از تدوین سند گردشگری شهر قم تا فراهم کردن شرایط حضور سرمایه‌گذاران در بلوار پیامبر اعظم(ص)

سپهر اقتصاد-طلایی با تأکید بر لزوم تدوین سند گردشگری شهر قم گفت: امروز نبود زیرساخت‌های مناسب مانع حضور سرمایه‌گذاران در بلوار معنوی پیامبر اعظم(ص) گردیده که رفع این مهم نیازمند بررسی و رسیدگی دقیق و در نهایت مشارکت همه نهادها برای رفع آن است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، حسن طلایی با اشاره به برگزاری مراسمات ماه محرم و صفر در قم اظهار داشت: امروز باید شهر قم را فراتر از یک کلان‌شهر دید و خدمات و برنامه‌های شهر را متناسب با جایگاه این شهر در انقلاب و قدمت هفت‌هزارساله آن تعریف کنیم.

وی با یادآوری دوباره نقش قم در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی افزود: امروز شهر قم بیش از گذشته موردتوجه مسافران و زائران بوده و این شهر سالیانه میزبان ۲۲ میلیون مسافر از اقصا نقاط کشور و جهان در ۱۷ مناسبت خاص است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم ادامه داد: حضور میلیون‌ها مسافر در ۱۷ مناسبت در طول سال فرصت استثنایی برای شهر به وجود آورده و باید با نگاهی متشکل به فرصت و تهدید به این ظرفیت نگاه کنیم.

وی یادآور شد: میزبانی از مسافرانی از شرق آسیا، حوزه خلیج‌فارس و اروپا و آمریکا به‌خصوص مسلمانان نشان می‌دهد امکاناتی که تا امروز به زائران ارائه‌شده کافی نبوده و باید سطح خدمات خود را متناسب با زائران و مسافران خود ارتقاء دهیم.

طلایی تعداد ۱۶ هزار تخت اقامتی در شهر را موردتوجه قرارداد و گفت: در حال حاضر در شهر ۱۶ هزار تخت اقامتی وجود دارد این در حالی است که در بعضی از مناسبت‌ها تعداد زائران در شهر به میلیون‌ها نفر می‌رسد.

وی تمایل مسافران کشور عراق و خلیج‌فارس را در اقامت در نزدیکی حرم مطهر را یادآور شد و بیان کرد: با توجه به افزایش سفر مسافران عراقی و حوزه خلیج‌فارس به شهر قم باید تعداد تخت‌های اقامتی با شرایط خاص و ممتاز در شهر افزایش یابد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳ پروژه شاخص اقامتی در قم فعال است و به‌زودی بلوار پیامبر اعظم به‌عنوان یک بلوار معنوی و آیینی با شکل‌گیری کاربری‌های اقامتی به قطب میزبانی در شهر قم تبدیل خواهد شد.

وی شرایط بلوار پیامبر اعظم (ص) را موردبررسی قرارداد و ابراز کرد: بلوار پیامبر اعظم(ص) به‌عنوان نخستین تجربه موفق در برگزاری آیین‌های معنوی با صرف میلیاردهای تومان هزینه به یک محور پیاده محور تبدیل‌شده این در حالی است که هنوز شرایط دعوت سرمایه‌گذاران بزرگ را ندارد.

طلایی در ادامه به مشکلات بلوار پیامبر اعظم(ص) اشاره کرد و گفت: مشکلاتی مانند عدم تملک کامل پلاک‌ها و نبود زیرساخت‌های حیاتی مانند آب، برق و گاز در این بلوار وجود دارد که مانع توجه سرمایه‌گذاران به این بلوار شده است.

وی شرایط اقتصادی کشور را نیز در عدم رونق بلوار پیامبر اعظم(ص) تأثیرگذار دانست و افزود: مشکلات کشور نباید مانع پیشبرد اهداف ما در رونق این بلوار شود و باید بر اساس سند چشم‌انداز و اسناد بالادستی این بلوار را به افق پیش‌بینی‌شده آن برسانیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم همچنین به ساخت اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت نیز اشاره و تأکید کرد: بخشی از زائران و مسافران شهر قم از شرق آسیا و پاکستان هستند که باید برای آن‌ها نیز اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت ساخته شود.

وی چهره نامناسب پیرامون حرم را در سرگردانی مسافران و زائران یادآور شد و گفت: مدیریت شهری باید به این حوزه ورود کرده و برای ساماندهی مسافران و زائران تدبیری بیندیشید زیرا چهره فعلی مرکز شهر باوجود مسافران سرگردان زیبنده جایگاه قم نیست.

طلایی با توجه به اهمیت ارائه خدمات مناسب به زائران و مسافران در رونق اقتصادی شهر خواهان تدوین سند جامع گردشگری برای شهر قم شد و اظهار داشت: در کل شهر قم نیاز به سند جامع گردشگری بوده تا شرایط لازم را به‌خوبی رصد کرده و راهکارهای مناسب با ظرفیت‌های استان برای بهبود این شرایط ارائه کند.

وی در پایان تأکید کرد: سند جامع گردشگری می‌تواند به نقشه راهی برای بازسازی ابعاد میزبانی شهر قم تبدیل‌شده و موردتوافق همه قرار گیرد تا چهره شهر قم را در دیدگاه مخاطبان به‌تدریج تغییر داده و این شهر را به مقصد نهایی گردشگران تبدیل کند.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر