گره تملک های طرح توسعه حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) امسال باز و صحن آن افتتاح می شود

سپهر اقتصاد - عملیات اجرایی ساماندهی پیرامون حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع)، سال گذشته پس از یک وقفه ۱۲ ساله با تامین اعتبار دولتی در حالی آغاز شد که هنوز تملک دو ملک در محدوده بخش نخست پروژه نامشخص است، اما ۱۰ پلاک دیگر باقی مانده از این پروژه قرار است توسط شهرداری قم در سال جاری تملک شود تا همزمان با پایان تملک ها، صحن حرم این امامزاده نیز افتتاح شود

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی ساماندهی پیرامون حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) در محله چهل اختران قم ، از سال ۱۳۸۹ با سفر مقام معظم رهبری به قم تصویب و عملیات اجرایی آن در سه فاز آغاز شد که مقرر گردید یک‌ سوم اعتبارات طرح از دفتر مقام معظم رهبری، یک‌ سوم اعتبارات مربوط به راه و شهرسازی و یک‌ سوم نیز از اعتبارات استانی باشد.
تکمیل این پروژه حدود ۸۵۰۰ متر مربعی که از مصوبات سفر رئیس جمهوری در دی ماه سال ۱۴۰۰ به قم است، در تقسیم کاری بین چندین دستگاه از جمله استانداری قم ، اداره کل راه شهرسازی استان ، شهرداری قم و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، مقرر شد همکاری نمایند.

صحن حرم امسال افتتاح می شود
رئیس اداره بهره وری موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خبریه استان قم ، با اشاره به عملیات عمرانی صورت گرفته توسط اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت : طرح ساماندهی پیرامون حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) بخش بندی شده است و اولین فاز آن که صحن این حرم می باشد، توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در حال انجام است و با توجه به نصب سازه های مربوطه و سرعت در فرایند عملیات اجرایی فاز نخست ، ان‌شاءالله صحن این حرم پیش از پایان سال جاری به اتمام رسیده و افتتاح می شود.
حجت الاسلام حسین دلاوری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خوشبختانه در سال گذشته قدم های اساسی در زمینه اجرا و تملک اراضی داخل طرح از ناحیه دستگاه هایی اجرایی و مدیریت شهری قم برداشته شد. در حال حاضر تقریبا به جز ۱۲ ملک باقی مانده که در آخرین جلسه با حضور نمایندگان مجلس ، هیات امنای امامزاده،‌ شهرداری قم ،‌ شورای شهر و استانداری قم مقرر شد از محل زمین های ۴۸ هکتاری تهاتر شود و ان‌شاءالله طرح شبستان و صحن تکمیل خواهد شد.
وی در رابطه با فاز دوم و سوم این پروژه نیز گفت : فاز دوم این پروژه که تکمیل شبستان سه هزار متر مربعی است، برعهده اداره کل اوقاف و امور خبریه استان است، و این سازمان با کمک هیات امنا و خیرین در حال انجام آن هستیم که تملکات مربوط به آن تقریبا توسط شهرداری و راه و شهرسازی انجام شده است و فاز سوم این پروژه که پارکینگ آن می باشد، شهرداری قم عهده دار آن شده است.
دلاوری در رابطه با عملیات اجرایی شبستان افزود : ۹۰۰ متر شبستان شرقی را یکی از خیرین تقبل کرده است و در حال طراحی آن هستیم که انشائ الله پس از انجام مراحل اجرایی شبستان ۹۰۰ متری جواد الائمه، شبستان ۲۰۰۰ متری نیز وارد فاز اجرا می شود اما فعلا درمرحله طراحی هستیم و امیدواریم در همین سال جاری وارد فاز عملیاتی آن شویم .


تملک کلیه املاک مرتبط با طرح توسعه حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) تا پایان سال جاری
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم در امامزاده موسی مبرقع(ع)، اظهار داشت: یکی از اولویت های عمرانی منطقه یک شهرداری قم، پیشرفت و تسریع در انجام تملک املاک باقیمانده در صحن امامزادگان چهل اختران است.

روح الله امراللهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اعمال ماده ۸ و انجام فرآیند قانونی و واریز مبلغ کارشناسی به حساب اداره ثبت دادگستری، مقرر گردید ضمن مکاتبه با مقام قضایی، در اسرع وقت این مهم لحاظ گردد.
وی افزود: در خصوص املاک واقع در شبستان، مقرر گردید شهرداری منطقه با تکمیل مستندات و مدارک لازم، پرونده های پلاک مذکور را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال نماید.

گفتنی است منطقه‌ای که بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) در آن واقع شده به چهل اختران قم نیز معروف است چرا که پیکر مطهر ۴۰ امامزاده در کنار یکدیگر در این مکان دفن شدند، از این رو این مکان مذهبی محل رجوع بسیاری از شیعیان داخل و خارج از کشور است.
"امامزاده موسی مبرقع" دومین امامزاده بلافصل امام جواد (ع) است. ایشان پس از حضرت فاطمه معصومه (س ) که فرزند بلافصل امام موسی بن جعفر(ع) می‌باشند از شان و مقام بالایی برخوردار هستند.
خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر