ضرورت توجه به ظرفیت‌های درون‌زای بافت تاریخی

سپهر اقتصاد-مدیرعامل سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر با اشاره به بهسازی و زیباسازی ۶ کیلومتر از بافت تاریخی، گفت: این اقدام در بهبود ظرفیت‌های گردشگری و افزایش ماندگاری زائران در قم مؤثر است.

به گزارش شهرنیوز، علیرضا خاکی در گفت‌وگویی اظهار داشت: بهسازی بافت تاریخی قم بر اساس توسعه درون‌زای این مناطق در حال انجام است تا اصالت و هویت محلات هدف حفظ شود.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی قم در هسته مرکزی شهر واقع و شامل ۱۰ محله اصلی می‌شود که از دوره قاجاریه شکل‌گرفته‌اند عنوان کرد: محله‌های گذرخان، اسحاقیه، الوندیه، عشقعلی، مسجد جامع، چهارمردان و باغ پنبه، سیدان و گذر ننه عباس از مهم‌ترین این محلات هستند.

مدیرعامل سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر مساحت بافت تاریخی قم را ۲۲۰ هکتار برآورد کرد و گفت: بافت تاریخی از مهم‌ترین نقاط هدف در بازآفرینی شهری قم در کنار بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی است.

وی ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین اهداف مجموعه شهری قم در بهسازی بافت تاریخی، ایجاد بسترهای لازم برای توسعه گردشگری چندمنظوره در قم و افزایش جاذبه‌های تاریخی در بین زائران و گردشگران است که می‌تواند در نهایت به افزایش ماندگاری مسافران ورودی به قم منتهی شود.

به گفته خاکی، بهسازی محلات فوق‌الذکر علاوه بر حفظ بافت سنتی معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی می‌تواند در تبدیل آن‌ها به یک الگوی مطلوب در طرح‌های شهرسازی جدید بر مبنای سبک زندگی اسلامی تبدیل شود.

وی عنوان کرد: ساماندهی پیرامون بقعه سلطان محمد شریف، یکی از امام‌زادگان مهم درون بافت تاریخی که در راستای تکمیل گذر قلعه، ساماندهی میدان شهید مطهری و تکمیل بازسازی میدان کهنه و بهسازی مسجد جامع که تا میدان کهنه از مهم‌ترین طرح‌های در دست اقدام شهرداری در بهسازی بخشی از بافت تاریخی قم است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر گفت: همچنین پیاده‌راه‌سازی در چهار ضلع حرم مطهر و آرام‌سازی ترافیکی نیز از طرح‌هایی است که در راستای ساماندهی بافت تاریخی قم انجام‌یافته است

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر