تشریح جزئیات و روند اجرایی پروژه ضلع شرقی حرم مطهر

سپهر اقتصاد-رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم چگونگی اجرای پروژه ضلع شرقی حرم مطهر را تشریح کرد.

به گزارش شهرنیوز، علی رمضانی در جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) که در سالن جلسات آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) برگزار شد، با بیان اینکه این پروژه سال ۹۶ با اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۵ استان، در مساحتی بالغ‌بر ۴۳ هزار مترمربع در مسیر اجرایی قرار گرفت، اظهار داشت: با توجه به مشکلات تملک و وجود چند خانه میراث فرهنگی بازنگری در مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بعد از بازنگری مساحت اجرایی به ۲۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع کاهش یافت، ابراز کرد: کاربری‌های مختلفی مانند پارکینگ، پایانه، بسط و فضای باز شهری و... در پروژه پیش‌بینی‌شده است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم ادامه داد: مدیریت شهری با توجه به حجم سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی و محدودیت‌های مالی از طریق جذب سرمایه‌گذار، این پروژه را اجرایی کرده است.

وی با تأکید بر پیش‌بینی هزار و ۶۰۰ پارکینگ در ۵۲ هزار مترمربع در سه‌طبقه منفی و احداث پایانه تبادلی مسافری در منفی یک این پروژه اضافه کرد: ۲۱ هزار مترمربع فضای باز در سطح و صحن و ۱۵ هزار مترمربع فضای تجاری برای خدمات فرهنگی، خدماتی، سوغات، صنایع‌دستی و... در پروژه در نظر گرفته شده است.

رمضانی از توجه ویژه به معماری اسلامی ایرانی در پروژه خبر داد و افزود: جلسات مختلفی در این راستا با حضور سرمایه‌گذار، مشاور پروژه و حتی مشاور عامل چهارم از طرف معاونت فنی و عمرانی در حال برگزاری و جمع‌بندی نهایی است.

وی با تأکید بر اینکه جمع‌آوری تأسیسات شهری در روند اجرایی پروژه تأثیرگذار خواهد بود، یادآور شد: شهرداری حساسیت‌های زیادی در اجرای این پروژه داشته و شخصاً شهردار قم از نزدیک در جریان روند پروژه قرار دارند تا بتوان به سرعت این پروژه در اختیار مردم و زائران قرار گیرد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم اضافه کرد: به علت توجه ویژه به راه دسترسی زائران، پروژه در ۲ فاز اجرایی خواهد شد.

نظرات ذینفعان در اجرای پروژه‌ها در نظر گرفته شود

نظرات ذینفعان در اجرای پروژه‌ها در نظر گرفته شود/اهمیت اطلاع‌رسانی روند اجرایی پروژه‌ها به مردم

تولیت آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: باید نظرات ذینفعان در اجرای پروژه‌ها در نظر گرفته شود.

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی نیز اظهار داشت: این پروژه مربوط به همه شهروندان و زائران بوده و باید دغدغه آن‌ها مورد توجه باشد.

امام‌جمعه قم با بیان اینکه باید نظرات ذینفعان در اجرای پروژه‌ها در نظر گرفته شود، ابراز کرد: سرمایه‌گذار پروژه نباید درگیر برخی مسائل بین دستگاهی و صرفاً نگاه اقتصادی به پروژه داشته باشد.

تولیت آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) اضافه کرد: برای نوع کسب و ارتباط آن با خدمات زائرین در پیرامون حرم مطهر باید برنامه‌ریزی مشخصی داشت.

وی بر اهمیت همراهی و همدلی بین مسئولان برای خدمات‌رسانی و انجام بهتر پروژه‌ها تأکید کرد و گفت: چگونگی اجرای پروژه‌ها باید اطلاع‌رسانی شود تا مردم در جریان پروژه‌ها قرار گیرند.

لزوم تعیین تکلیف 16 خانه متروکه در ضلع شرقی حرم مطهر

لزوم تعیین تکلیف 16 خانه متروکه در ضلع شرقی حرم مطهر

شهردار قم گفت: ۱۶ خانه مخروبه در مساحت ۴.۳ هکتاری بسط شرقی حرم مطهر وجود دارد که بسیار خطرآفرین است.

سیدمرتضی سقائیان نژاد اظهار داشت: این پروژه طبق مصوبات کمیسیون ماده ۵ و با کاربری‌های مشخص اجرایی می‌شود.

وی دلایل کاهش مساحت اجرایی پروژه را مورد توجه قرار داد و افزود: به علت توجه به کاربری‌ها، چگونگی مشاغل، کاهش تملکات و نحوه مدیریت بهتر پروژه، مساحت اجرایی کاهش و حتی مشاور عامل چهارم برای پروژه در نظر گرفته شده است.

شهردار قم اضافه کرد: ۱۶ خانه مخروبه در مساحت ۴.۳ هکتاری بسط شرقی حرم مطهر وجود دارد که بسیار خطرآفرین است.

طرح جامع ساماندهی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) تدوین شود

طرح جامع ساماندهی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) تدوین شود

استاندار قم بر لزوم تدوین طرح جامع ساماندهی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) تأکید کرد.

سیدمحمد آقامیری با اشاره به اهمیت توجه به حریم فرهنگی و مذهبی بارگاه حضرت معصومه(س) اظهار داشت: باید برنامه جامعی برای اطراف حرم مطهر تدوین شود.

وی با بیان اینکه در طراحی پروژه‌های پیرامونی حرم مطهر و هسته مرکزی شهر اولویت‌های مردمی مورد توجه باشد، ابراز کرد: پروژه‌های عمرانی باید پیوست فرهنگی داشته باشند که بتوان به همه زوایای پروژه‌ها دقت شود.

استاندار قم با تأکید بر لزوم بازنگری در برخی گیت‌های ورودی به حرم مطهر ادامه داد: می‌توان با بازنگری، دسترسی راحت‌تر و بهتری برای زائران ایجاد کرد.

وی بر ضرورت توجه به اشتغال برخی مشاغل در پیرامون حرم مطهر بر اساسشان و جایگاه این بارگاه قدسی تأکید کرد و گفت: تصمیم‌گیری‌ها برای اجرای برنامه‌ها باید با سرعت انجام شود، چراکه عدم توجه به زمان در بسیاری از پروژه سبب خسران و از رونق افتادن پروژه می‌شود.

ضرورت توجه به معماری اسلامی ایرانی و نوع کاربری‌های تجاری در پروژه ضلع شرقی حرم مطهر

ضرورت توجه به معماری اسلامی ایرانی و نوع کاربری‌های تجاری در پروژه ضلع شرقی حرم مطهر

معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه(س) با تأکید بر اهمیت توجه ویژه به پروژه ساماندهی ضلع شرقی حرم مطهر گفت: باید معماری اسلامی ایرانی با توجه به سال‌ها استفاده شهروندان و زائران مورد توجه باشد.

هادی محمودنژاد با اشاره به فعالیت‌های شهرداری قم در انجام پروژه‌های پیرامونی حرم مطهر اظهار داشت: برخی از پروژه‌ها به سرانجام رسیده و برخی در حال تعیین تکلیف و یا اجرا قرار دارد.

وی با بیان اینکه ضلع شرقی حرم مطهر در سال‌های گذشته وضعیت نامطلوبی داشته و مورد گلایه زائران بود، افزود: خوشبختانه به همت شهرداری، ساماندهی این بخش حرم مطهر در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم شاهد فضایی بلافصل و قدسی در پیرامون حرم مطهر در ضلع شرقی باشیم.

معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه(س) با تأکید بر اهمیت توجه ویژه به این پروژه تصریح کرد: باید معماری اسلامی ایرانی با توجه به سال‌ها استفاده شهروندان و زائران مورد توجه باشد.

وی اهمیت توجه به کاربری‌ها در این پروژه را مورد توجه قرار داد و افزود: این کاربری‌ها باید در راستای خدمات زائر و فرهنگ زیارت باشد.

محمودنژاد با اشاره به حجم بالای تردد شهروندان و زائران از بسط شرقی حرم مطهر و بلوار پیامبر اعظم (ص) عنوان کرد: با توجه به اجرای پروژه ملی صحن فاطمی، تداخلات این پروژه با پروژه بسط شرقی مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با تأکید بر اینکه مدیریت استان و شهری دغدغه پیرامون حرم مطهر را دارند، گفت: در پروژه ضلع شرقی به معماری اسلامی ایرانی توجه شده است.
ابراهیم معتمدی اظهار داشت: در مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان در سال ۹۶، برای این پروژه نیم‌طبقه تجاری پیش‌بینی‌شده است.
وی با بیان اینکه حجم بالای ریالی و تملکات سنگین سبب بازنگری در طرح و کاهش متراژ اجرایی پروژه شد، ابراز کرد: نقشه اجرایی پروژه با نظر میراث فرهنگی مصوب شده است که جزییات نقشه‌ها در کمیته فنی اداره کل راه و شهرسازی بررسی خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ادامه داد: توجه به کاربری‌های مشخص دغدغه‌ای است که می‌توان با همکاری اتاق اصناف، رشته‌های مرتبط با خدمات زائر را در این پروژه در نظر گرفت.
وی با تأکید بر اینکه مدیریت استان و شهری دغدغه پیرامون حرم مطهر را دارد، اذعان کرد: در این پروژه به معماری اسلامی ایرانی توجه شده است.
معتمدی آخرین وضعیت پروژه صحن فاطمی را مورد اشاره قرار داد و گفت: از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان، ۶۰ میلیارد تومان برای این صحن تخصیص یافت که تاکنون ۳۹ میلیارد تومان واریز و مابقی تا چند ماه آینده تخصیص می‌یابد.
خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر