هرگونه خرید و فروش امتیاز مسکن ملی غیرقانونی است

سپهر اقتصاد-استادار قم بر لزوم نظارت بر مصالح بکار رفته در طرح ملی ساخت مسکن تاکید کرد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم، سیدمحمد آقامیری در جلسه شورای تامین مسکن استان قم که در سالن امام جواد (ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت نظارت اداره کل استاندارد استان بر کیفیت مصالحی که در ساختمان‌های طرح نهضت ملی مسکن استفاده می‌شود، گفت: کیفیت ساخت مسکن و جان انسان‌ها برای ما بسیار مهم است، بدین جهت واحدهایی که تحویل مردم داده می‌شود باید استانداردهای لازم را داشته باشد.

استاندار قم تصریح کرد: اداره‌کل استاندارد بازرسان خود را به کارخانه‌هایی همچون تولید میلگرد و سیمان بفرستد تا مصالح مورد استفاده را آزمایش کنند و سپس نتایج را برای دستگاه‌های مربوطه و مدیریت استان ارسال کنند.

دکتر آقامیری در ادامه در خصوص اینکه مدیریت استان در تلاش است از وضعیت سوداگری مسکن جلوگیری کند، گفت: مسکن از اصلی‌ترین نیازهای مردم ماست و براساس آمار بیش از ۱۴۰ هزار نفر در قم در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: واقعیت این است که هرجا متقاضی زیاد باشد سوداگری و دلالی افزایش پیدا می‌کند، لذا ما در مدیریت استان نسبت به این موضوع اهتمام داریم تا مشکلات حوزه مسکن را رفع کنیم.

دکتر آقامیری عنوان داشت: یکی از اقداماتی که آن را دنبال خواهیم کرد این است که فیش‌های مسکنی که بر خلاف قانون به فروش رفته باطل شود. وقتی متقاضی امتیاز مسکن خود با به فروش می‌رساند یعنی نیاز به آن ندارد.

استاندار قم ادامه داد: خرید و فروش هرگونه امتیاز مسکن ملی تخلف است و باید هرچه سریع‌تر نسبت به جلوگیری از آن اقداماتی صورت بگیرد.

وی اشاره کرد: نهضت ساخت مسکن یک طرح ملی است، لذا همه دستگاه‌های دولتی و اجرایی موظف هستند در این راستا همه امکانات خود را بسیج کنند.

دکتر آقامیری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تاخیر در پروژه‌ها باعث افزایش نارضایتی مردم می‌شود، تاکید کرد: بارها به مدیران کل استان گفته‌ام که با دقت و سرعت بالا به مردم خدمت کنند. وقتی پروژه‌ای در استان داریم که سال‌ها از آن می‌گذرد اما پیشرفتی حاصل نشده است موجب می‌شود مردم به مدیران بدبین شده و نسبت به عملکرد آنها ناراضی باشند.

وی افزود: تاخیر در روند پیشرفت پروژه‌ها برای ما تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست. فرصت خدمت به مردم محدود است و نباید از آن غافل شد.

انتهای پیام/

حسین زنجیرانی فراهانی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی قم هم در این جلسه گفت: بانک‌ها تا کنون به کمتر از ۱۰ درصد واحد‌های طرح نهضت ملی ساخت مسکن تسهیلات اختصاص دادند.

وی افزود: ۲۷ بانک در سطح استان قم دارای شعبه هستند که تنها ۸ بانک در طرح نهضت ملی ساخت مسکن مشارکت دارند.

زنجیرانی فراهانی گفت: تاکنون بیش از ۲۸ هزار واحد جهت عقد قرارداد به بانک‌های عامل معرفی شده اند و فقط قرارداد ۵ هزار و ۴۲۰ واحد منعقد شده و ۲ هزار ۴۶۰ واحد نیز تامین اعتبار شده اند.

وی در ادامه از تخصیص ۴۵ هزار واحد در طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان واجد شرایط خبر داد و گفت: در قم ۸۰ هزار متقاضی واجد شرایط پالایش شده اند و اگر بانک‌ها همراهی کنند امکان تخصیص پروژه به همه این متقاضیان وجود دارد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان در ادامه به آخرین وضعیت پروژه موسوم به ۲۷ هکتاری در منطقه پردیسان پرداخت و گفت: زمین‌های این طرح از بهمن ماه ۱۴۰۰ به پیمانکار تحویل شده، اما تاکنون پیشرفت فیزیکی ۳۵ تا ۴۰ درصدی داشته است.

زنجیرانی فراهانی با اشاره با گلایه‌ها از روند کند ساخت و ساز در این مجموعه گفت: با توجه به دستور استاندار، ستاد اجرایی موظف شده تا سه شنبه برنامه پیشرفت و تحویل دقیق طرح را ارائه کند.

وی همچنین از برخورد با یکی از پیمانکاران فعال در اراضی ۵۶۰ هکتاری خبر داد و گفت: با توجه به کندی پیمانکار در تجهیز کارگاه، عدم رضایت ناظران اداره کل راه و شهرسازی از روند اجرای طرح توسط این پیمانکار (پیمانکار رسا) قرارداد عملیات ساخت ۲۰۰۰ واحد مسکونی توسط این پیمانکار لغو و در صورتی که نحوه اجرای کار در باقی واحد‌ها نیز مطلوب نباشد، از ساخت تمامی واحد‌ها خلع ید می‌شود.

زنجیرانی فراهانی به نظارت سازمان نظام مهندسی و ناظران مسکن و شهرسازی بر ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: در صورتی که پیمانکاری در مراحل اجرا بیش از ۲۰ درصد از پیش‌بینی‌های صورت گرفته عقب باشد خلع ید خواهد شد.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر