مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی از بافت تاریخی قم بازدید کرد

سپهر اقتصاد-مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در سفر به قم از چند بخش بافت تاریخی این شهر و روند مرمت و سامان‌دهی بازدید کرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ایزدی از سرای ملاحسین، بازار کهنه و بافت تاریخی چهارراه بازار شهر قم بازدید کرد.

در این بازدید علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم و تعدادی از معاونان و کارشناسان این اداره‌کل او را همراهی می‌کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در این بازدید گفت: در ادامه مرمت و سامان‌دهی آثار تاریخی‌فرهنگی استان قم، عملیات سامان‌دهی و مرمت جداره‌های تاریخی چهارراه بازار در راسته بازار تاریخی در فاز نخست با هزینه ۱۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی شروع شده است.

علیرضا ارجمندی با بیان این که جداره‌های تاریخی این معبر با نظارت مستقیم کارشناسان فنی این اداره‌کل به طور کامل سنتی و مطابق با سازه اصلی بازسازی و مرمت می‌شود، ادامه داد: فاز اول طرح مذکور شامل حذف الحاقات، سامان‌دهی و مرمت نمای سر در شمس‌العماره و جداره‌های مجاور آن است.

او با بیان این که چهارراه بازار در نزدیکی راسته بازار تاریخی شهر قم قرار دارد، افزود: بازار قم، بنایی متعلق به دوره‌های صفوی تا قاجار است که به دلیل مجاورت با حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد امام حسن عسکری(ع) در صورت مرمت و احیا، یک محور گردشگری به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی قم اظهار کرد: سرای ملا حسین در مجاورت راسته بازار و میدان کهنه و در ارتباط با عناصر شاخص تاریخی و مذهبی از جمله مسجد جامع، مسجد و منار میدان کهنه، مدرسه جهانگیر خان، مدرسه غیاثیه و امامزاده حمزه(ع) قرار دارد که بخشی از یک محور فرهنگی‌تاریخی بسیار با اهمیت در هسته اصلی شهر قم محسوب می‌شود.

ارجمندی خاطرنشان کرد: سرای ملا حسین تحت تاثیر تحولات گوناگون در دوره‌های اخیر، رونق سابق را نداشته است و همین امر باعث بروز آسیب در بخش کالبدی و کارکردی اثر مذکور شده بود.

او اضافه کرد: در همین راستا و بر اساس مطالعات صورت گرفته، طرح مرمت و ساماندهی سرای ملاحسین با همکاری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران (تهران) تهیه شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی قم بیان کرد: با استناد به اسناد تاریخی و پژوهش‌های حاضر، طرح مرمت این بنای با ارزش تاریخی، با اعتباری بیش از ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری و با نظارت دانشگاه علم و صنعت ایران در حال انجام است. 

ارجمندی گفت: فعالیت‌های اجرایی گسترده انجام شده در این طرح شامل آواربرداری، بازگرداندن کف حیاط به تراز اصلی، مرمت پوشش‌ها و فضاهای تخریب شده، مرمت نماها، اجرای کانال تأسیسات، مرمت حیاط و بام، اجرای اَندود و ساخت بازشوهای چوبی است که با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال اِتمام است.

او اظهار کرد: ساماندهی میدان کهنه در ادامه طرح مرمت سرای ملا حسین، بازار کهنه و بهسازی محور فرهنگی تاریخی مسجد جامع -قدمت ۲ گلدسته این مسجد به دوره ساسانی می‌رسد. در احیای این مجموعه بی‌نظیر و ارائه خدمات گردشگری بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

سرای ملاحسین در میدان کهنه شهر قم قراردارد و از اهمیت اقتصادی و تجاری خاصی برخوردار است و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری محسوب می‌شود و شامل سردر ورودی، دالان ورودی، حیاط، حجرات، ایوان و اصطبل است.

سرای ملاحسین از آثار دوره قاجار است که در یکم آذر سال ۱۳۸۸ هجری خورشیدی با شماره ۲۷۸۰۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در شهر قم، محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳ قرار دارد.

بازار قدیم شهر قم نیز از شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌رود و متشکل از راسته، چهارسوق، سرا و تیمچه بزرگ است و ورودی‌های آن در خیابان‌های طالقانی (آذر) و ۱۹ دی (باجک) قرار دارد.  

این مجموعه در بافت قدیمی این شهر است و تیمچه بزرگ این بازار، بزرگ‌ترین سقف ضربی را در سراسر کشور دارد، هر کدام از بخش‌های بازار مذکور، برخوردار از معماری ناب و مثال‌زدنی ایران است که اصول معماری سنتی ایرانی را با توجه به کویری بودن منطقه، به خوبی در ساخت آن به ‌کار رفته است.  

هر بخش از بازار قدیمی شهر قم در دوران مختلفی ساخته و به مرور بر وسعت آن افزوده شده و قدمت بازار قم متعلق به دوره‌های سلجوقیان، ایلخانیان، صفویان، قاجار و پهلوی است.

بازار نو و کهنه به شماره ۱۹۳۷ و تیمچه بزرگ با شماره ۱۹۰۲ در سال ۱۳۷۶ هجری خورشیدی به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدند و از مکان‌های دیدنی استان قم برای گردشگران محسوب می‌شوند.  

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر