسب با نیاز روز جامعه برای جوانان جویای کار و مستعد موجب توانمندسازی و مهارت آموزی آن‌ها می‌شود.

سرپرست اداره کل فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به اینکه مهارت‌های تخصصی یا حرفه‌ای، افراد را برای احراز شغل و کسب و کار آماده می‌کنند و یا کار آیی آنان را در انجام کار‌ها افزایش می‌دهند، افزود: نیاز سنجی آموزشی، برنامه ریزی و اجرای آموزش، ارزیابی و نظارت بر دوره‌های آموزشی، تهیه بانک اطلاعات مهارت آموختگان، معرفی جهت اعطای تسهیلات و رهگیری و پایش میزان اشتغال یافتگی کارآموزان از مهمترین و اصلی‌ترین برنامه‌ها در راستای بهره گیری از ظرفیت‌های مهارت آموزی و آموزش با هدف اشتغال پایدار خواهد بود.

مجتبی محمد کریمی با تاکید بر ناشناخته بودن نیاز‌های کیفی بازار کار در برخی موارد گفت: اطلاعات ناکافی مربوط به نیروی کار، کم توجهی به سرمایه‌های انسانی، عدم بهره گیری از کارشناسان و مشاوران خبره در مراکز مهارت آموزی موارد دیگری از موفق نبودن مراکز مختلف از بهره وری نیروی کار است.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی فنی و حرفه‌ای استان مشارکت غیرفعال بخش خصوصی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نارسایی قوانین و مقررات را از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش روی آموزش فنی و حرفه‌ای عنوان کرد.

جعفر حسن پور رییس مرکز تخصصی آموزش‌های کسب وکار فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه واحد‌های صنفی و صنعتی که مهارت فنی و حرفه‌ای را آموزش دهند از قوانین کار معاف خواهند بود، گفت: در این طرح حداکثر ۱۵ مهارت آموز بین ۲ تا ۱۸ ماه آموزش خواهند دید.

خلیلی با بیان اینکه در استان بیش از ۲۴۰ واحد آموزشی فنی و حرفه‌ای فعال وجود دارد، گفت: ۲۰۰ آموزشگاه دیگر نیز در دست اقدام و شروع به فعالیت قرار دارند.

رییس آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به نقش مهم آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در آموزش حرف مختلف به افراد، افزود: ۶۰ در صد افراد برای برآورده کردن نیاز‌های شغلی و حرفه‌ای در آموزشگاه‌های آزاد حرفه آموزی می‌کنند.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر