روزانه ۲۷ میلیارد تومان برای مردم قم هزینه می‌شود

ائمه جماعات رابط میان شهروندان و مدیریت شهری قم

سپهر اقتصاد-شهردار قم مهم‌ترین وظایف شهرداری را مدیریت هزینه و درآمد شهری خواند و گفت: روزانه ۲۷ میلیارد تومان برای مردم قم هزینه می‌شود که این پول از مردم و برای مردم هزینه می‌شود.

سید مرتضی سقائیان نژاد در دیدار با ائمه جماعات مساجد منتخب قم که در سالن رضوان شهرداری برگزار شد اظهار کرد: شهرداری محوری‌ترین دستگاه شهری است که مکلف به اداره شهر است و باید به شهر به چشم یک موجود زنده نگاه کند تا بتواند آن را ازنظر اداره موردتوجه اساسی قرار دهد.

شهردار قم مهم‌ترین وظایف شهرداری را مدیریت هزینه و درآمد شهری خواند و گفت: روزانه ۲۷ میلیارد تومان برای مردم قم هزینه می‌شود که این پول از مردم و برای مردم هزینه می‌شود.

سقائیان نژاد یکی از بحث‌های مهم در شهرهای اسلامی را مسجد محوری معرفی کرد و افزود: مرکز محله که از مسجد و بازار تشکیل‌شده نقش اساسی در شهر دارد و دو ردیف بودجه برای این امر اختصاص پیداکرده که کمک به‌ظاهر مساجد و فعالیت‌ کانون‌های فرهنگی هنری را شامل می‌شود و برای هر مسجد ۷۰ مترمربع فضای تجاری در نظر گرفته شده است.

وی درباره مشارکت خیرین در امر مساجد، بیان کرد: اگر خیری در امر ساخت‌وساز مسجد شرکت کند، شهرداری یک‌سوم بودجه را تقبل خواهد کرد؛ چرا که توجه به مسجد، نماز و دین، باعث مرتفع شدن بسیاری از مشکلات مردم و جامعه می‌شود.

شهردار قم خاطرنشان کرد: در برنامه دوم  شهر مقدس قم، در بحث سخت‌افزاری به زیرساخت‌‌های شهری توجه خاصی شده که ساخت ۳۵ تقاطع غیر هم‌سطح در دستور کار قرار دارد و تاکنون ۲۲ تقاطع آن در محورهای خیابان فردوسی، جمهوری، صیاد شیرازی و کبیری انجام شده است.

وی تأکید کرد: بعضی از خیابان‌ها مانند شهیدان برقعی، روحانی، عماریاسر، ۵۰ ساله بوده که تا پایان این ماه تمام تملکات به تونل غدیر وصل می‌شود تا راه‌های بین‌شهری از لحاظ آمدوشد قوام بیشتری داشته باشد.

سقائیان نژاد در خصوص ناوگان خدمات حمل‌ونقل شهرداری قم و حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر در سال، ابراز کرد: کنار گذاشتن تاکسی‌های فرسوده، جمع‌آوری وانت‌بارها از مرکز شهر و انتقال آن به حاشیه شهر، پاک‌سازی ساحت مقدس حرم مطهر بانوی کرامت از دست‌فروش‌ها، آماده‌سازی پیاده‌راه خیابان ارم، تأمین اتوبوس اطراف حرم مطهر و آسفالت معابر که تاکنون ۳۰۰ هزار تن را به خود اختصاص داده است ازجمله اقدامات شهرداری قم است.

وی اضافه کرد: گل‌آرایی شهر نیز به‌صورت یکسان در سطح شهر انجام می‌گیرد و تفاوتی بین مناطق ۲، ۶ و ۴ وجود ندارد و  سالانه شهرداری از مناطق برخوردار گرفته و به مناطق دیگر تزریق کرده است.

شهردار قم در برنامه دوم بحث نرم‌افزاری را مدنظر قرار داد و بیان کرد: فرایند هوشمند‌سازی سیستم شهرداری در ابعاد مختلف و راه‌اندازی سامانه هوشمند حمل‌ونقل عمومی ازجمله این کارهاست.

وی در ادامه با توجه به خشکی هوای قم تأکید کرد: فضای سبز شهری با ۴۰۰ بوستان باعث تلطیف شهر شده و ۱۵۰ بوستان دیگر اضافه شده که همه دارای محیط آموزشی هستند.

شهردار قم در ادامه ابراز کرد: قم قوی‌ترین سیستم ایمنی در کشور را داراست و ۲۴ پایگاه آتش‌نشانی در سطح شهر وجود دارد؛ بوستان‌ها نیز از لحاظ برق‌گرفتگی، کنترل کردن سرقت‌ها با حضور ارگان‌های امنیتی دارای امنیت بسیاری هستند.

وی به سجایای شهر قم اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران، حضور مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه در شهر مقدس قم باید بحث معماری اسلامی بیش‌ازپیش، مدنظر قرار گرفته شود.

وی ارتباط شهرداری مناطق مختلف شهر با مساجد شهر را از سرمایه‌های اجتماعی قم دانست و افزود: در این راستا یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های اتصال، ائمه جماعات هستند که می‌توان با تعامل با ایشان نقاط ضعف را از بین برد.

کمک در تأمین هزینه‌های نوسازی مساجد، مشارکت در تجهیز لوازم فرهنگی مساجد برای جذب حداکثری قشر جوان به مسجد، ارتباط مستمر شهردارهای مناطق مختلف شهری با ائمه جماعات مساجد، لزوم برنامه‌ریزی برای رعایت حجاب و عفاف در بوستان‌ها، ازجمله مهم‌ترین دغدغه‌ها و موضوعاتی بود که توسط ائمه جماعات مساجد منتخب شهر مقدس قم در این نشست بیان شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: اولویت شهرداری قم هوشمندسازی امور و کاهش مراجعه حضوری شهروندان در امور شهرسازی است.

به گزارش شهرنیوز، مجید متین فر در جلسه هم‌اندیشی ائمه جماعات منتخب استان با شهردار قم اظهار داشت: یکی از اولویت‌های شهرداری قم، هوشمندسازی امور مرتبط با شهروندان است.

 وی افزود: در حیطه شهرسازی با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم در تلاش هستیم تا مراجعه شهروندان به مناطق شهری را کاهش دهیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به اهمیت دیدگاه شهروندان نسبت به شهر خود اظهار کرد: بدون تعلق‌خاطر شهروندان و مشارکت آنان نمی‌توان سیما و منظر شهری را زیبا و شایسته رقم زد.

وی مساحت شهر قم را ۱۳ هزار هکتار دانست و ادامه داد: از این مقدار هزار و ۵۷۸ هکتار بافت فرسوده، دو هزار و ۱۶ هکتار سکونت‌گاه غیررسمی و ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی است.

متین فر با بیان دغدغه ساکنان بافت تاریخی شهر قم برای محدودیت ساخت‌وساز و خدمات شهری گفت: با رایزنی‌هایی که انجام شده توانستیم برخی از تشویقات را برای ساخت‌وساز در بافت فرسوده فراهم کنیم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با اشاره به اینکه برنامه‌های بازآفرینی شهری با محوریت مساجد باید دنبال شود افزود: مشارکت مردم در این قالب محقق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر پروژه‌های بسیار مهمی برای احیا و بازسازی فضای شهری اطراف حرم مطهر تدوین‌شده که انجام این پروژه وضعیت بسیار بهتری را در هسته مرکزی شهر قم ایجاد خواهد کرد.

 متین فر ادامه داد: در این زمینه پروژه‌هایی مانند بهسازی محله چهل اختران، بهسازی قبرستان نو و احداث پروژه پارکینگ شرقی پیگیری می‌شود و فضای بسیار خوبی را در اطراف حرم مطهر ایجاد خواهد کرد.


هزینه ۷۰۰ میلیارد تومانی خدمات شهری در قم

هزینه ۷۰۰ میلیارد تومانی خدمات شهری در قم

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم گفت: سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه رفت و روب شهری و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه نگهداری فضای سبز است که با مشارکت شهروندان می‌توان این ارقام را کاهش داد.

به گزارش شهرنیوز، مهدی اصفهانیان مقدم اظهار کرد: معاونت خدمات شهری و محیط زیست با دارا بودن ۶ سازمان ،۲ اداره کل، مجموعه مدیریت بحران و مجموعه عظیمی از پیمانکاران و کارگران یکی از بزرگترین مجموعه‌های مرتبط با شهرداری است.

 وی مهم‌ترین اهداف معاونت خدمات شهری و محیط زیست را بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۱۴ و برنامه راهبردی مورد توجه قرار داد و افزود: ارتقای کیفیت محیط زیست شهری یا به عبارتی برخورداری از محیط زیست پایدار که از طریق ارتقای بهتر سرانه‌های فضای سبز، مدیریت بهینه پسماندهای شهری و تنظیف محیط شهر، افزایش ضریب ایمنی شهر از طریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، بهبود سیما و منظر شهری، بهبود وضعیت فرهنگی اجتماعی در راستای ایجاد شهر فرهنگی و در نهایت ارتقای کمی و کیفی خدمات‌رسانی به زائران و شهروندان از مقولات مهمی است که در دستور کار معاونت خدمات شهری و محیط زیست قرار گرفته است.

 معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری مجموعه خدمات شهری در راستای رسیدن به اهداف مطبوع با سه عنوان مردم مداری، قانون‌مندی و دانش‌محوری است و مجموعه خدمات شهری در تلاش است با توجه به این سه رویکرد حداکثر خدمات رسانی را به شهروندان کند.

 اصفهانیان‌مقدم ارائه خدمات مطلوب و مناسب به شهروندان و زائران کریمه اهل‌بیت را یکی از محوریت‌های حوزه معاونت خدمات شهری و محیط زیست دانست و تصریح کرد: شهر قم سالانه در ۱۸ مناسبت ملی و مذهبی پذیرای ۲۰ میلیون زائر است و رویکرد کمی و کیفی خدمات و خدمات رسانی مطلوب به زائرین و مجاوران حرم حضرت معصومه (س) از مهم‌ترین دستورات مجموعه خدمات شهری است.

 وی اضافه کرد: در راستای کاهش و مدیریت هزینه‌ها نیازمند مشارکت حداکثری شهروندان هستیم و می‌توانیم از ظرفیت فرهنگی و اجتماعی شهر و محلات قم با محوریت مساجد حداکثر استفاده را داشته باشیم.

 معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان صرف سازمان مدیریت پسماند و نظافت شهری می‌شود، عنوان کرد: مجموعه خدمات شهری در سازمان مدیریت پسماند روزانه ۷۰۰ تن زباله را جمع‌آوری و ۲۸ میلیون متر مربع از سطح معابر پاکسازی، نظافت و نگهداری می‌شود.

 اصفهانیان مقدم از فعالیت مجموعه خدمات شهری در حوزه فضای سبز و نگهداری از ۲۱ میلیون مترمربع فضای سبز خبر داد و گفت: بیش از ۴۰۰ بوستان در شهر قم وجود دارد که با توجه به کمبود منابع آبی و وضعیت نامناسب شهر سالانه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان صرف نگهداری می‌شود.

 وی با بیان اینکه شهر قم دارای رتبه سوم در حوزه فضای سبز است، افزود: در میان کلانشهرهای کشور شهرقم دارای جایگاه نخست در مدیریت هزینه نگهداشت است و این حجم از زباله در سایت البرز در دو خط پردازش کرده و نقش مؤثری در کاهش آلودگی زیست محیطی و حفظ سرمایه‌های ملی دارد.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر