گردشگری شهری واقتصاد شهری

سپهر اقتصاد

حمیدنادری مدیرگردشگری وامورزائرین سازمان فرهنگی شهرداری قم رابطه شهرها باگردشگری یک رابطه دوسویه است . بدین معنا که شهرها ازیک سو اصلی ترین مبدا گردشگری وازسویی دیگر مطلوب ترین مقصدهای گردشگری هستند. انتخاب شهرها به عنوان مقاصد جدید گردشگری ؛ انتخابی هدفمند است .چراکه رونق گردشگری شهری به بازیابی هویت آنها می انجامد ورونق اقتصاد شهری پایداری شهرها را تضمین می کند. گردشگری شهری نه تنها پیونددهنده ی اقتصادی میان جامعه میزبان ومهمان است بلکه فعالیتی است که مناسبات میان انسان وفضاهای شهری ؛ بصورت مستقیم ورودر و در آن تحقق می یابد . بنابراین درکنار داد وستدهای فرهنگی ؛ زبانی ؛ اخلاقی ؛ عاطفی وتاریخی ، جمعیت گردشگری به عنوان یک مصرف کننده اختیاری نه اجباری؛ گروه‌هایی را درکنار جامعه میزبان قرار می‌دهد.که مبادلات اقتصادی درنتیجه آن رونق گرفته وبالندگی اقتصادی جامعه میزبان را فراهم می کند.شهرها علاوه برنقش گردشگرفرستی ؛ دارای ظرفیت وقابلیت گردشگرپذیری هستند . این قابلیت دوگانه به شهر امتیاز ومنزلت تازه ایی بخشید .بسیاری ازشهروندان که ازجایگاه تاریخی ؛ سیاسی ؛ فرهنگی واجتماعی شهر خود اطلاعی نداشتند ویانسبت به آن بی توجه بودند بادیدن گردشگران درشهر خود به راز ورمزهای تازه ایی دربدنه های شهر خودپی بردند. بازسازی وباززنده سازی بدنه های شهری که به دلایل مختلف دچارفرسایش شده بودند بااجرای سیاست‌های مرمت شهرها وبهسازی بافت قدیم وتشویق مردم به احیای صنایع دستی ومحلی ؛ ایجاد زون های پیاده یا پیاده روها درشهرها؛ توسعه فضای کسب وکاروتجاری کردن فضاهای شهری وتجهیز آنها برای ارائه خدمات پذیرایی واقامت وفروش ؛ تحرک جدیدی دراقتصادشهری ؛ ازطریق حضور گردشگران بوجود آورد واقتصاد شهری بابهره گیری ازیک پتانسیل جدید ؛ رونق تازه ایی به خود گرفت .

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر