افزایش ۷۰ درصدی مصرف گاز مردم قم

سپهر اقتصاد- مدیر عامل شرکت گاز قم از افزایش ۷۰ درصدی مصرف گاز مشترکان خانگی در فصل سرد خبر داد و گفت: بهترین راه برای مدیریت مصرف گاز استفاده از تجهیزات با راندمان انرژی بالا در صنعت و دیگر بخش‌ها است.


 مصرف سالانه گاز طبیعی در کشور بیش از ۲۲۸ میلیارد متر مکعب است که ۷۰ درصد آن در بخش صنعت و ۳۰ درصد دیگر در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود اما در فصل سرد سال و با توجه به برودت هوا این مصرف دو برابر می‌شود و در مناطق سردسیر کشور گاهی با کمبود گاز روبرو می‌شویم.

۶۴ درصد از مشترکان گاز کشور در بخش خانگی مصرفی متعارف و بهینه دارند ولی مشکل اصلی مصرف بالای گاز در ۳۶ درصد مشترکان است؛ اما آن چه که آمارهای جهانی می‌گویند میانگین مصرف گاز در ایران ۲.۵ برابر مصرف جهانی است. در آمارهای جهانی که سالانه به روز رسانی می‌شوند ایران در ردیف ۱۰ کشور اول در مصرف انرژی قرار دارد.

حال که هنوز وارد فصل زمستان نشدیم با توجه به افزایش برودت هوا در برخی استانها طبق گزارش مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز، مصرف گاز به اوج رسیده است. در استانی مانند قم که دارای هشت شهرک صنعتی است و سوخت بیشتر واحدهای صنعتی آن گاز است باید دید در زمستان امسال شرکت گاز چه تمهیداتی را برای مدیریت این سرمایه ملی در نظر گرفته است. برای رسیدن به پاسخ این سئوال خبرنگار بازار با «مرتضی خوش لهجه» مدیرعامل شرکت گاز استان قم گفت‌وگویی انجام داده که بدین شرح است.


با توجه به کمبود گاز در کشور گاز مصرفی صنایع استان چگونه تأمین می‌شود و در حالت کلی در چه وضعیتی است؟

کمبود گاز در کشور محدود به دوره سرد سال بوده و حجم آن مستقیماً با شرایط جوی، میزان برودت هوا و مقدار افزایش سرجمع مصارف گرمایش خانگی و تجاری در هر بازه زمانی، متفاوت است.

طبق اولویت‌بندی شرکت ملی گاز در تأمین گاز مشتریان، اولین گروهی که مصرف گاز ایشان هرساله در دوره سرد مشمول محدودیت می‌شود پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها، کارخانجات سیمان و فولاد بوده که به‌جز پتروشیمی سه گروه دیگر از سوخت مایع در دوره مذکور استفاده می‌کنند و سایر صنایع همچنان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند؛ البته با توسعه روز افزون شبکه‌های گازرسانی و افزایش تعداد مشترکین، حجم کمبود گاز هرساله بیشتر شده و اعمال محدودیت مصرف به گروه دوم یعنی سایر صنایع نیز تسری می‌یابد.

برای کاهش مصرف سوخت جایگزین و یا نیروگاه‌های کوچک در صنایع چه برنامه‌ریزی شده است؟

قاعدتاً وزارت صمت و نیرو به عنوان متولیان صنایع و نیروگاه‌ها می‌بایست به این سؤال پاسخ دهند ولی بدیهی است مصرف سوخت مایع باعث افزایش آلاینده‌های جوی شده و سلامت هموطنان را با مخاطره مواجه خواهد کرد. بهترین توصیه استفاده از تجهیزات با راندمان انرژی بالا در صنعت و همچنین در سطح جامعه به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع انرژی به عنوان سرمایه‌های ملی است.


چه مشوق‌هایی برای کاهش مصرف گاز در واحدهای تولیدی دارید؟

در ابتدای امسال طرح تشویقی برای سرمایه‌گذاران در بخش ذخیره‌سازی و تبدیل گاز به صورت CNG ،LNG ،SNG از سوی وزارت نفت ابلاغ شده است که می‌تواند در زمان اوج مصرف جایگزین گاز و یا سوخت‌های مایع آلاینده شود.

آیا آماری از مصرف گاز در بخش صنعت و تولید استان قم دارید؟

بله این آمار وجود دارد و در ماه‌های مختلف از نظر میزان و درصد از کل مصرف استان متفاوت می‌باشد. به صورت کلی یک سوم مصرف سالانه گاز استان قم توسط نیروگاه، یک سوم توسط صنایع و یک سوم توسط سایر مشترکین اعم از خانگی، تجاری، آموزشی و عمومی مصرف می‌شود. مصرف مشترکین خانگی در زمان برودت هوا در دوره سرد سال تا ۷۰ درصد مصرف کل افزایش می‌یابد.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر