موانع حقوقی احداث فرودگاه قم برطرف شده است

تعزیرات حکومتی در مدت یکماه وضعیت کالا‌های رسوبی در انبار‌های اموال تملیکی را تعیین تکلیف کند.

سپهر اقتصاد- رییس کل دادگستری قم گفت: موانع حقوقی فرودگاه برطرف شد و با مدیریت استاندار جلسات ویژه‌ای برای پیگیری تحقق این مساله تشکیل می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مظفری به مناسبت هفته قوه قضاییه در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: رسیدگی به پرونده فرودگاه دستور رییس جمهور است و به شدت در حال پیگیری است.
وی در ادامه گفت: سال گذشته دستگاه قضایی استان قم با وجود کمبود در بخش نیروی انسانی، تدارکات و ساختمان از نظر زمان دادرسی، رسیدگی با حساسیت، نظارت ویژه و اجرای به‌موقع موفق بود.
مظفری بیان کرد: یکی از مشکلات جدی حقوقی جامعه عدم توجه به سند رسمی در خریدوفروش و اجاره است و اطلاع‌رسانی در این زمینه چندان موثر واقع نشده است.
وی افزود: معاملات حتما باید از طریق سند رسمی‌باشد تا حقوق طرفین تامین شود؛ به ازای هر قراردادی که با سند رسمی تنظیم نشود، حدود ۱۰ تا ۱۲ پرونده حقوقی تشکیل می‌شود.
مظفری اضافه کرد: شهروندان در قراردادهای اقتصادی و معاملاتی که تنظیم می‌شود باید با افراد حقوقدان مشورت کنند، اعتماد نابه جا نکنند.
وی همچنین بیان کرد: سازمان‌های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در زمینه اراضی کشاورزی و منابع دقت لازم داشته باشند و اگر مرتکب جرم شوند مدیران نیز به‌عنوان ترک فعل تحت تعقیب قرار می‌گیرند.
رییس کل دادگستری قم همچنین راجع تبلیغ شرکت‌های هرمی هشدار داد و تصریح کرد: از مردم متدین قم می‌خواهیم به این تبلیغات اعتماد نکنند و موازین قانونی را رعایت کنند.
.وی در ادامه بیان کرد: در مجتمع جرایم رایانه‌ای بیشترین پرونده‌ها مربوط به جرایم فضای مجازی است و با توجه به گستردگی جرایم لزوم رسیدگی بیشتر نیز احساس می‌شود.
وی با بیان این‌که پرونده گوهر ناز با چهار هزار شاکی، همچنان در حال رسیدگی است، گفت: بیش از ۴۰ میلیارد تومان اموال متهم با نظارت دادستانی فروخته و بین شاکیان تقسیم شد و رضایت یک هزار نفر از شاکیان اخذ شد.
غریب افزود: با توجه به این‌که متهم برای فروش اموال چند روزی آزادی شده بود، با نظارت بر رفتار وی مشخص شد به تعدادی از شاکیان هیچ مبلغی پرداخت نشده، با تعدادی قرارداد جدید منعقد نموده و پرداخت پول به تعدادی از افرادی صورت گرفته که خارج از لیست شاکیان بودند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر متهم در زندان است و امکان آزادی مجدد برای اخذ رضایت شاکیان وجود ندارد.
کلاهبرداری از نوع مانورهای پولشویی، صرف عواید و سرمایه‌های به دست آمده به اموال منقول و غیرمنقول اتهام اصلی در پرونده گوهر ناز است؛ این پرونده یک متهم اصلی و ۶ متهم به جرم معاونت در جرم به مبلغ ۲۳۸ میلیارد و ۳۳ میلیون و ۷۶۶ هزار تومان دارد.
وی همچنین به پرونده پروژه رضوان اشاره کرد و گفت: این پرونده یک هزار و ۳۰۰ شاکی دارد که برای اخذ رضایت شاکیان، ساختمان این پروژه ۶ بار به مزایده گذاشته شد و خریداری پیدا نشد و در نهایت در مرحله ششم پیدا شد.
دادستان قم افزود: در ۱۵ اسفند سال گذشته خریدار پروژه مبلغ ۱۵۸ میلیارد تومان را به‌حساب دادگستری پرداخت کرد و ظرف ۲۴ ساعت درصدی از طلب شکایت را واریز کردیم؛ تعدادی زمین متعلق به متهم این پرونده اگر به فروش برسد پول شاکیان پرداخت می‌شود.
به گفته وی، اموالی که از متهم شناسایی شده، جواب طلب شکات را نمی‌دهد.
متهمان پروژه رضوان با ایجاد یک دفتر چند ۱۰۰ متری با تشریفات و ظاهری فریبنده، تعداد زیادی پرسنل اداری و تهیه قراردادهای شکیل و هولوگرام دار شروع به انجام عملیات ساختمانی بدون پروانه ساخت و خارج از ضوابط کردند؛ بدین ترتیب از سال ۱۳۹۰ با فروش ۱۳۱ واحد به بیش از یک‌هزار نفر، اقدام به تحصیل مال نامشروع و کلاه‌برداری نمودند که در سال ۱۳۹۷ با شکایت شاکیان، عوامل و مرتکبان این جرم تحت تعقیب قرار گرفتند و منجر به تشکیل پرونده قضایی ۳۶ هزار صفحه‌ای کلاه‌برداری مسکن شد.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر