توسعه بی‌ضابطه موجب تخریب محیط زیست قم می‌شود

سپهر اقتصاد-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بر ضرورت توقف بهره‌برداری بی‌رویه از طبیعت تأکید کرد و گفت: تجربه نشان داده است که توسعه بی‌برنامه و بی‌ضابطه علاوه بر تخریب محیط زیست، باعث افزایش فقر و بیکاری نیز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدحسین بازگیر در دیدار مسئولان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قم با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس و امام جمعه قم که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با اشاره به آیات و روایات زیادی که مربوط به محیط زیست است گفت: حتی در قانون اساسی نیز حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی دانسته شده که نشان دهنده توجه قانونگذاران ما به عدالت بین نسلی و توسعه پایدار دارد.

وی با اشاره به شرایط سخت محیط زیستی در کشور به ویژه در استان قم افزود: داشته های زیستی کشور از ظرفیت زیستی مردم کمتر است به گونه ای که ردپای اکولوژیکی محاسبه شده برای مردم ۲.۶۶ هکتار زمین است در حالی که منابع در دسترس ما ۰.۸۲ هکتار یعنی یک سوم مقدار مورد نیاز است بنابراین ما مجبوریم که برای تأمین غذا و انرژی و دفع زباله و دیگر نیازها به خارج از کشور وابسته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به لزوم کاهش ردپای اکولوژیکی مردم در محیط زیست، گفت: ما اگر عرصه ای از محیط پیرامونی جامعه را محافظت و مراقبت می کنیم و منطقه محافظت شده داریم قرار نیست یک ریال درآمد از آن داشته باشیم و جریمه ها هم به خود ما بر نمی گردد بلکه در مسیری که برای محیط زیست لازم است هزینه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه ما کاملا حفاظتی و حاکمیتی است، افزود: ما اگر می گوییم محیط زیست را تخریب نکنید محکوم هستیم به اینکه جلو توسعه و اشتغال را می گیریم در حالی که اگر رودخانه ای را به بهانه اشتغال ۱۰۰ نفر از بین برود زندگی هزاران کشاورز و حتی جانداران دیگر به خطر می افتد.

 بازگیر بر ضرورت توقف و تأمل در بهره‌برداری بی‌رویه از طبیعت و آلودگی و تخریب محیط زیست تأکید کرد و گفت: ما محیط زیستی‌ها به خوبی می‌دانیم که فقر و بیکاری از مهم‌ترین عوامل تخریب محیط زیست است، اما تجربه نشان داده که توسعه بی‌برنامه و بی‌ضابطه علاوه بر تخریب محیط زیست، باعث افزایش فقر و بیکاری نیز می‌شود.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر