پیش بینی برداشت ۱۰۶ هزار تن انواع محصولات باغی در استان قم

سپهر اقتصاد-مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه در سال گذشته چیزی بالغ بر ۱۰۶ هزار تن محصولات باغی تولید شده است، گفت: پیش بینی می‌کنیم امسال معادل میزان تولید سال گذشته برداشت داشته باشیم.

مسلم ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: سطح کل باغات استان قم حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است که بیشترین سطح زیر کشت آن محصول پسته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه انواع محصولات باغی سردسیری و نیمه گرمسیری در استان وجود دارد، گفت: سیب، گلابی، بِه، آلبالو، گیلاس، قیسی، گردو، انگور، انار، زیتون و پسته عمده محصولات باغی استان است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه تقریبا بالغ بر ۲۵ محصول باغی در استان کشت می‌شود، بیان کرد: سال گذشته تقریبا ۹۴ هزار و ۳۰۰ تن محصول باغی سردسیری و نیمه گرمسیری، ۹ هزار تن محصولات گلخانه‌ای و ۲ هزار ۵۰۰ تن قارچ برداشت کردیم؛ به این ترتیب به طور کلی در سال گذشته چیزی بالغ بر ۱۰۶ هزار تن محصولات باغی تولید شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این که برداشت محصولات باغی در استان قم به تازگی آغاز شده است و برداشت محصول گل محمدی در مناطق کوهستانی همچنان ادامه دارد؛ آمار قطعی از میزان برداشت محصولات باغی در سال جاری نداریم، البته پیش بینی می‌کنیم معادل میزان تولید سال گذشته برداشت داشته باشیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم تغذیه باغات و سرشاخه کاری درختان را از جمله اقدامات اصلاحی با هدف افزایش تولید در واحد سطح دانست و گفت: تغذیه باغات در حوزه افزایش کمی و کیفی محصولات جایگاه ویژه‌ای دارد و در این راستا کلاس‌های آموزشی را با هدف توجیه باغداران و ارتقای دانش فنی آن‌ها برگزار می‌کنیم.

وی در پایان یادآور شد: طرح سرشاخه کاری باغات پسته و گردو استان در راستای افزایش کیفیت محصول، اصلاح تاج درختان نامرغوب با ارقام پر بازده و افزایش عملکرد و بازدهی بیشتر و برداشت محصول مرغوب‌تر اجرا می‌شود.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر