به دنبال رسیدن به رشد ۷ درصدی در کشاورزی قم هستیم

کاهش بارندگی ها ،مدیریت تولید محصول با کیفیت کشاورزی را دشوار نموده است

سپهر اقتصاد- رئیس جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه درنظر داریم امسال رشد ۷ درصدی در تولیدات کشاورزی داشته باشیم، عنوان کرد: در عرصه تحقق این رشد اقتصادی برنامه‌ریزی لازم نیز تدوین شده است.


محمدرضا حاجی‌رضا در نشست خبری آغاز برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی که در سالن جلسات جهاد کشاورزی استان قم برگزار شد، اظهار کرد: در مجموعه جهاد کشاورزی استان توجه ویژه‌ای به موضوعات اطلاع‌رسانی، هم‌افزایی، شناخت بخش کشاورزی استان می‌شود.
 رئیس جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه امنیت غذایی یکی از دغدغه‌های اصلی این مجموعه است، مطرح کرد: در این راستا می‌توانیم با استفاده از ظرفیت اصحاب رسانه، به دستاوردهای مطلوبی برسیم.
با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از دغدغه‌های عمده موضوع عدالت محوری بود، عنوان کرد: امام خمینی(ره) به دنبال همین دغدغه فرمان تشکیل سازمان جهاد کشاورزی را دادند.
وی با اشاره به اینکه پس از پایان جنگ تحمیلی جهاد کشاورزی در حوزه تامین امنیت غذایی نیز عهده‌دار مسئولیت‌هایی شد، تصریح کرد: مجموعه جهاد کشاورزی استان قم به عنوان بخش کوچکی از مجموعه جهاد کشاورزی در عرصه تامین امنیت غذایی فعالیت دارند.
حاجی‌رضا با اشاره به ۱۳۰ میلیون تن نیازمندی‌های محصولات غذایی کشاورزی کشور، اظهار کرد: رویکرد اصلی ما در مجموعه جهاد کشاورزی استان قم نگاه عالمانه به بخش کشاورزی و آمایش استان است.
وی با اشاره به اینکه زیارت گرشگری، معدن و کشاورزی سه اولویت استان در موضوعات اقتصادی است، یادآور شد: باتوجه به محدودیت‌های استان از جمله کمبود منابع آبی به دنبال اتخاذ تصمیمات مناسب و موثر هستیم.
رئیس جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه در استان قم ۱۱ هزار و ۷۳۲ نفر در عرصه کشاورزی فعال هستند، اشاره کرد: همچنین حدود ۴۰ هزار نفر نیز بدنه کارگری کشاورزی استان قم را شامل می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه ارزش تولیدات کشاورزی استان قم در سال گذشته ۲۳۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال بوده است، اظهار کرد: در عرصه صادرات نیز در سال گذشته توانسته‌ایم ۱۷ میلیون یورو صادرات داشته باشیم.
حاجی‌رضا با بیان اینکه بیش‌ترین صادرات استان در محصولاتی ازجمله خاویار، پسته، زیتون، صنایع تبدیلی، گلخانه‌ای، تخم مرغ و ... است، عنوان کرد: در عرصه صادرات توجه ویژه به کشورهای حوزه خلیج فارس است و درحال حاضر به دنبال احصا استاندارهای صادرات این کشورها هستیم.
وی با اشاره به اینکه طی یک‌سال گذشته ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داشته‌ایم، مطرح کرد: همچنین در مجموعه جهاد کشاورزی استان قم ۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی هزینه شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه ۱۰ درصد از رشد اقتصادی استان را باید جهاد کشاورزی تامین کند، یادآور شد: اگر سالیانه ۲ هزار میلیارد تومان در جهاد کشاورزی سرمایه‌گذاری شود، ظرفیت برای رشد ۱۰ درصدی استان ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ۷ درصد از ارزش افزوده استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد، تصریح کرد: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی به دنبال حفظ و حراست از اندیشه‌های امام خمینی(ره) و بررسی نقش و اندیشه حرکت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در عرصه خودکفایی و امنیت غذایی است.
حاجی‌رضا با بیان اینکه جهاد کشاورزی مسئولیت سنگینی در عرصه تحریم‌های دشمن دارد، یادآور شد: جنگ‌های امروز بیش‌تر در حوزه اقتصادی و کوچک شدن سفره مردم است که باید با نگاه استقلالی و خودکفایی در این جنگ ایستادگی کنیم.
وی با اشاره به اینکه مردم، تشکلات و بخش خصوصی مهم‌ترین بخش جهاد کشاورزی را شامل می‌شوند، بیان کرد: در حوزه حکمرانی و تصمیم‌سازی‌های جهاد کشاورزی به این بخش توجه ویژه‌ای داریم.
رئیس جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه محور برنامه‌ها در سازمان جهاد کشاورزی در عرصه تحقق شعار سال است، گفت: مرکز رشد با جدیت مشغول فعالیت است و پردیس جهاد کشاورزی نیز سال گذشته افتتاح شد چرا که به حرکت علمی در عرصه کشاورزی اعتقاد داریم.
وی با اشاره به اینکه در این مجموعه به موضوع آموزش و ترویج نیز توجه ویژه‌ای شده است، ادامه داد: یکی از مشکلات در عرصه کشاورزی این است که تولید کنندگان از نظر دانشی با چالش‌هایی مواجه هستند.
حاجی‌رضا با بیان اینکه درنظر داریم امسال رشد ۷ درصدی در بخش کشاورزی داشته باشیم، عنوان کرد: در عرصه تحقق این رشد اقتصادی برنامه‌ریزی لازم نیز تدوین شده است.
وی افزود: در نظر داریم در سال آینده تولید تخم مرغ ۶ درصد، گوشت ۵.۴ درصد، تولید شیر ۳.۶ درصد، تولید ماهیان زینتی ۱۱ درصد، آموزش و ترویج ۱۰ درصد، تجهیز اراضی ۲۰۰ درصد، محصولات باغی ۴ درصد و خارج از فصل ۲۰ درصد افزایش داشته باشد.
رئیس جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: همچنین به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۹۴میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ۲۰ پروژه داشته‌ایم، که با بهره‌برداری از آن‌ها شاهد ایجاد اشتغال مستقیم برای ۷۵ نفر و تثبیت اشتغال برای ۲۹۳ نفر هستیم.
گفتنی است، آئین غبارروبی از مزار شهدا و تجدید بیعت با آرمان‌های شهدا در نخستین روز هفته جهاد کشاورزی توسط رئیس سازمان و جمعی از مدیران این مجموعه برگزار شد.
انتهای پیام 

 
 
 خبرنگار شیما احمدزاده
  دبیر محسن صفری
لینک کوتاه
 
برچسب‌ها:استان قم
هفته جهاد کشاورزی

close
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر