قم در بخش گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری است

سپهر اقتصاد-مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با بیان این که در بخش گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم، گفت: سه منطقه نمونه گردشگری آماده ارائه خدمات به گردشگران در استان قم وجود دارد و اکنون ۶۷ طرح در بخش گردشگری در حال ساخت داریم.


به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی اظهار کرد: استان قم یک استان گردشگرپذیر به ویژه گردشگر زیارتی است که علاوه بر گردشگران ایرانی، گردشگران خارجی که بیش‌تر گردشگران عرب‌زبان هستند، نیز به این استان سفر می‌کنند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: گردشگران علاوه بر زیارت، همچنین به بحث تفریحی که مکمل‌های زیارت است، نیاز دارند و لازم است، در حوزه گردشگری و مکمل‌های گردشگری سرمایه‌گذاری‌های خوبی را انجام دهیم.

او ادامه داد: الحمدلله سرمایه‌گذاری‌های خوبی تاکنون در این زمینه انجام‌شده که برخی از آنان در حال بهره‌برداری و بعضی دیگر نیز نزدیک به بهره‌برداری است.

ارجمندی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله این آمادگی در استان قم ظرف چند سال آینده ایجاد خواهد شد که علاوه بر زیارت، بتواند خدمات جانبی بسیار خوبی را به گردشگران ارائه دهد. 

او بیان کرد: گردشگران علاوه بر زیارت، همچنین به تفریحات، بازار خرید، سوغات و دیدن از اماکن تاریخی و باستانی نیاز دارند که سال گذشته در شهر قم بازار کهنه از دوره صفویه را مرمت کردیم که به عنوان یک محور تاریخی، آماده ارائه خدمات است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به این که بازار کهنه شهر قم از جاذبه‌های گردشگری این استان است، از مسافران دعوت کرد که از این محور تاریخی زیبا و نیز مسجد جامع، مدرسه جهانگیرخان و سرای ملا حسین بازدید کنند. 

ارجمندی در بخش دیگر سخنان خود به حضور سرمایه گذاران خارجی اشاره و بیان کرد: سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای عربی و هند داشته‌ایم که باید مشکلات آنان رفع شود تا روان‌تر بتوانند سرمایه‌گذاری کنند. 

او اضافه کرد: به عنوان مثال هتل سه ستاره با سرمایه‌گذار هندی، هتل‌های یک و دو ستاره با سرمایه‌گذار عرب‌زبان و نیز دفاتر خدماتی مسافرتی با سرمایه‌گذار هندی و عرب‌زبان داریم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم ادامه داد: خیلی از کسانی که این جا هستند، یک مشارکتی بین مبدأ و مقصد ایجاد می‌کنند؛ یعنی یک دفتر نیز در کشور خودشان دارند و سرمایه‌گذاری‌های چندجانبه و مشارکتی دارند، برای این که بتوانند فعالیت‌ها را مدیریت کنند.  

ارجمندی با بیان این که استان قم سالانه پذیرای میلیون‌ها نفر زائر و مسافر بدون تبلیغات است، گفت: این استان ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه دارد و برگشت سرمایه بسیار خوب است.

او با اشاره به این که در سال جاری ورودی‌های بسیار خوبی داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در استان قم بسیار مقرون‌به‌صرفه است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با بیان این که بیش از ۱۴هزار تخت در استان قم داریم، تصریح کرد: حداقل ۲۰هزار تخت دیگر نیاز داریم. در برخی از روزهای سال تخت در استان قم کمیاب است. 

او گفت: از سرمایه‌گذاران به ویژه در بخش‌ اقامت و حوزه تفریحی که مکمل‌های گردشگری است، برای سرمایه‌گذاری در این استان دعوت می‌کنیم، چرا که حتی سرمایه‌گذاری‌های اندک در حد ساخت یک مهانپذیر و ... برگشت سرمایه و سود بسیار خوبی را دارد.

ارجمندی اعلام کرد: هر طرحی که بالای ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، به بانک‌ها برای گرفتن تبصره ۱۸ و صندوق توسعه گردشگری معرفی می‌کنیم و البته مجوزها رایگان است، ضمن این که تلاش می‌کنیم که سرمایه‌گذاران در حداقل زمان مجوزها را بگیرند و بانک‌ها هم به مقدار مقدورات‌شان تخصیص اعتبار می‌دهند. 

او همچنین به افتتاح دهکده تفریحی، گردشگری و اقامتی دشت‌بهشت در نزدیکی روستای نایه بخش خلجستان استان قم با حضور مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ۲۳ آبان‌ماه جاری اشاره کرد.   

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم درباره دهکده گردشگری مذکور گفت: این منطقه می‌تواند خدمات جانبی را برای روستاها و شهرهای اطراف آن فراهم کند که در بحث اشتغال، توسعه، نشاط و ماندگاری بیش‌تر گردشگران در استان قم مؤثر است و نیز مردم قم می‌توانند به عنوان یک منطقه گردشگری از آن استفاده کنند. 

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر