برگزاری جلسه پیگیری پروژه مترو قم

سپهر اقتصاد-آخرین وضعیت راه اندازی پروژه مترو قم با حضور مسئولان کشوری و استانی و مدیریت شهری مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرنیوز، جلسه پیگیری پروژه مترو قم حضور انوشه معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، شهردار قم، روسای شوراهای اسلامی شهرهای قم و مشهد، شهردار مشهد، مدیران عامل سازمان‌های قطار شهری قم و مشهد، معاونان شهردار قم و مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد.

در این جلسه چگونگی همکاری مدیریت شهری مشهد برای تامین قطار برای تست گرم و راه اندازی فاز نخست خط اول مترو مورد بحث و بررسی قرار گرفت‌.

انوشه معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور با تاکید بر دستورات رییس جمهور، معاون اجرایی رییس جمهور و وزیر کشور برای همکاری با سازمان قطار شهری قم در جهت راه‌اندازی فاز نخست تصریح کرد: پیگیری‌های مجددانه‌ای در سطح ملی برای تامین ناوگان مترو کشور در دست انجام است.

دکتر سقائیان‌نژاد نیز از آماده بودن فاز نخست مترو برای افتتاح خبر داد و گفت: به محض تامین واگن و انجام تست گرم، ناوگان آماده مسافرگیری خواهد بود.

پیگیری استفاده از واگن‌های مترو مشهد برای تست گرم مترو قم

مطلب بدون عنوان 2760

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: در صورت آماده بودن شرایط زیرساختی مترو قم از واگن‌های مترو مشهد برای تست گرم مترو قم استفاده خواهد شد.

سید سجاد انوشه اظهار کرد: این جلسه با توجه به شرایط قم و محیا بودن زیرساخت‌های مترو قم برای افتتاح و استفاده از دپوی رام‌های قطار در شهرداری مشهد برای تست گرم مترو قم برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه نحوه تأمین قطارهای مورد نیاز شهرداری قم به جمع‌بندی رسیده و در حال تولید است، مطرح کرد: اگر مصوبه این جلسه به تحویل قطارهای مشهد به قم باشد، قطعاً قطارهای تولید شده برای قم به مشهد خواهد رسید.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور ادامه داد: در بازدید از پروژه متروی قم شرایط و زیرساخت‌های این پروژه جهت بهره‌برداری و انجام تست گرم بررسی خواهد شد  تا در صورت آماده بودن ناوگان مورد نیاز به آن تزریق شود.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه رئیس جمهور پیگیر راه‌اندازی متروی قم است گفت: اگر تا زمان بهره‌برداری از خط سوم متروی مشهد قطارهای جدید نرسید، الزاماً قطارهایی که به قم آمده است برگشت داده خواهد شد.

حل مشکل متروی قم نباید مشکلی برای مشهد به وجود بیاورد

مطلب بدون عنوان 2762

شهردار مشهد گفت: تلاش ما بر این است که هم مشکل قم حل شود و هم مشکلی در روند بهره‌برداری از خط سوم متروی مشهد به وجود نیاید.

محمدرضا قلندر با اشاره به اینکه در شهر مشهد 4 خط قطار شهری در دستورکار قرار دارد، اظهار کرد: فاز نخست خط سوم متروی مشهد درحال ریل گذاری است.

وی با بیان اینکه تست گرم این خط در ایام دهه فجر انجام خواهد شد، مطرح کرد: برای خط سوم متروی مشهد تعداد 165 واگن نیاز داریم و اگر واگن‌هایی که درحال تولید است به موقع به قم نرسد، قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه در شهر مشهد مطالبه جدی بهره‌برداری از خط سه مترو وجود دارد، عنوان کرد: بیشتری بخش بودجه شهرداری مشهد برای خط سه مترو اختصاص پیدا کرده است و اگر این خط به موقع به بهره‌برداری نرسد، آبروی شهر در خطر خواهد بود.

وی با بیان اینکه راه اندازی این خط جزو دستورات و پیگیری‌های رئیس جمهور نیز بوده است، خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که هم مشکل قم حل شود و هم مشکلی در روند بهره‌برداری از خط سوم متروی مشهد به وجود نیاید.

پیشرفت ۹۵ درصدی دو ایستگاه محوری متروی قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: ایستگاه مطهری و کشاورز بیش از ۹۵ درصد پیشرفت داشته است و مسیر نیز کاملاً آماده است.

محمدرضا انگشت باف اظهار کرد: ایستگاه مطهری و کشاورز بیش از ۹۵ درصد پیشرفت داشته است و مسیر نیز کاملاً آماده است و از امروز می‌توانیم تست گرم را آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه بحث تجهیزات شبکه‌های رادیویی مترو و تهویه از دیگر الزاماتی است که باید در موضوع قطار شهری انجام شود، مطرح کرد: نصب تهویه در فاز نخست خط A متروی قم تا اوایل بهمن‌ماه انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه برای محدوده شبکه‌های رادیویی نیز ماشین سوزن‌ها خریداری شده و آماده نصب است، عنوان کرد: شبکه‌های رادیویی موقت به زودی نصب خواهد شد و در ادامه شبکه‌های رادیویی دائم را نیز فعال خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه همچنین در ایستگاه‌ها سیستم اعلام و اطفای حریق نیز تهیه شده است، خاطرنشان کرد: همچنین دوربین نیز برای تمام ایستگاه‌ها خریداری و نصب شده است.

انگشت باف با بیان اینکه ۶ دستگاه آسانسور نیز خریداری شده و به زودی نصب خواهد شد، تصریح کرد: همچنین تمهیدات لازم برای معلولین و نابینایان نیز دیده شده است.

درخواست از شهرداری مشهد برای اختصاص واگن به متروی قم

شهردار قم گفت: اختصاص واگن مترو از مشهد به قطار شهری قم می‌تواند موجب خدمت‌رسانی بهتر به زائران کریمه اهل بیت(س) شود.

پیشنهاد ما بر این است که از دپوی قطارهای مشهد استفاده کنیم و رام‌های جدیدی که تولید می‌شود به سمت مشهد برود؛ برای ضمانت پیش پرداخت و تحویل رام‌های جدید نیز از ضمانت وزارت کشور استفاده خواهیم کرد.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد اظهار کرد: بهره‌برداری از حمل و نقل ریلی در شهر قم یک اتفاق بسیار مطلوب در دولت سیزدهم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ساخت ۵۰ واگن برای قم در حال انجام است، مطرح کرد: همچنین سه رام نیز به صورت جداگانه خریداری شده که طراحی آن انجام و تا حدود ۱۰ ماه آینده تحویل داده خواهد شد.

شهردار قم ادامه داد: پیشنهاد ما بر این است که از دپوی قطارهای مشهد استفاده کنیم و رام‌های جدیدی که تولید می‌شود به سمت مشهد برود؛ برای ضمانت پیش پرداخت و تحویل رام‌های جدید نیز از ضمانت وزارت کشور استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: تلاش ما بر این است تا زمانی که خط سوم متروی مشهد آماده شود، از زیرساختی که برای متروی قم آماده شده است برای مردم و زائرین حرم مطهر حضرت معصومه (س) استفاده کنیم.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه اعتبار سه رام قطار جدید کنار گذاشته شده است، تصریح کرد: فشارهایی که بر مجموعه مدیریت شهری مشهد است را درک می‌کنیم ولی ضمانت می‌دهیم تمام پرداخت‌های واگن‌های در حال ساخت انجام شود.

وی افزود: قراردادها با شرکت‌های چینی نیز در حال پیشرفت است و تمام تلاش ما بر این است که واگن‌های جدید به موقع آماده شود.

مسیر فاز نخست خط A متروی قم بازدید شد

توسط جمعی از مسئولان کشوری و مدیران شهری قم و مشهد؛

جمعی از مدیران شهری مشهد، قم و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور از ایستگاه شهید مطهری، ایستگاه کشاورز و مسیر فاز نخست خط A متروی قم بازدید کردند.

در ادامه پیگیری پروژه مترو قم با حضور انوشه معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، شهرداران قم و مشهد، روسای شوراهای اسلامی شهرهای قم و مشهد، مدیران عامل سازمان قطار شهری قم و مشهد، معاونان شهردار قم و مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بازدیدی از ایستگاه شهید مطهری، ایستگاه کشاورز و مسیر متروی قم در فاز نخست خط A انجام شد.

گفتنی است، در این بازدید تجهیزات برق ایستگاه‌ها، سیستم‌های تهویه، پله‌های برقی و خروج اضطراری و همچنین وضعیت طول مسیر تونل فاز نخست خط A متروی قم مورد بررسی قرار گرفت.

متروی قم آماده تست گرم است

متروی قم آماده تست گرم است

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم از آمادگی کامل فاز نخست خط a پروژه متروی قم برای تست گرم خبر داد.

جمعی از مدیران شهری مشهد، قم و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از ایستگاه شهید مطهری متروی قم، دپوی متروی قم و پست برق این مجموعه بازدید کردند.

در این بازدید محمدرضا انگشت‌باف مدیرعامل سازمان قطار شهری قم طی توضیحاتی اظهار کرد: فاز نخست خط A متروی قم به طول ۶.۴ کیلومتر طراحی شده است.

وی با اشاره به پروژه‌های قطار شهری قم، خاطرنشان کرد: براساس طرح‌های مصوب خط B متروی قم نیز خط A را قطع خواهد کرد و در کنار دیگر مدل‌های حمل‌ونقلی تمام مسافت ریلی قم را تشکیل می‌دهد.

انگشت‌باف با بیان اینکه فاز نخست خط A متروی قم کاملاً آماده است، تصریح کرد: این خط می‌تواند در صورت داشتن واگن از امروز وارد تست گرم شده و تا ۲ ماه دیگر مسافرگیری را آغاز کند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اینکه خط A متروی قم در مجموع ۱۴ ایستگاه دارد، تاکید کرد: در فاز نخست این پروژه دو ایستگاه به صورت ۱۰۰ درصدی آماده شده و ۴ ایستگاه نیز تا سکو آماده شده است.

وی با بیان اینکه امروز ۹۵ درصد مصوبه شورای عالی فنی کشور را محقق کرده‌ایم، گفت: برای بهره برداری سه سیستم مهندسی و فنی لازم داریم که هر سه در قم تکمیل و نصب شده است.

تمهیدات قطعی برق برای پروژه مترو قم اندیشیده شده است

مطلب بدون عنوان 2758

در حاشیه بازدید جمعی از مدیران شهری مشهد، قم و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از پست برق ۶۳ کیلوولت متروی قم تمهیدات تأمین و توزیع برق پروژه تشریح شد.

به گزارش شهرنیوز، دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در حاشیه این بازدید در پاسخ به پرسشی در خصوص تک پست بودن متروی قم و احتمال قطعی برق، اظهار کرد: برای جلوگیری از این مشکل طی قراردادی که با شرکت برق منطقه‌ای منعقدشده است مقرر گردیده در صورت لزوم از فیدرهای برق منطقه‌ای برای رینگ و برق ایمن استفاده شود.

در ادامه نیز مهدی آرمیون مدیر عملیات سازمان قطار شهری قم با اشاره به اینکه این پست کاملاً اختصاصی است، اظهار کرد: در این پست دو ترانس ۶۳ مجزا خریداری و استفاده‌شده است.

وی با بیان اینکه این پست GIS سازمان قطار شهری نیازمند تعمیرات و نگهداری خاصی نیست، مطرح کرد: از این پست ۶.۸ کیلومتر کابل‌کشی تا پست دیگر پروژه انجام‌شده است.

مدیر عملیات سازمان قطار شهری قم اضافه کرد: در این پست دو ترانس با ظرفیت ۵۰ درصد فعال هستند و اگر یکی از ترانس‌ها از دسترس خارج شود، ترانس دیگر می‌تواند با ظرفیت ۱۰۰ درصدی وارد مدار شود.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر