برداشت گردو از یک‌هزار و ۴۰۰ هکتار باغ در قم آغاز شد

سپهر اقتصاد- مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:برداشت گردو از یک‌هزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول در استان آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ تُن گردو از باغات قم به بازار عرضه گردد.

مسلم ابراهیمی درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پیرامون این موضوع بیان داشت: در استان قم یک‌هزار و ۴۰۰ هکتار باغ گردو وجود دارد که یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار آن بارور است، همچنین به طور متوسط از هر هکتار باغ گردو در قم ۲ تُن محصول برداشت می‌شود که در همین راستا می‌توان ظرفیت تولید گردوی استان در سال جاری را ۲ هزار و ۶۰۰ تُن برآورد کرد.

وی با اشاره به این که برداشت گردو از باغات استان تا اوایل آبان‌ماه ادامه می‌یابد، افزود: باغات گردو قم درمناطق کوهستانی استان شامل خلجستان، دستجرد و بخشی‌هایی از کهک قرار گرفته‌است و بیش‌از ۲ هزار و ۲۰۰ بهره‌بردار در زمینه تولید این محصول و سایر محصولات سردسیری مشابه در استان قم فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: مهمترین کاری که درطول سال‌های اخیر در زمینه محصول گردوی استان انجام شده، اصلاح ارقام و استفاده از ارقام جدیدی است که موجب می‌شود گیاه سرمای احتمالی بهار را به خوبی رد کند،‌ در همین رابطه گروه‌های متخصص در زمینه پیوند زدن درخت گردو از برخی استان‌های کشور به‌کار گرفته شدند و تاکنون ۵۰ هکتار عملیات اصلاح بر روی بیش‌از پنج هزار اصله درخت گردو در استان قم صورت گرفته‌است.

ابراهیمی با بیان این که کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم وضعیت باغات گردوی استان را رصد و اقدام‌های لازم را برای حفاظت از آن‌ها به عمل می‌آورند، گفت: عملیات اصلاح ارقام هر سال در سطح باغات گردوی استان انجام می‌شود چرا که موجب تقویت عملکرد گیاه و برداشت بیشتر محصول و نیز حفظ آن در برابر سرمازدگی فصل بهار است.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر